Železničář / Zpravodajství / Pátý šachový vlak přilákal rekordní počet hráčů
Pátý šachový vlak přilákal rekordní počet hráčů
21.10.2015 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Jako těsně před vyplutím zaoceánské lodi to v pátek 9. října před devátou ranní vypadalo na prvním nástupišti pražského hlavního nádraží. Poblíž Vládního salonku se hromadila zavazadla olbřímích rozměrů, na nástupišti se tvořila nekonečná fronta cestujících mnoha kultur i jazyků a všude panoval typický mumraj před zahájením dlouhé cesty. Důvodem byl start dalšího ročníku netradičního projektu, který nemá ve světě obdoby.
Není proto divu, že láká účastníky z celého světa. Šachový vlak vyjel již popáté a letos předčil veškerá očekávání. Na pětidenní pouť po střední Evropě se vydalo na 120 milovníků hry králů z řad amatérů i profesionálů. Trasa vedla z Prahy přes Drážďany, Wrocław, Bratislavu a Vídeň, odkud se Šachový vlak vrátil do Prahy.
Deset vozů nestačilo
Během zahajovacích zdravic v prostorách Vládního salonku si účastníci mohli vyslechnout nejen přání příjemného zážitku a fair play z úst Pavla Krtka, předsedy představenstva Českých drah, které jsou tradičním generálním partnerem projektu, ale i zajímavou informaci od Pavla Matochy, předsedy pořádající Pražské šachové společnosti. Ten uvedl, že letos poprvé nebyli organizátoři z kapacitních důvodů schopni vyhovět všem zájemcům o netradiční šachový zážitek. „I přesto, že jsme díky vstřícnosti Českých drah mohli soupravu posílit o jeden vůz, posledních patnáct šachistů jsme museli zklamat,“ popsal enormní zájem o klání ve vlaku Pavel Matocha. V jedenáctivozové soupravě změřilo síly během jedenácti kol v rapid šachu rekordních 120 šachistů z 19 zemí světa, přičemž nejmladšímu hráči bylo 10 let. Ke žhavým favoritům na vítěze vlakového turnaje patřili od počátku čtyři velmistři – Julio Sadorra z Filipín, Lars Karlsson ze Švédska, Raj Tischbierek z Německa a Ján Plachetka ze Slovenska. Do boje se pustilo také šest hráčů hájících barvy Českých drah – Jaroslav Satranský, Ladislav Winkelhöfer, Pavel Popelka, Pavel a Vojtěch Strakovi a Taťána Šeráková.
Čas na hru zajistila okružní jízda Prahou
První destinací vlaku plného šachových figurek se (podobně jako v ročníku 2012) staly Drážďany. Přestože šachová klání byla odstartována bezprostředně po odjezdu z výchozí stanice, čas potřebný k odehrání partií a jízdní doba se téměř překrývaly, organizátoři hledali způsoby, jak cestovní dobu „natáhnout“. A protože na vytíženém koridoru není mnoho tras, které by umožňovaly snížit cestovní rychlost, souprava v čele se „šachovou“ 362.039 absolvovala „objížďku“ hned v Praze. Na trať č. 090 se dostala přes Vršovice, Malešice, Libeň a Holešovice, čímž se jízdní doba prodloužila o více než 20 minut. Přesto se už v Ústí nad Labem čekalo asi pět minut „na čas“.
Vše se ale nakonec zvládlo podle plánu a ve chvíli, kdy probíhal v Děčíně přepřah za stroj 372.010 ČD Cargo, byla většina zápasů prvního kola již dohrána. Cestu do cíle prvního dne si pak hráči a jejich doprovod (celkem bylo na palubě vlaku cca 200 lidí) užívali v příjemném prostředí dvou bistro vozů zařazených v soupravě. Gastronomický servis po celou dobu jízdy zajišťovala podobně jako v předchozích letech společnost JLV. Na novicích bylo znát, že turnaj v jedoucím vlaku je náročnější na jejich soustředění a vzali za vděk relaxací v podobě sledování malebného labského údolí. Zato ostřílení matadoři se nenechali vyvést z míry a po prvním kole si dali dostaveníčko u barového pultu, přičemž nejvyhledávanějším artiklem byla becherovka. A jak to nakonec dopadlo? Předpoklady se naplnily a na stupních vítězů stanuli favorité. Z pětidenního vlakového turnaje v rapid šachu vyšel se ziskem deseti bodů vítězně švédský velmistr Lars Karlsson, stříbro získal filipínský velmistr Julio Sadorra. Vítězný velmistrovský trojlístek doplnil Němec Raj Tischbierek. Nejúspěšnější zástupce ČD – Jaroslav Satranský – skončil na výborném dvanáctém místě.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »