Železničář / Zpravodajství / Ostrava se po šestnácté stala hlavním městem drážní techniky
Ostrava se po šestnácté stala hlavním městem drážní techniky
1.7.2015 – autor: MARTIN HARÁK
Téměř dvě stovky vystavovatelů z celé Evropy, odborníci, ale i nadšenci do železniční techniky využili možnosti dát si dostaveníčko na šestnáctém veletrhu železniční techniky Czech Raildays, který se uskutečnil v tradiční destinaci. Odborná i široká veřejnost si v ostravském Přívoze mohla od úterý 16. do čtvrtka 18. června zblízka prohlédnout různé lokomotivy, osobní nebo nákladní vozy, ale například i prostředky městské hromadné dopravy.
První veletržní den začal prosluněným ránem za hudby a pochodu mažoretek, které již tradičně tento tuzemský železniční svatostánek zahajují. Po úvodních proslovech a zdravicích se odborné delegace a skupiny studentů vybraly na obhlídku vystavených vozidel, jejich příslušenství, stavebních strojů pro údržbu či modernizaci železničních tratí a dalších mechanismů. Současně probíhaly v ostravském hotelu Clarion odborné semináře a konference. Již tradičně veletrh sloužil také k jednání s partnery, čehož národní dopravce využil beze zbytku.
„Vedli jsme dialogy nejen s kolegy ze ZSSK, ale i s olomouckým koordinátorem, respektive s kolegy z Moravskoslezského kraje,“ říká člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Hojně se diskutovalo i v kuloárech, zejména o aktuálních problémech dopravní obslužnosti i situaci na předčasně otevřeném trhu osobní železniční dopravy. Ten totiž přináší mnoho problémů a nelze dopředu říci, že je to pro občany České republiky krok správným směrem.
Národní dopravce předvedl flotilu modernizovaných vozů
Expozice Českých drah letos nabídla průřez zejména parkem tažených vozidel, z nichž některá se objevila již na loňském ročníku. „V současné době národní dopravce realizuje řadu projektů v oblasti nových či modernizovaných vozidel a s ohledem na naše zákazníky potřebujeme tato vozidla co nejdříve dostat na koleje. Proto jsme letos kvůli závazným termínům dodávek upřednostnili výrobu vozidel před jejich vlastní prezentací a všechny nové vozy a vlaky pro dálkovou dopravu bychom chtěli jako celek představit na Czech Raildays 2016. I přesto jsme letos přivezli ukázat do Ostravy flotilu našich modernizovaných osobních vozů řad ABpee, Bbdgmee či Bmz s dětským kinem a také jeden inovovaný restaurační vůz řady WRmee,“ doplňuje Michal Štěpán.
Pokřtěn byl měřicí speciál i bezbariérová tramvaj
První veletržní den se nesl ve znamení několika křtů. Pro pražský dopravní podnik byla představena nová bezbariérová nízkopodlažní tramvaj EVO1, která je společným projektem Škody Electric, Krnovských opraven a strojíren a Dopravního podniku hlavního města Prahy. Generální ředitel SŽDC Pavel Surý společně s Michalem Štěpánem zase slavnostně představili speciální hnací vozidlo pro diagnostiku železničních zabezpečovacích systémů, jež vzniklo z motorového vozu řady 851.014. Přestavby se ujala dceřiná společnost Českých drah DPOV, která vůz osadila nejmodernější technikou pro měření rádiových sítí, diagnostiku ERTMS, ale i testování indikátorů horkoběžnosti či kontrolu viditelnosti návěstidel. Motorový vůz dostal navíc klimatizaci, několik lůžek pro technický personál, nový motor Caterpillar a sofistikované stanoviště strojvedoucího. Detaily přestavby vysvětlil na tiskové konferenci přítomný šéf firmy DPOV Roman Kott.
Svůj um předvedli drážní hasiči, kteří připravili ukázku záchranných prací a techniku. K vidění byla i dvě vozidla další dceřiné společnosti Českých drah – společnosti VUZ Praha. Prvním z nich byl měřicí vůz MV1 pro elektrotechnické a brzdové zkoušky, který vznikl – obdobně jako motorový vůz ERTMS – přestavbou staršího hnacího vozidla. Jeden vůz původní střídavé elektrické jednotky řady 560 byl loni přestavěn pouze na stejnosměrnou proudovou soustavu a umožňuje zkoušky krátkodobého přerušení napájení nebo zkraty v okruhu elektrického vytápění vozů a lokomotiv. Současně je s vozem MV1 možné provádět stacionární a jízdní brzdové zkoušky. Druhým vozidlem VUZ byla historická motorová lokomotiva T 499.002 zvaná Kyklop.
Lákadlem byla premiéra dieselového Vectronu
Jedním z největších taháků se stala dieselelektrická lokomotiva Vectron od firmy Siemens. Stranou zájmu nezůstala ani její sestra – vícesystémový elektrický stroj typu Vectron MS či lokomotiva Traxx od firmy Bombardier. Dieselový Vectron, který měl letos v Ostravě navíc premiéru, splňuje přísné požadavky na čistotu výfukových zplodin a disponuje také velmi slušným výkonem 2,4 MW. Podle sdělení výrobce patří ve své kategorii k nejtišším evropským motorovým strojům. Společnost Alstom přivezla moderní motorovou jednotku Coradia Lint 41, která začne jezdit od poloviny roku 2016 v Německu především v železniční síti Oberpfalzbahn či Länderbahn. Zasáhnout by ale měla i do provozu v ČR na spojích Marktredwitz – Pomezí nad Ohří – Cheb.
Atmosféru na výstavišti doplňovala parní zahradní železnice s mladými nadšenci. A když už nebylo zbytí a teplo návštěvníky unavilo, bylo možné se posadit (mimo vozy flotily ČD) do osobních vozů slovenské společnosti ZSSK, které pocházejí z dílny ŽOS Vrútky, či v jejich sousedství obdivovat nízkopodlažní motorovou jednotku řady 861, která se stále častěji objevuje na slovenských kolejích.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Do České Lípy dorazil Zelený anton
25.11.2024 - Druhý říjnový víkend se v České Lípě nesl ve znamení železniční nostalgie. V sobotu i v neděli se se zde totiž uskutečnily jízdy parních vlaků a historických motoráčků a návštěvníci si zároveň mohli prohlédnout výstavu… »
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »