Železničář / Zpravodajství / Oslavy RDŽ v regionech: historie i moderna
Oslavy RDŽ v regionech: historie i moderna
18.10.2018 – autor: JOSEF HOLEK, MARTIN HARÁK
Hned na několika místech ČR se během září uskutečnily regionální Dny železnice. Ještě před hlavními slavnostmi v Českých Budějovicích se slavilo v Praze, poslední zářijový a zároveň prodloužený víkend pak v Horažďovicích a také na Ostravsku a v Brně. Tím letošní regionální oslavy skončily. Fanoušci železnice při nich mohli vyrazit celkem na osm míst republiky.
Metropole hostila oslavy regionálního Dne železnice, respektive Pražský železniční den třetí zářijovou sobotu. České dráhy s partnery připravily bohatý program ve stanicích Praha-Smíchov a Praha-Uhříněves. Návštěvníky čekal bezpočet jízd vlaků všech trakcí. Cestu na pražskou železniční událost roku si našlo zhruba patnáct tisíc návštěvníků.Vlaky jezdily mimořádně mezi oběma nádražími. Na trase se představila parní lokomotiva Šlechtična 475.179 v soupravě s historickými vozy řad Bai a Ce a doprovodným řady WLAB. Do Říčan zajížděla souprava s patrovými vozy řady Bpjo a historickým elektrickým strojem 141.004 na straně jedné a na druhé pak s modernějším 150.209.
Dorazil Vectron i Žralok
Národní dopravce se ale neprezentoval jen historickými skvosty. Do provozu byla nasazena moderní motorová souprava RegioShark a elektrický InterPanter. V Uhříněvsi si lidé mohli prohlédnout expozici poštovního vozu řady Post w a pokochat se historickou motorovou lokomotivou T 212.0581. Velký zájem byl i o prohlídku strojů Siemens Vectron v barvách ČD Cargo.
Smíchov, kromě historické páry a soupravy s Banánem a Bobinou, lákal jízdami motorovým vozem M 131.1130, retro soupravou s párou 213.902, motorovou mašinou T 211.0741 a řazenými vozy řad Ce a Dsd. „S tímto vlakem lidé zamířili na krátký výlet do Prokopského údolí. Hurvínek jezdil jen po nádraží,“ upřesnil Jakub Goliáš, obchodní ředitel pražského Regionálního obchodního centra ČD s tím, že k vidění byl i stroj T 478.1008. „Dorazil také nejmodernější kousek z vozidlového parku ČD, a to stroj 193.292,“ dodal Goliáš. Mimořádně se mohla veřejnost podívat na odstavné nádraží v pražské Michli, kam jezdil CityElefant.
Program i pro děti
Regionální dny železnice tím ale pro tento rok nekončily. Ještě na svátek svatého Václava se další konal v západočeských Horažďovicích. Po celý den si návštěvníci užívali jízd vlaků v čele s parní lokomotivou 313.902 mezi Horažďovicemi předměstím a Sušicí anebo historickým autobusem ŠL 11. Ten naopak mířil do Strakonic.
Řada příznivců železnice navštívila i výtopnu s historickými lokomotivami. „Na malé i velké obdivovatele čekaly modelové železnice. Dalšími zajímavostmi byly drezína soukromého vlastníka pana Zahrádky nebo výstava o historii železnice ze soukromé sbírky pana Simbartla,“ doplnil Vladimír Kostelný, ředitel plzeňského ROC ČD s tím, že akci navštívily více než tři tisíce návštěvníků.
Oslavy v Ostravě a Bohumíně
Parní lokomotiva Rosnička a na postrku nulková Bobina – to byla základní souprava nostalgického vlaku, který sloužil pro potěchu všem účastníkům Regionálního dne železnice na Ostravsku. Poslední zářijovou sobotu si zájemci o železniční dění mohli prohlédnout současné i historické lokomotivy v bohumínském depu nebo se zúčastnit exkurzí po pracovištích SŽDC v Ostravě. České dráhy zabezpečily nejen parní vlak, který dvakrát svezl zájemce okružní jízdou z Bohumína přes ostravské stanice Stodolní, Kunčice, Vítkovice a Svinov, ale také jedinečnou zážitkovou jízdu z Bohumína po tratích ostravsko-karvinského uhelného revíru v čele s mohutným strojem 742.366. Ostravský dopravní podnik navíc vypravoval v půlhodinovém intervalu mezi hlavním nádražím a Výstavištěm dvě historické tramvaje typu Tatra T 1 a T2 a po areálu ostravské hlavní stanice jezdila RegioNova do míst, která běžně nejsou veřejnosti přístupná. Součástí oslav na Ostravsku byl i doprovodný program.
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »