Železničář / Zpravodajství / Pátý šachový vlak přilákal rekordní počet hráčů
Pátý šachový vlak přilákal rekordní počet hráčů
21.10.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Jako těsně před vyplutím zaoceánské lodi to v pátek 9. října před devátou ranní vypadalo na prvním nástupišti pražského hlavního nádraží. Poblíž Vládního salonku se hromadila zavazadla olbřímích rozměrů, na nástupišti se tvořila nekonečná fronta cestujících mnoha kultur i jazyků a všude panoval typický mumraj před zahájením dlouhé cesty. Důvodem byl start dalšího ročníku netradičního projektu, který nemá ve světě obdoby.
Není proto divu, že láká účastníky z celého světa. Šachový vlak vyjel již popáté a letos předčil veškerá očekávání. Na pětidenní pouť po střední Evropě se vydalo na 120 milovníků hry králů z řad amatérů i profesionálů. Trasa vedla z Prahy přes Drážďany, Wrocław, Bratislavu a Vídeň, odkud se Šachový vlak vrátil do Prahy.
Deset vozů nestačilo
Během zahajovacích zdravic v prostorách Vládního salonku si účastníci mohli vyslechnout nejen přání příjemného zážitku a fair play z úst Pavla Krtka, předsedy představenstva Českých drah, které jsou tradičním generálním partnerem projektu, ale i zajímavou informaci od Pavla Matochy, předsedy pořádající Pražské šachové společnosti. Ten uvedl, že letos poprvé nebyli organizátoři z kapacitních důvodů schopni vyhovět všem zájemcům o netradiční šachový zážitek. „I přesto, že jsme díky vstřícnosti Českých drah mohli soupravu posílit o jeden vůz, posledních patnáct šachistů jsme museli zklamat,“ popsal enormní zájem o klání ve vlaku Pavel Matocha. V jedenáctivozové soupravě změřilo síly během jedenácti kol v rapid šachu rekordních 120 šachistů z 19 zemí světa, přičemž nejmladšímu hráči bylo 10 let. Ke žhavým favoritům na vítěze vlakového turnaje patřili od počátku čtyři velmistři – Julio Sadorra z Filipín, Lars Karlsson ze Švédska, Raj Tischbierek z Německa a Ján Plachetka ze Slovenska. Do boje se pustilo také šest hráčů hájících barvy Českých drah – Jaroslav Satranský, Ladislav Winkelhöfer, Pavel Popelka, Pavel a Vojtěch Strakovi a Taťána Šeráková.
Čas na hru zajistila okružní jízda Prahou
První destinací vlaku plného šachových figurek se (podobně jako v ročníku 2012) staly Drážďany. Přestože šachová klání byla odstartována bezprostředně po odjezdu z výchozí stanice, čas potřebný k odehrání partií a jízdní doba se téměř překrývaly, organizátoři hledali způsoby, jak cestovní dobu „natáhnout“. A protože na vytíženém koridoru není mnoho tras, které by umožňovaly snížit cestovní rychlost, souprava v čele se „šachovou“ 362.039 absolvovala „objížďku“ hned v Praze. Na trať č. 090 se dostala přes Vršovice, Malešice, Libeň a Holešovice, čímž se jízdní doba prodloužila o více než 20 minut. Přesto se už v Ústí nad Labem čekalo asi pět minut „na čas“.
Vše se ale nakonec zvládlo podle plánu a ve chvíli, kdy probíhal v Děčíně přepřah za stroj 372.010 ČD Cargo, byla většina zápasů prvního kola již dohrána. Cestu do cíle prvního dne si pak hráči a jejich doprovod (celkem bylo na palubě vlaku cca 200 lidí) užívali v příjemném prostředí dvou bistro vozů zařazených v soupravě. Gastronomický servis po celou dobu jízdy zajišťovala podobně jako v předchozích letech společnost JLV. Na novicích bylo znát, že turnaj v jedoucím vlaku je náročnější na jejich soustředění a vzali za vděk relaxací v podobě sledování malebného labského údolí. Zato ostřílení matadoři se nenechali vyvést z míry a po prvním kole si dali dostaveníčko u barového pultu, přičemž nejvyhledávanějším artiklem byla becherovka. A jak to nakonec dopadlo? Předpoklady se naplnily a na stupních vítězů stanuli favorité. Z pětidenního vlakového turnaje v rapid šachu vyšel se ziskem deseti bodů vítězně švédský velmistr Lars Karlsson, stříbro získal filipínský velmistr Julio Sadorra. Vítězný velmistrovský trojlístek doplnil Němec Raj Tischbierek. Nejúspěšnější zástupce ČD – Jaroslav Satranský – skončil na výborném dvanáctém místě.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »