Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Poničené Pendolino je zpátky doma

Poničené Pendolino je zpátky doma

27.4.2018 – autor: JOSEF HOLEK

Zpět do České republiky se po roce a půl vrátily dva opravené vozy z jednotky Pendolino 680.003. Ty byly poničeny při tragické nehodě na přejezdu u Studénky v červenci 2015. Cesta speciálně sestavené brzdicí soupravy trvala tři dny.

Poničené Pendolino je zpátky doma

Pražské depo kolejových vozidel Českých drah přivítalo v pátek 30. března dva opravené vozy jednotky Pendolino 680.003, které byly poškozené při srážce s kamionem na přejezdu u Studénky. Kompletní flotila Pendolin národního dopravce vyjede na koleje během července, většina z nich už bude mít za sebou redesign.

Těsně před odjezdem si oba vozy při kontrolním dnu ve strojírnách Alstomu v italském Saviglianu zkontrolovali specialisté Českých drah. „Oba vozy byly hotové. Technici jen nemohli provést zkoušku vysokého napětí, což nejde vyzkoušet na nekompletní jednotce, a nešlo ani vyzkoušet spojení se zbylou částí jednotky, protože v Itálii už žádnou podobného typu nemají. Dále kvůli u nás probíhajícímu redesignu Pendolin neinstalovali to, co jsme nechtěli, tedy novou poslední vrstvu podlahy, sedačky a stolky,“ vysvětlil Michal Šimandl z odboru správy a údržby kolejových vozidel ČD. „Poté, co bude dokončen v polovině dubna redesign jednotky 680.002, zastavíme práce na vyvazovací opravě šestky, prohodíme části souprav šestky a trojky a vyjdou nám konečně dvě ucelené soupravy,“ upřesnil Šimandl s tím, že v provozu je souprava složená ze zbylé části 003 a 006. „Poté si omlazovací kúru dopřeje jednotka 680.006, teprve pak přijde na řadu 003. Mezitím přijedou do Prahy specialisté Alstomu a pomohou nám s oživením kompletní 003. Provedou se předepsané kontroly a revize včetně technickobezpečnostní zkoušky. Musíme počkat na průkazy způsobilosti od Drážního úřadu.“ Omlazené Pendolino 680.003 se má na kolejích objevit v červenci.

Většina je nová

Italové museli vyrobit zcela novou skříň čelního trakčního vozu řady 682, zároveň pracovali i na vloženém vozu řady 082, který byl při střetu řazen za čelním vozem. Na vloženém voze bylo nutné opravit poničený rám dveří, který byl vyříznut z prvního trakčního vozu. Dále technici z Alstomu zavařili díry na skříni, nové jsou i jedny nástupní dveře a koberce na představku. Na čelním voze kromě hliníkové skříně září novotou i laminátové čelo, části interiéru, stanoviště strojvedoucího nebo spřáhla. „Na přezkoušení a opravu zamířily i některé technologické celky včetně měničů, rozvaděčů, systému naklápění, klimatizace, brzdového boxu nebo přepojovače. To poškozeno nebylo,“ vyjmenoval už před časem Šimandl. Tento model jednotky se už několik let nevyrábí, Alstom tedy musel zajistit dodávky původních dílů nebo adekvátní náhrady. Rekonstrukce by měla vyjít na zhruba 210 milionů korun.

Zatímco do Savigliana putovaly oba vozy po silnici na podvalníku, zpět do Čech přijely po vlastní ose, zařazené v brzdicí soupravě německého dopravce, který se na podobné transporty specializuje. Do provozní jednotky Praha-jih pražského depa kolejových vozidel ČD dorazilo opravené, ale nebržděné Pendolino uprostřed soupravy složené ze šesti brzdicích a krycích vozů. Hranice speciál překročil v Bad Schandau po cestě přes italské Tarvisio a rakouský Salcburk. Za oklikou stály především provozní a logistické důvody. Na českém území stála v čele vlaku lokomotiva řady 741.

Pendolino bylo poničeno 22. července 2015 při srážce s kamionem na přejezdu nedaleko nádraží u Studénky. Při tragédii zemřeli tři lidé a dalších dvacet bylo těžce zraněno, včetně strojvedoucího. Řidiče kamionu poslal v únoru 2016 soud na osm a půl roku za mříže.


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 4.44

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika