Železničář / Zpravodajství / Poslední letošní oslavy železnice v Chyši a Nymburce
Poslední letošní oslavy železnice v Chyši a Nymburce
24.10.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ, MARTIN NAVRÁTIL
Oslavy Dne železnice probíhaly i první a druhou říjnovou sobotu. Zatímco na hranici Karlovarského a Plzeňského kraje se dospělí i dětští návštěvníci mohli pozdravit nebo vyfotit s dobrým vojákem Švejkem nebo císařem Františkem Josefem I., v Nymburce o týden později rozdávaly radost pohádky v Kinematovlaku nebo vystavená a projíždějící motorová vozidla.
Je sobota 5. října. V západočeské staničce Chyše vítá Josef Švejk samotného mocnáře s manželkou Sissi. Přihlížejí davy zvědavců, kterých organizátoři napočítali na 1 500. Scéna byla samozřejmě součástí oslav Dne železnice. Historický parní vlak, v tomto případě v čele s Všudybylkou Sedmou 354.7152 z roku 1917 (na postrku pomáhal Velký Hektor T 458.1190), byl také velkým lákadlem. Zvláštní vlak začal svou jízdu v Karlových Varech, zamířil nejprve jižním směrem do Krásného Jezu, odkud zdolal stoupání po letos obnoveném úseku do Horního Slavkova-Kounic, aby pak zamířil přes Bečov nad Teplou na východ kraje po trati číslo 161, jejíž úsek Žlutice – Bečov nad Teplou letos slaví 115. výročí. Centrem oslav se pak stala výše zmiňovaná Chyše.
Kdo dostal od Josefa Švejka řád Moudrého ksichtu?
Výjimečná atmosféra však panovala v každé stanici, kde vlak zastavoval. Nejen stovky lidí, kteří se přišli alespoň na chvíli nostalgicky zasnít nad dobou, kdy trati vládla pára, ale také vystoupení místních uměleckých spolků, dechovek, souborů, dobrovolných hasičů a řady dalších uskupení napovídaly, že tady berou Den železnice za vpravdě společenskou událost. „Je to sláva hodná mocnáře, který ostatně náš vlak skutečně doprovází,“ vysvětluje s nadsázkou obrovský zájem veřejnosti Vladimír Omelka, ředitel KCOD Karlovy Vary, které letošní Den železnice připravilo za podpory Karlovarského kraje, Výzkumného Ústavu Železničního a obcí Karlovarska, kde se slavnostní vlak zastavil. Drážní fandy potěšila také jízda z Protivce do Bochova, kde od roku 1996 pravidelné osobní vlaky nejezdí. Moderní současnost zase demonstroval RegioShark 844.023, nasazený na zvláštní vlaky, a rovněž Regionovy, které DKV Plzeň operativně zajistilo na pravidelné vlaky.
V Chyši voják Švejk, se svérázností sobě vlastní, předal hejtmanovi Josefu Novotnému řád Moudrého ksichtu, čímž všechny přítomné pobavil. Hurónský smích vyvolal i zpěv císařské hymny, během které dle Švejkových instrukcí museli muži salutovat a ženy se držet pravou rukou za levé ňadro. Parní vlak přišel na chyšské nádraží přivítat i hrabě Lažanský, který všechny pozval na prohlídku místního rodového zámku a pivovaru zdarma.
Velký zájem o modelové kolejiště a jízdy na lokomotivě
Radostná atmosféra panovala i v sobotu 12. října v Nymburce ve zdejším provozním středisku oprav DPOV. Na nejmenší čekal třeba balonek nebo pohádka v Kinematovlaku, na tatínky zajímavé zážitky nebo možnost „cvaknout“ si snímek některé z méně obvyklých lokomotiv. Návštěvníků sem proudily stovky – třeba i ze zastávky Nymburk dílny, kde mimořádně zastavovaly osobní vlaky. Velký zájem byl o předvádění modelového kolejiště ve voze řady BDs a pochopitelně o svezení na lokomotivě – buď na dílenské „posunce“ 799.037, cargové 708.702, Rakušance T 426.001 z Kořenova a dalších. I ona absolvovala opravy v Nymburce, a tak tu přece nesměla chybět. „K ní bych co do atraktivity přidal i Asynchronku, poslední lokomotivu z ČKD, plus Akumulátorovku. To byla asi největší lákadla,“ vysvětlil mi Arnošt Kohl, hlavní organizátor oslav.
Malí i velcí se nemohli nabažit všech vystavených vozidel: od motorového vozu M 262.1, přes velké traktory 770.085, 753.777, 749.018, střední „váhovou“ kategorii 742.094, T 435.0111, modernizovanou 708.702 ČD Cargo až po zmíněné speciality v podobě akumulátorového lega A 219.0001 a dvounápravové motorové lokomotivy s asynchronními motory, jedné z posledních lokomotiv vyrobených ještě v libeňské ČKD. Pokud se vám nezdá normalizované označení 353.001 (nejde o třísystémovou elektrickou lokomotivu), rádi vysvětlíme, že to je označení, s nímž jezdila v Německu. „České“ označení zní správně 709.601, stroj s motory TB 721 a agregátem MTU byl vyroben roku 1998.
K pozoruhodnostem bychom jistě přidali kolejový jeřáb EDK 300 nebo zbrusu nový diagnostický vůz prostorové průchodnosti FST4 SŽDC rekonstruovaný z motorového vozu řady 850/851. Nechyběl ani zvláštní vlak přímo z DPOV do Prahy a zpět tvořený Hektorem T 458.1190 a vozy Balm a BFalm. S postřižinským pivem na čepu a klobásou na tácku to byla příjemně strávená sobota.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »