Železničář / Zpravodajství / Pavouci úspěšně zdolávají evropské rozvodí na Poličsku
Pavouci úspěšně zdolávají evropské rozvodí na Poličsku
12.3.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Třiapadesátikilometrová regionální trať Svitavy – Polička – Žďárec u Skutče se nevyznačuje nijak výjimečnými terénními poměry. Málokdo by ji také označil za horskou dráhu a přece v zimě, zvláště při větru a čerstvém sněhu, se tu udržení provozu často zdá jako velice obtížný úkol. Není divu, dráha dosahuje nadmořské výšky až 680 metrů a v českém měřítku je rekordmanka, protože celkem čtyřikrát překonává evropské rozvodí. Se všemi nástrahami si však bez problémů poradily moderní RegioSpidery řady 841, které sem České dráhy nasadily s prosincovým novým jízdním řádem.
Vrcholový bod tratě se nalézá asi kilometr za Pustou Kamenicí zastávkou (681 m), podruhé přetnou koleje rozvodí u přejezdu silnice číslo 34 mezi Sádkem a Poličkou (576 m), dále v zastávce Pomezí (607,2 m) a počtvrté u podjezdu za Květnou (asi 590 m).
Trať je v současnosti celá dálkově řízená ze stanice Žďárec u Skutče. V minulých letech ji negativně proslavila změna dopravního konceptu – vyjma víkendů vlaky neobsluhují úsek Pustá Kamenice – Žďárec u Skutče. Naopak pozitivem je, že nově motoráčky tvoří přípoje od rychlíků/k rychlíkům Praha – Brno ve Svitavách.
Nové motoráky díky výkonu hravě zvládají stoupání
Od loňského prosince na trať 261 DKV Česká Třebová nasazuje moderní RegioSpidery řady 841. K nezaplacení jsou v úseku mezi Svitavami a Pustou Kamenicí výkon a trakční vlastnosti. Díky výkonu 530 kW a pohonu na oba podvozky jsou Stadlery na táhlých stoupáních živější a rovněž při rozjezdech je tu oproti stávajícím Regionovám výrazný rozdíl.
Objevuje se zde vždy jeden z trojice turnusových vozů řady 841 skupiny 802, a to ve třetím dni oběhu. Motoráky dále zajišťují spoje z České Třebové do Lanškrouna a Zábřehu na Moravě s denním proběhem 378 km. Na poličské trati jediný dopolední pár vlaků 15326/15329 o víkendech jede pouze do Borové u Poličky, kam je o víkendu přípoj od Žďárce i Pardubic, ostatní míří do Pusté Kamenice. Ranní pár 15322/15327 (Pustá Kamenice – Polička) je v provozu v pracovní dny.
Pohodlí moderních vozů z Berlína kvitují i cestující. A jak je hodnotí strojvedoucí? „Kromě některých nedostatků – třeba složitější elektroniky, která neumožňuje příliš improvizací při závadách, anebo pomalejšího zavírání a otevírání dveří kvůli vysouvání schůdků, má RegioSpider oproti Regionovám jen samé výhody,“ popisuje strojvedoucí Josef Bouška. Trakční vlastnosti jsou podle něj vynikající. „I na podzimním spadaném listí je u řady 841 jistota, že neuvíznu. K dalším výrazným kladům patří kvalitní vypružení, čtyřnápravové podvozky, jež přinášejí jízdu bez rázů. Cestující oceňují klimatizaci, strojvedoucí prostorné a kvalitně vytápěné stanoviště,“ vypočítává Bouška. Od prosince, kdy jsou RegioSpidery na trati Svitavy – Žďárec v provozu, se nesetkal s jedinou vážnější závadou. Uvítal by, kdyby i druhý turnusový vůz časem nahradil Stadler.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »