Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Pavouci úspěšně zdolávají evropské rozvodí na Poličsku

Pavouci úspěšně zdolávají evropské rozvodí na Poličsku

12.3.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Třiapadesátikilometrová regionální trať Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče se nevyznačuje nijak výjimečnými terénními poměry. Málokdo by ji také označil za horskou dráhu a přece v zimě, zvláště při větru a čerstvém sněhu, se tu udržení provozu často zdá jako velice obtížný úkol. Není divu, dráha dosahuje nadmořské výšky až 680 metrů a v českém měřítku je rekordmanka, protože celkem čtyřikrát překonává evropské rozvodí. Se všemi nástrahami si však bez problémů poradily moderní RegioSpidery řady 841, které sem České dráhy nasadily s prosincovým novým jízdním řádem.

Pavouci úspěšně zdolávají evropské rozvodí na Poličsku

Vrcholový bod tratě se nalézá asi kilometr za Pustou Kamenicí zastávkou (681 m), podruhé přetnou koleje rozvodí u přejezdu silnice číslo 34 mezi Sádkem a Poličkou (576 m), dále v zastávce Pomezí (607,2 m) a počtvrté u podjezdu za Květnou (asi 590 m).

Trať je v současnosti celá dálkově řízená ze stanice Žďárec u Skutče. V minulých letech ji negativně proslavila změna dopravního konceptu – vyjma víkendů vlaky neobsluhují úsek Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče. Naopak pozitivem je, že nově motoráčky tvoří přípoje od rychlíků/k rychlíkům Praha – Brno ve Svitavách.

Nové motoráky díky výkonu hravě zvládají stoupání

Od loňského prosince na trať 261 DKV Česká Třebová nasazuje moderní Re­gioSpidery řady 841. K nezaplacení jsou v úseku mezi Svitavami a Pustou Kamenicí výkon a trakční vlastnosti. Díky výkonu 530 kW a pohonu na oba podvozky jsou Stadlery na táhlých stoupáních živější a rovněž při rozjezdech je tu oproti stávajícím Regionovám výrazný rozdíl.

Objevuje se zde vždy jeden z trojice turnusových vozů řady 841 skupiny 802, a to ve třetím dni oběhu. Motoráky dále zajišťují spoje z České Třebové do Lanškrouna a Zábřehu na Moravě s denním proběhem 378 km. Na poličské trati jediný dopolední pár vlaků 15326/15329 o víkendech jede pouze do Borové u Poličky, kam je o víkendu přípoj od Žďárce i Pardubic, ostatní míří do Pusté Kamenice. Ranní pár 15322/15327 (Pustá Kamenice – Polička) je v provozu v pracovní dny.

Pohodlí moderních vozů z Berlína kvitují i cestující. A jak je hodnotí strojvedoucí? „Kromě některých nedostatků – třeba složitější elektroniky, která neumožňuje příliš improvizací při závadách, anebo pomalejšího zavírání a otevírání dveří kvůli vysouvání schůdků, má RegioSpider oproti Regionovám jen samé výhody,“ popisuje strojvedoucí Josef Bouška. Trakční vlastnosti jsou podle něj vynikající. „I na podzimním spadaném listí je u řady 841 jistota, že neuvíznu. K dalším výrazným kladům patří kvalitní vypružení, čtyřnápravové podvozky, jež přinášejí jízdu bez rázů. Cestující oceňují klimatizaci, strojvedoucí prostorné a kvalitně vytápěné stanoviště,“ vypočítává Bouška. Od prosince, kdy jsou RegioSpidery na trati Svitavy – Žďárec v provozu, se nesetkal s jedinou vážnější závadou. Uvítal by, kdyby i druhý turnusový vůz časem nahradil Stadler.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika