Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Pavouci úspěšně zdolávají evropské rozvodí na Poličsku

Pavouci úspěšně zdolávají evropské rozvodí na Poličsku

12.3.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Třiapadesátikilometrová regionální trať Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče se nevyznačuje nijak výjimečnými terénními poměry. Málokdo by ji také označil za horskou dráhu a přece v zimě, zvláště při větru a čerstvém sněhu, se tu udržení provozu často zdá jako velice obtížný úkol. Není divu, dráha dosahuje nadmořské výšky až 680 metrů a v českém měřítku je rekordmanka, protože celkem čtyřikrát překonává evropské rozvodí. Se všemi nástrahami si však bez problémů poradily moderní RegioSpidery řady 841, které sem České dráhy nasadily s prosincovým novým jízdním řádem.

Pavouci úspěšně zdolávají evropské rozvodí na Poličsku

Vrcholový bod tratě se nalézá asi kilometr za Pustou Kamenicí zastávkou (681 m), podruhé přetnou koleje rozvodí u přejezdu silnice číslo 34 mezi Sádkem a Poličkou (576 m), dále v zastávce Pomezí (607,2 m) a počtvrté u podjezdu za Květnou (asi 590 m).

Trať je v současnosti celá dálkově řízená ze stanice Žďárec u Skutče. V minulých letech ji negativně proslavila změna dopravního konceptu – vyjma víkendů vlaky neobsluhují úsek Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče. Naopak pozitivem je, že nově motoráčky tvoří přípoje od rychlíků/k rychlíkům Praha – Brno ve Svitavách.

Nové motoráky díky výkonu hravě zvládají stoupání

Od loňského prosince na trať 261 DKV Česká Třebová nasazuje moderní Re­gioSpidery řady 841. K nezaplacení jsou v úseku mezi Svitavami a Pustou Kamenicí výkon a trakční vlastnosti. Díky výkonu 530 kW a pohonu na oba podvozky jsou Stadlery na táhlých stoupáních živější a rovněž při rozjezdech je tu oproti stávajícím Regionovám výrazný rozdíl.

Objevuje se zde vždy jeden z trojice turnusových vozů řady 841 skupiny 802, a to ve třetím dni oběhu. Motoráky dále zajišťují spoje z České Třebové do Lanškrouna a Zábřehu na Moravě s denním proběhem 378 km. Na poličské trati jediný dopolední pár vlaků 15326/15329 o víkendech jede pouze do Borové u Poličky, kam je o víkendu přípoj od Žďárce i Pardubic, ostatní míří do Pusté Kamenice. Ranní pár 15322/15327 (Pustá Kamenice – Polička) je v provozu v pracovní dny.

Pohodlí moderních vozů z Berlína kvitují i cestující. A jak je hodnotí strojvedoucí? „Kromě některých nedostatků – třeba složitější elektroniky, která neumožňuje příliš improvizací při závadách, anebo pomalejšího zavírání a otevírání dveří kvůli vysouvání schůdků, má RegioSpider oproti Regionovám jen samé výhody,“ popisuje strojvedoucí Josef Bouška. Trakční vlastnosti jsou podle něj vynikající. „I na podzimním spadaném listí je u řady 841 jistota, že neuvíznu. K dalším výrazným kladům patří kvalitní vypružení, čtyřnápravové podvozky, jež přinášejí jízdu bez rázů. Cestující oceňují klimatizaci, strojvedoucí prostorné a kvalitně vytápěné stanoviště,“ vypočítává Bouška. Od prosince, kdy jsou RegioSpidery na trati Svitavy – Žďárec v provozu, se nesetkal s jedinou vážnější závadou. Uvítal by, kdyby i druhý turnusový vůz časem nahradil Stadler.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

Nádraží ve Veleslavíně se přesune pod zem Nádraží ve Veleslavíně se přesune pod zem

28.9.2023 - Správa železnic v srpnu vybrala projektanta pro úsek modernizace trati mezi pražským Veleslavínem a Ruzyní. Dokumentaci pro společné povolení vytvoří společnosti SUDOP Praha a Moravia Consult Olomouc za zhruba 212 milionů korun. »

Moravák Trojan lajkuje moderní vlaky ČDMoravák Trojan lajkuje moderní vlaky ČD

24.9.2023 - Jsou lepší Moravské dráhy, nebo České dráhy? V kampani, která chce vyzdvihnout pohodlí a moderní výbavu v nových vlacích ČD, to řeší Moravák od Kyjova a vegan „z Prahe“. V zápletce založené na odvěké rivalitě Čech a… »

Nymburské nádraží získá novou podobuNymburské nádraží získá novou podobu

23.9.2023 - Přestavba hlavního nádraží v Nymburce, kterou připravuje Správa železnic, vznikne podle návrhu architekta Tomáše Hanuse. Odborná komise architektonicko-urbanistické soutěže vybrala mezi 17 účastníky jednomyslně právě jeho… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika