Železničář / Zpravodajství / Po patnácti letech konečně vzniká koridor přes Klánovice
Po patnácti letech konečně vzniká koridor přes Klánovice
6.3.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
S modernizací úseku Praha-Běchovice – Úvaly se mělo začít už před neuvěřitelnými patnácti lety. Jeden z posledních nerekonstruovaných úseků 1. koridoru teď ale konečně zmizí. Železničáři i cestující se v letošním roce musí však připravit na výluky. Část dálkových vlaků bude občas mezi Prahou a Kolínem jezdit odklonem přes Lysou nad Labem.
Běžný cestující by si toho ani nevšiml. Ti, kteří v Úvalech nebo Praze-Klánovicích do vlaků nastupují či vystupují, o tom ale už dobře vědí. Již nyní probíhá – díky mírné zimě – modernizace tratě v úseku Praha-Běchovice – Úvaly, začala již loni v listopadu. Na východním okraji hlavního města tak konečně vzniká koridorová trať, jejíž výstavba se oddalovala kvůli opakovanému odvolávání se proti územnímu rozhodnutí.
Už se betonuje, staví a bourá
Od začátku roku probíhaly práce na betonáži základových patek trakčních stožárů a na likvidaci náletové zeleně. K nim se přidalo budování krátkých provizorních nástupišť u nulté koleje v Rostoklatech, Tuklatech a delších v Praze-Klánovicích. Ve druhém březnovém týdnu by mělo mezi kolejemi 0 a 1 v Úvalech vyrůst také provizorní nástupiště. Firmy zhotovitele počátkem února odlesnily prostor u nástupiště 1. koleje v Praze-Klánovicích, demolovaly zděný objekt zastávky a začaly tu s očišťováním nástupištních „vlaštovek“. V Úvalech začala vyrůstat technologická budova. Naopak zbourány by tu měly být některé objekty mezi kolejištěm a Smetanovou ulicí (od přejezdu směrem k Praze) a Jiráskovou ulicí. U druhé jmenované vzniká zařízení staveniště, které přináší některá omezení v možnostech stání aut a zvýší počet vjezdu vozidel těžké mechanizace.
„Všechny práce budou prováděny tak, aby byl stále dodržován stávající jízdní řád osobních vlaků ve směrech jak na Prahu, tak na Kolín,“ slibuje ředitel stavby Tomáš John ze společnosti Viamont DSP. Ovšem s jarem se práce rozjedou naplno a s náročnějšími výlukami lze očekávat na jednom z nejzatíženějších úseků české železnice určité komplikace.
První velké výluky budou od 17. března a o Velikonocích
Modernizace se nebude týkat jen vlastního úseku trojkolejky mezi Běchovicemi a Úvaly, ale její součástí bude i zřízení vysunutého zhlaví stanice Úvaly směrem k Českému Brodu až za památkově chráněné viadukty přes potok Výmolu. Tyto dvě paralelní mostní stavby (pro 1 + 2 koleje) budou podléhat také opravám. Od 17. března by na 21 dní měla být nepřetržitě vyloučena 2. kolej mezi Běchovicemi a Úvaly plus koleje okolo ostrovního nástupiště v Úvalech a v denní době i kolej směr Český Brod. Další obdobná výluka, kdy vlaky budou moci využívat jen dvě koleje, proběhne od 8. dubna do 26. května. V noční době bude po dobu těchto omezení vyloučena ještě další kolej Běchovice – Úvaly, z tohoto důvodu půlnoční osobní vlak 9301 do Českého Brodu bude veden dvěma náhradními autobusy.
Patrně mnohem citelnější dopad bude mít pětidenní velikonoční výluka 17.–21. dubna, kdy bude mezi Běchovicemi a Úvaly k dispozici pouze jedna kolej. Bude se zřizovat provizorní přemostění v místech nového podchodu v Klánovicích. Možnost jízdy vlaků ve svazku bude navíc zhoršena skutečností, že je na zbylé koleji pouze jednosměrný autoblok. Rychlíky v obou směrech a vlaky kategorie Expres a SC Pendolino směr Kolín budou vedeny odklonem přes Lysou nad Labem, kudy jsou již plánovaně některé vlaky vedeny. Jízda odklonem by neměla přinášet větší zpoždění. Podobná situace nastane i koncem prázdnin. Určité změny v jízdním řádu nastanou u příměstských linek S7 a S1, nicméně už nyní organizace ROPID slibuje, že upraví jízdní řády autobusových linek 251, 260, 262, 391 a 261 v Klánovicích tak, aby delší přestupní doby v tomto frekvenčně silném bodě byly zabezpečeny.
Kdo vyhrál soutěž a za kolik?
V soutěži na stavbu se utkalo osm účastníků, firem nebo stavebních sdružení: OHL ŽS, ChT – SDS EXMOST, Subterra, Viamont DSP, TSS Olomouc + ŽS Košice, Eurovia + GJW + EŽ, Firesta + Berger Bohemia + IDS. Jeden uchazeč, shodou okolností ten, který nabídl nejnižší cenu, byl pro neprokázání kvalifikace ze soutěže vyloučen. Zvítězila ústecká společnost Viamont DSP s cenou veřejné zakázky 1,813 miliardy korun. Počátek vlastní realizace pak ještě dále mírně zpozdilo projednání ve vládě a odvolání jednoho ze soutěžících. SŽDŽ, která je investorem, počítá i s čerpáním prostředků z evropských fondů.
V Úvalech a Praze-Klánovicích vyrostou nová nástupiště s výškou 550 mm, v Klánovicích se postaví i podchod. V Úvalech bude starý nevyhovující podchod u přejezdu nahrazen novým přímo navazujícím na budoucí 1. nástupiště pro vlaky směr Kolín. Svršek s pružným upevněním umožní rychlost až 160 km/h. Součástí stavby jsou i nové trakční vedení, ohřevy výhybek, zabezpečovací zařízení, rekonstrukce mostů a propustků a protihlukové stěny. Naplánována je i kompletní výměna technologie v napájecí stanici Běchovice. Dopady pro dopravu i cestující budou po určitou dobu bolestivé, ale modernizace přinese zkvalitnění železniční dopravy v jednom z posledních dosud nerekonstruovaných úseků 1. koridoru.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »