Železničář / Zpravodajství / Označovací kleště na jízdenky se vracejí zpět
Označovací kleště na jízdenky se vracejí zpět
30.1.2015
Prvních pětatřicet kusů označovacích kleští nového typu od německé firmy ZIFA už několik týdnů slouží břeclavským a pražským vlakovým četám. Ty je nyní testují na vlacích vyšší kvality včetně vlaků railjet, v nichž převažují cestující s mezinárodními jízdenkami. Zatím ke všeobecné spokojenosti, jak ukazují výsledky pilotního provozu uzavřeného 15. ledna.
Současně jsou ve spolupráci s Odborem centrálního nákupu a logistiky připravovány podmínky pro vybavení celé sítě kleštěmi. Proč návrat k tomuto legendárnímu nástroji? Používaná razítka se snad neosvědčují? Vysvětlení je prosté. Samonamáčecí „štemply“ Mini-dater společnosti COLOP jsou sice poměrně levné (závady se řešily nákupem nových), ale nástup nových materiálů jízdenek, používání termotechniky a také stále větší vynalézavost padělatelů a rostoucí počet neoprávněných reklamací drahých jízdenek vedly dráhy k rozhodnutí vrátit se ke kleštím.
Nejen údaje, ale nově i otvor
„Zejména z mezinárodních jízdenek tištěných na speciálním lesklém podkladu s řadou ochranných prvků šly otisky razítek setřít, údaje se stávaly nečitelnými, což napomáhalo podvodníkům. Obdobně na dokladech InterRail flexi, EuRail a některých dalších zase není dostatek prostoru na otisk razítka. Řešilo se to i s komisí CIT, která stanovuje jednotlivé normy v mezinárodní přepravě, a na základě toho vydali doporučení vrátit se zpátky ke kleštím. Loni v červenci o tom rozhodlo představenstvo společnosti,“ vysvětluje Jan Vávra, systémový specialista O 16. Další nevýhodou razítka je podle něj skutečnost, že pro spolehlivé pořízení otisku je potřeba rovná pevná plocha, což vestoje v jedoucím vlaku není vždy snadné zajistit. Na rozdíl od minulého provedení nové kleště jízdenku i perforují otvorem, který jednoznačně prokáže fakt, že jízdenka už byla použita.
Snazší doplňování barvy
Výhodou kleští ZIFO, používaných také u sousedních DB či ÖBB, je nízká hmotnost, zároveň robustnost, lehký stisk a nekomplikované nastavení údajů. A chválí si je i vlakové čety. Oproti kleštím minulé generace používají nové kleště kazetový barvicí systém bez nutnosti komplikovaného ručního doplňování barvy. První dodávky kleští lze očekávat už v květnu s tempem zhruba 100 kusů měsíčně podle kapacit výrobce. Nějaký čas tedy budou v souběžném provozu razítka i kleště.
Okénko do historie
Dějiny označování (znehodnocování) jízdenek jsou staré jako jízdenky samy. Kleště zanechávající v jízdence otvor, který nemusel být zdaleka jen kruhového tvaru, se dodnes používají v řadě zemí. Kleštěmi ČSD při kontrole děroval průvodčí poloviční jízdenku jednou dírkou a celou jízdenku dvěma dírkami, žádný údaj se na jízdenku neotiskoval. Součástí těchto kleští byl masivní klíč na čtyřhran, jenž sloužil k zamykání kupé, toalet či oken. Kleště ČD vyráběné AŽD a používané donedávna (1994–2007) už čtyřhran neměly. Podobně jako ty dnes zaváděné na jízdenku otiskly číslo kleští, vlaku a datum. Kvůli jejich značné poruchovosti způsobené nevhodnou technologií posunu a tedy i vysokým nákladům na opravy se v roce 2007 přešlo na samonamáčecí razítka Mini-dater.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »