Železničář / Zpravodajství / Posádky vlaků vyšší kvality dostaly posilu z regionů
Posádky vlaků vyšší kvality dostaly posilu z regionů
9.1.2014 – autor: MARTIN HARÁK
Snahou Českých drah je dostat na vlaky vyšší kvality personál, který je po odborné, jazykové a prozákaznické stránce na vysoké úrovni. Z toho důvodu se konala na konci minulého roku v Chebu, Praze a Valašském Meziříčí tříkolová výběrová řízení, do nichž se mohli přihlásit všichni zájemci o tuto náročnou práci. Pro řadu zaměstnanců ČD se jednalo o atraktivní příležitost ke kariérnímu vzestupu. Komise hodnotila nejen jejich znalosti, ale i vzhled a slovní projev.
Kdo chce pracovat jako vlakvedoucí ve vlaku EuroCity, musí se umět domluvit buď anglicky, nebo německy. To je základní pravidlo, které zohledňovala komise při výběrovém řízení na nové vlakové čety do spojů vyšší kvality loni v říjnu a v listopadu. Kritérií ale bylo samozřejmě více. V komisi, která měla nelehký úkol na starosti, zasedali odborníci Českých drah včetně ředitele VDOD Petra Barocha.
Uchazeči se prezentovali v modelových situacích
„Nedílnou součástí výběrového řízení byla i odborná zkouška, kde zaměstnanci museli dokázat, že ovládají předpisy a tarif Českých drah, a také zákaznický pohovor. U pohovoru jsme zjišťovali takzvanou přidanou hodnotu, kterou každý jednotlivec vládne v menší nebo větší míře. Jedním z důležitých aspektů byla schopnost asertivity například při mimořádné události, v případě nezařazení vozu první třídy nebo i při nehodě. Zkusili jsme nastínit různé modelové situace a současně jsme po našich průvodčích a vlakvedoucích chtěli například ukázku hlášení příjezdu vlaku do stanice či jeho zpoždění,“ popisuje průběh výběrového řízení ředitel Petr Baroch.
Komise se jednoznačně shodla na tom, že sebelepší vlak nezachrání špatně se chovající či reagující člen vlakového doprovodu. „České dráhy se obecně posuzují nejen podle kvality vozidlového parku, ale především podle jeho personálu. Proto doplňujeme stavy na vlacích vyšší kvality, tedy spojích EuroCity, InterCity, Expres, EuroNight a SuperCity, právě těmito lidmi, kteří přicházejí z regionální nebo běžné rychlíkové dopravy,“ dodává Petr Baroch. Komise hodnotila rovněž celkový vzhled zaměstnanců, jejich upravenost a výběr oděvu, ale také slovní projev. Uchazeči měli vyjádřit, proč pracují na železnici a co je na této práci baví.
Když je personál příjemný, ani zpoždění tolik nevadí
„Cestující většinou akceptují třeba i velké zpoždění vlaku, když je v doprovodu příjemný zaměstnanec, který umí leckdy dusnou atmosféru odstranit třeba jen správným a vstřícným chováním a hlavně cestující ve vlaku průběžně a správně informuje. To každý uvítá,“ říká vedoucí RCVD Valašské Meziříčí Zdeněk Furmánek. Vybrané posádky z Valašského Meziříčí navíc od jízdního řádu 2014 úplně poprvé v historii ČD zajišťují práci na vlakových četách ve spojích kategorie EuroCity a Expres. „Pro námi vybrané lidi to bude nejen profesní, ale i finanční postup, který si určitě zaslouží,“ dodává Furmánek.
Hlavní kontrolorka Českých drah Petra Kloknerová doplňuje, že je vynikající, když regionální průvodčí a vlakvedoucí dovedou přenést své zkušenosti i do vlaků vyšší kvality. „Většina lidí, kteří se hlásí do výběrových řízení, má jasnou představu, co chce dělat a také jaký očekává kariérní postup. Oceňuji i jejich odvahu přihlásit se na trochu jiný druh práce, kde se vyžadují vyšší nároky.“
Valaši míří do EuroCity
Daniel Šín z RCVD Brno, který jezdí jako vlakvedoucí na osobních vlacích a rychlících, má touhu se na vlacích vyšší kvality setkávat se širším spektrem cestujících. „Na regionálních spojích se setkávám spíše s tuzemskou klientelou, u vlaků vyšší kvality je běžné obsluhovat lidi z celého světa. Baví mě cizí jazyky a rád s lidmi komunikuji, proto jsem se do výběrového řízení přihlásil. Jsem připraven i na krizové situace ve vlaku a myslím, že je umím zvládat.“ Mladého kolegu doplnila průvodčí z Valašského Meziříčí Daniela Pítrová, která doprovází vlaky již dvanáctým rokem.
„Jsem potěšena, že i Valaši budou jezdit na vlacích vyšší kvality, proto bych tento tým ráda doplnila. Mám již zkušenosti s dálkovou dopravou, takže si dovedu poměrně reálně představit, jak vypadá situace v přeplněném EuroCity. Jinak si myslím, že cestující jsou v podstatě všude stejní. Pokaždé se k nim musí přistupovat jako k zákazníkům a vlakový doprovod by měl každému z nich umět podat pomocnou ruku. Na vlacích vyšší kvality mě mimo jiné láká, že cestující kladou větší požadavky na vlakový doprovod. Pro mě osobně je to výzva. Ráda s cestujícími komunikuji a pomáhám jim řešit problémy související s cestováním. Strach z cizinců opravdu nemám, protože jsem na tyto cestující zvyklá z vnitrostátních rychlíkových spojů,“ dodává.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »