Železničář / Zpravodajství / Ostravský veletrh Czech Raildays s railjetem v hlavní roli
Ostravský veletrh Czech Raildays s railjetem v hlavní roli
26.6.2014 – autor: MARTIN HARÁK
Jubilejní patnáctý ročník veletrhu drážní techniky Czech Raildays, na němž se pravidelně setkává odborná i laická veřejnost, byl letos především ve znamení nové soupravy ČD railjet. Ta dorazila na ostravské výstaviště vlastní silou na zvláštním nedělním spoji. Návštěvníci si mohli navíc prohlédnout celou řadu dalších exponátů, mezi kterými nechyběla například dvousystémová jednotka RegioPanter nebo modernizovaný rakouský vůz řady Bmz.
Do Ostravy přijel v předstihu o dva dny v pořadí již třetí vlak ČD railjet. Ten se stal hlavní ozdobou veletrhu Czech Raildays. Moderní souprava od firmy Siemens ale nesloužila jen jako statický exponát, protože cestující se s ní mohli svézt jak při cestě na severní Moravu, tak při cestě zpět. „Jsem velmi rád, že jsme na ostravském veletrhu mohli široké veřejnosti představit vlaky jak pro regionální, tak dálkovou dopravu. Dálková doprava je momentálně ve znamení ČD railjetu, proto jsme v neděli 15. června tuto soupravu ukázali cestujícím přímo v provozu. A po skončení veletrhu se railjet 19. června vrátil zase do Prahy. Při obou cestách mohli tento spoj využít běžní cestující bez povinných rezervací,“ řekl člen představenstva Českých drah Michal Štěpán.
Modernizované vozy ČD
České dráhy, ČD Cargo, DPOV, Výzkumný Ústav Železniční, ČD - Telematika nebo ČD - Informační Systémy jsou pravidelnými účastníky tohoto veletrhu. Největším lákadlem jsou tradičně samotná vozidla. Mimo zmíněného railjetu si návštěvníci veletrhu mohli prohlédnout dvouvozovou elektrickou jednotku RegioPanter řady 650 od společnosti Škoda Vagonka, která je určena pro jižní Moravu, nebo modernizovaný osobní vůz druhé třídy.
České dráhy zakoupily od rakouského národního dopravce ÖBB celkem 25 použitých vozů řady Bmz, které pocházejí z druhé poloviny sedmdesátých let. Vyrobila je strojírenská firma Simmering-Graz-Pauker AG na podvozcích dodaných firmou Fiat Torino. Většina těchto vozů projde před uvedením do provozu na spojích Českých drah zásadní modernizací. Na ostravském výstavišti si bylo možné prohlédnout jeden oddílový vůz s novým interiérem a polohovatelnými čalouněnými sedačkami, který je nově vybaven klimatizací. Cestující mají navíc k dispozici elektrické přípojky 230 V.
Technická chlouba VUZ
Mezi nesporně zajímavé exponáty patřil měřicí vůz pro elektrotechnické a brzdové zkoušky MV 1 dceřiné společnosti VUZ Praha. Elektrické vozidlo vzniklo z původní skříně elektrické jednotky řady 560. Skříň byla vyrobena v roce 1970, ale při tehdejší pevnostní zkoušce došlo k deformaci, takže po dohodě s výrobcem byla vozová skříň využita pro stavbu netrakčního měřicího vozu určeného pro provádění elektrotechnických zkoušek. Tomu také odpovídala vysokonapěťová elektrická výzbroj, která sestávala ze stejnosměrné a střídavé části.
„Vůz slouží nepřetržitě od roku 1973 a před dvěma lety byl v tak opotřebovaném stavu, že jsme jej museli nechat opravit v dílnách DPOV v Nymburce. Během opravy prošel vůz i modernizací, takže je dnes například možné stejnosměrnou část silové výzbroje napájet oběma sběrači proudu, zatímco dříve měla každá napájecí soustava svůj vlastní pantograf. Současně došlo ke změnám v uspořádání interiéru a rozšíření pneumatické výzbroje,“ řekl na tiskové konferenci generální ředitel VUZ Antonín Blažek.
Krokodýl i měřicí drezína
Mezi další zajímavé exponáty, které přitahovaly pozornost malých i velkých návštěvníků, patřil nesporně motorový vůz ETCS 99 54 9165 001-7 společnosti AŽD Praha, který vznikl komplexní modernizací původního motorového vozu 851.026, přezdívaného Krokodýl. Modře zbarvený vůz, který může dosáhnout maximální rychlosti až 110 km/h, je určen k přezkušování traťové části zabezpečovače ETCS a ověřování vlastních výrobků společnosti AŽD Praha určených pro kolejová vozidla. Slavnostním křtem prošla v první den veletrhu i malá měřicí drezína MMD.1 vyrobená společností CZ LOKO pro Správu železniční dopravní cesty. Speciální drážní vozidlo je určeno pro měření geometrických parametrů koleje na dopravních staničních kolejích. Dvounápravové vozidlo disponuje hydrostatickým přenosem výkonu a může dosáhnout maximální rychlosti 75 km/h.
Letos se na ostravském výstavišti prezentovalo okolo 170 firem zabývajících se nejen vlastní výrobou vozidel, ale i různými komponenty, informačními technologiemi či antivandalskými nátěry. Nechyběly ani exponáty z oblasti městské dopravy včetně několika elektrobusů. Mimo samotnou výstavu se letos konala v rámci doprovodného programu například dvoudenní konference pro odbornou veřejnost, a to na téma Budování vysokorychlostního železničního systému v České republice.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »