Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Označovací kleště na jízdenky se vracejí zpět

Označovací kleště na jízdenky se vracejí zpět

30.1.2015

Prvních pětatřicet kusů označovacích kleští nového typu od německé firmy ZIFA už několik týdnů slouží břeclavským a pražským vlakovým četám. Ty je nyní testují na vlacích vyšší kvality včetně vlaků railjet, v nichž převažují cestující s mezinárodními jízdenkami. Zatím ke všeobecné spokojenosti, jak ukazují výsledky pilotního provozu uzavřeného 15. ledna.

Označovače na jízdenky se vracejí zpět

Současně jsou ve spolupráci s Odborem centrálního nákupu a logistiky připravovány podmínky pro vybavení celé sítě kleštěmi. Proč návrat k tomuto legendárnímu nástroji? Používaná razítka se snad neosvědčují? Vysvětlení je prosté. Samonamáčecí „štemply“ Mini-dater společnosti COLOP jsou sice poměrně levné (závady se řešily nákupem nových), ale nástup nových materiálů jízdenek, používání termotechniky a také stále větší vynalézavost padělatelů a rostoucí počet neoprávněných reklamací drahých jízdenek vedly dráhy k rozhodnutí vrátit se ke kleštím.

Nejen údaje, ale nově i otvor

„Zejména z mezinárodních jízdenek tištěných na speciálním lesklém podkladu s řadou ochranných prvků šly otisky razítek setřít, údaje se stávaly nečitelnými, což napomáhalo podvodníkům. Obdobně na dokladech InterRail flexi, EuRail a některých dalších zase není dostatek prostoru na otisk razítka. Řešilo se to i s komisí CIT, která stanovuje jednotlivé normy v mezinárodní přepravě, a na základě toho vydali doporučení vrátit se zpátky ke kleštím. Loni v červenci o tom rozhodlo představenstvo společnosti,“ vysvětluje Jan Vávra, systémový specia­lista O 16. Další nevýhodou razítka je po­dle něj skutečnost, že pro spolehlivé pořízení otisku je potřeba rovná pevná plocha, což vestoje v jedoucím vlaku není vždy snadné zajistit. Na rozdíl od minulého provedení nové kleště jízdenku i perforují otvorem, který jednoznačně prokáže fakt, že jízdenka už byla použita.

Snazší doplňování barvy

Výhodou kleští ZIFO, používaných také u sousedních DB či ÖBB, je nízká hmotnost, zároveň robustnost, lehký stisk a nekomplikované nastavení údajů. A chválí si je i vlakové čety. Oproti kleštím minulé generace používají nové kleště kazetový barvicí systém bez nutnosti komplikovaného ručního doplňování barvy. První dodávky kleští lze očekávat už v květnu s tempem zhruba 100 kusů měsíčně podle kapacit výrobce. Nějaký čas tedy budou v souběžném provozu razítka i kleště.          

Okénko do historie

Dějiny označování (znehodnocování) jízdenek jsou staré jako jízdenky samy.  Kleště zanechávající v jízdence otvor, který nemusel být zdaleka jen kruhového tvaru, se dodnes používají v řadě zemí. Kleštěmi ČSD při kontrole děroval průvodčí poloviční jízdenku jednou dírkou a celou jízdenku dvěma dírkami, žádný údaj se na jízdenku neotiskoval. Součástí těchto kleští byl masivní klíč na čtyřhran, jenž sloužil k zamykání kupé, toalet či oken. Kleště ČD vyráběné AŽD a používané donedávna (1994–2007) už čtyřhran neměly. Podobně jako ty dnes zaváděné na jízdenku otiskly číslo kleští, vlaku a datum. Kvůli jejich značné poruchovosti způsobené nevhodnou technologií posunu a tedy i vysokým nákladům na opravy se v roce 2007 přešlo na samonamáčecí razítka Mini-dater.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 3.5

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika