Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Ostrava se po šestnácté stala hlavním městem drážní techniky

Ostrava se po šestnácté stala hlavním městem drážní techniky

1.7.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Téměř dvě stovky vystavovatelů z celé Evropy, odborníci, ale i nadšenci do železniční techniky využili možnosti dát si dostaveníčko na šestnáctém veletrhu železniční techniky Czech Raildays, který se uskutečnil v tradiční destinaci. Odborná i široká veřejnost si v ostravském Přívoze mohla od úterý 16. do čtvrtka 18. června zblízka prohlédnout různé lokomotivy, osobní nebo nákladní vozy, ale například i prostředky městské hromadné dopravy.

Ostrava se po šestnácté stala hlavním městem drážní techniky

První veletržní den začal prosluněným ránem za hudby a pochodu mažoretek, které již tradičně tento tuzemský železniční svatostánek zahajují. Po úvodních proslovech a zdravicích se odborné delegace a skupiny studentů vybraly na obhlídku vystavených vozidel, jejich příslušenství, stavebních strojů pro údržbu či modernizaci železničních tratí a dalších mechanismů. Současně probíhaly v ostravském hotelu Clarion odborné semináře a konference. Již tradičně veletrh sloužil také k jednání s partnery, čehož národní dopravce vy­užil beze zbytku.

„Vedli jsme dialogy nejen s kolegy ze ZSSK, ale i s olomouckým koordinátorem, respektive s kolegy z Moravskoslezského kraje,“ říká člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Hojně se diskutovalo i v kuloárech, zejména o aktuálních problémech dopravní obslužnosti i situaci na předčasně otevřeném trhu osobní železniční dopravy. Ten totiž přináší mnoho problémů a nelze dopředu říci, že je to pro občany České republiky krok správným směrem. 

Národní dopravce předvedl flotilu modernizovaných vozů

Expozice Českých drah letos nabídla průřez zejména parkem tažených vozidel, z nichž některá se objevila již na loňském ročníku. „V současné době národní dopravce realizuje řadu projektů v oblasti nových či modernizovaných vozidel a s ohledem na naše zákazníky potřebujeme tato vozidla co nejdříve dostat na koleje. Proto jsme letos kvůli závazným termínům dodávek upřednostnili výrobu vozidel před jejich vlastní prezentací a všechny nové vozy a vlaky pro dálkovou dopravu bychom chtěli jako celek představit na Czech Raildays 2016. I přesto jsme letos přivezli ukázat do Ostravy flotilu našich modernizovaných osobních vozů řad ABpee, Bbdgmee či Bmz s dětským kinem a také jeden inovovaný restaurační vůz řady WRmee,“ doplňuje Michal Štěpán.

Pokřtěn byl měřicí speciál i bezbariérová tramvaj

První veletržní den se nesl ve znamení několika křtů. Pro pražský dopravní podnik byla představena nová bezbariérová nízkopodlažní tramvaj EVO1, která je společným projektem Škody Electric, Krnovských opraven a strojíren a Dopravního podniku hlavního města Prahy. Generální ředitel SŽDC Pavel Surý společně s Michalem Štěpánem zase slavnostně představili speciální hnací vozidlo pro diagnostiku železničních zabezpečovacích systémů, jež vzniklo z motorového vozu řady 851.014. Přestavby se ujala dceřiná společnost Českých drah DPOV, která vůz osadila nejmodernější technikou pro měření rádiových sítí, diagnostiku ERTMS, ale i testování indikátorů horkoběžnosti či kontrolu viditelnosti návěstidel. Motorový vůz dostal navíc klimatizaci, několik lůžek pro technický personál, nový motor Caterpillar a sofistikované stanoviště strojvedoucího. Detaily přestavby vysvětlil na tiskové konferenci přítomný šéf firmy DPOV Roman Kott.

Svůj um předvedli drážní hasiči, kteří připravili ukázku záchranných prací a techniku. K vidění byla i dvě vozidla další dceřiné společnosti Českých drah – společnosti VUZ Praha. Prvním z nich byl měřicí vůz MV1 pro elektrotechnické a brzdové zkoušky, který vznikl – obdobně jako motorový vůz ERTMS – přestavbou staršího hnacího vozidla. Jeden vůz původní střídavé elektrické jednotky řady 560 byl loni přestavěn pouze na stejnosměrnou proudovou soustavu a umožňuje zkoušky krátkodobého přerušení napájení nebo zkraty v okruhu elektrického vytápění vozů a lokomotiv. Současně je s vozem MV1 možné provádět stacionární a jízdní brzdové zkoušky. Druhým vozidlem VUZ byla historická motorová lokomotiva T 499.002 zvaná Kyklop.

Lákadlem byla premiéra dieselového Vectronu

Jedním z největších taháků se stala dieselelektrická lokomotiva Vectron od firmy Siemens. Stranou zájmu nezůstala ani její sestra – vícesystémový elektrický stroj typu Vectron MS či lokomotiva Traxx od firmy Bombardier. Dieselový Vectron, který měl letos v Ostravě navíc premiéru, splňuje přísné požadavky na čistotu výfukových zplodin a disponuje také velmi slušným výkonem 2,4 MW. Podle sdělení výrobce patří ve své kategorii k nejtišším evropským motorovým strojům. Společnost Alstom přivezla moderní motorovou jednotku Coradia Lint 41, která začne jezdit od poloviny roku 2016 v Německu především v železniční síti Oberpfalzbahn či Länderbahn. Zasáhnout by ale měla i do provozu v ČR na spojích Marktredwitz – Pomezí nad Ohří – Cheb.

Atmosféru na výstavišti doplňovala parní zahradní železnice s mladými nadšenci. A když už nebylo zbytí a teplo návštěvníky unavilo, bylo možné se posadit (mimo vozy flotily ČD) do osobních vozů slovenské společnosti ZSSK, které pocházejí z dílny ŽOS Vrútky, či v jejich sousedství obdivovat nízkopodlažní motorovou jednotku řady 861, která se stále častěji objevuje na slovenských kolejích.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 4

Fotogalerie

Další články této rubriky

Na noční hlídce s bezpečnostní agenturouNa noční hlídce s bezpečnostní agenturou

20.7.2020 - České dráhy musejí před nenechavci a vandaly chránit nejen svá železniční vozidla, ale i řadu nemovitostí. Například části nádraží. A zvláště skladové prostory se někdy stávají rejdištěm bezdomovců a narkomanů. Na jednu… »

Jaroměř získala nový terminál i nádražíJaroměř získala nový terminál i nádraží

17.7.2020 - Východočeská Jaroměř, která je důležitou železniční křižovatkou v Královéhradeckém kraji, dostane v červenci postupně k dispozici nejen dvě zbrusu nová ostrovní nástupiště, ale i nový terminál autobusové dopravy, který se… »

Čeští strojvedoucí vypomáhali v zahraničíČeští strojvedoucí vypomáhali v zahraničí

14.7.2020 - Pandemie koronaviru způsobila řadu komplikací v železniční dopravě, ale zároveň bylo více času na řadu nezbytných školení. Například břeclavští a bohumínští strojvedoucí se tak na praktických zácvicích seznámili s… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 

Tipy redakce

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika