Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Oslavy Dne Železnice v regionech: Pára, historické jízdy i modely

Oslavy Dne Železnice v regionech: Pára, historické jízdy i modely

7.10.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL, MARTIN HARÁK

Hned na několika místech republiky se během září uskutečnily akce v rámci Dne železnice. Hlavní oslavy letos hostil Hradec Králové, veselo ale bylo i v jiných regionech. Poslední zářijovou sobotu se příznivci světa na kolejích sešli v Ostravě a Bohumíně. O týden dříve si 150 let od příjezdu prvního vlaku připomněli v Chebu, kde se slavilo i 15. výročí přeshraničního systému EgroNet. A pozadu nezůstal ani Trutnov. Oslavy NDŽ však byly i na mnoha dalších místech, o některých jsme již informovali v minulých číslech Železničáře.

Oslavy Dne Železnice v regionech: Pára, historické jízdy i modely

Září se na železnici opětovně neslo ve znamení oslav. Největší pozornost sice směřovala do Hradce Králové, ostatní regiony však nezůstaly pozadu. 

Dvojí výročí na Chebsku

V Chebu si na Den železnice kromě 150 let od příjezdu prvního vlaku připomněli také 15. výročí přes­hraničního systému EgroNet. Oslavy začaly v sobotu 19. září krátce po půl desáté režijně náročným paralelním příjezdem dvou parních vlaků, českého z Karlových Varů v čele se Všudybylkou 354.195 a saského z Falkensteinu a Plauenu taženého rekonstruovanou Němkou 52.8079. Uvítací role se na nástupišti ujali hejtman Karlovarského kraje Martin Havel a primátor Chebu Petr Navrátil a samozřejmě duše celé akce ředitel ROC ČD Karlovy Vary Vladimír Omelka. Za hosty jmenujme primátora Plauenu Ralfa Oberdorfera či předsedu představenstva VUZ Antonína Blažka. Pozitivní slova o chystaném znovuzahájení železniční dopravy mezi Selbem a Aší zanikla v ryčných tónech dechovky doprovázející výstup mažoretek.

To už ovšem řada netrpělivých návštěvníků naplno vychutnávala jednotlivé nabídky z dlouhého itineráře – od prohlídky lokomotiv, modelového kolejiště ve voze BDs, pojízdné výstavy rodiny Simbartlů o historii, přednášky o dějinách chebského uzlu, přes svezení na šlapací drezíně pana Zahrádky, komentované prohlídky dopravní kanceláře, výstup na vyhlídkový ochoz výškové nádražní budovy až po okružní naučnou jízdu motorovým vozem 810 po stanici v každou celou hodinu. V obležení byla jak technika hasičů SŽDC i stánky EgroNetu či prodejců. Navíc jízdenky na parní vlak zdarma otevřely chebský hrad a v nabídce byla i prohlídka krás Chebu s průvodcem.

Mnozí si nenechali ujít jednu ze čtyř jízd do Františkových Lázní a zpět kyvadlovým vláčkem taženým buď Kafemlejnkem 310.072 nebo naleštěným Prasátkem 700.101. „Protokolární“ souprava vozů Bam před třináctou hodinou odvezla zájemce do Aše, kde proběhlo vyhodnocení výtvarné soutěže zaměřené na téma železnice.

Více o historii bylo možné se dozvědět na přednášce Jiřího Raka v patře chebského nádraží. A zjistit třeba fakt, že jako první dorazil do Chebu vlak z Řezna a Wiesau 15. října 1865, tedy po trati, která byla po druhé světové válce přerušena, a počátkem milénia dokonce úředně zrušena. A hned dva týdny nato, 1. listopadu 1865, začala železnice fungovat z Aše a Plauenu.

Dostaveníčko přátel železnice v depu nad Úpou

Regionální Den železnice v trutnovském depu by šel při troše nadsázky srovnat s archivním vínem. Pro oboje jednoduše platí, že rok od roku jsou lepší a lepší. Neděle 13. září se stala součástí komplexu akcí ke Dnům evropského dědictví (EHD). Středobodem dění ve městě nad Úpou se opět stala provozní jednotka depa patřící pod DKV Česká Třebová, kde organizátoři uspořádali výstavu lokomotiv a vozů ČD a VUZ. K vidění byly například stroje T 499.002, E 699.002, 771.172 či současné 810, 854 nebo mašiny na údržbu tratí SŽDC. V hale oprav a jinde šlo natrefit na modelová kolejiště Klubu modelářů Trutnov, Merkuru Police nad Metují, ESK Česká Skalice. Po depu lákalo svezení na malé posunovací mašince řady 799, mezi depem a stanicí převážela návštěvníky Regionova. Nechyběla vystoupení kapel a malí hosté si mohli zařádit ve Vláčku Hráčku, dětském koutku anebo si nechat pomalovat obličej. Velké pozornosti se těšila prohlídka spodku lokomotivy – tentokrát řady 742 ČD Cargo – s nezbytnou baterkou, přilbou a ochrannou vestou. Novinkou byla výstava velkoplošných fotografií k historii depa a železnice na Trutnovsku, parních strojů firmy Jakoubek a výstava vojenské techniky a automobilů místního KVH Feldgendarmerie.

Pro místní i vzdálenější návštěvníky trutnovského RDŽ pak byla určena jízda parního vlaku. Ten vyjel tradičně hned po ránu z Hradce Králové a už z Červeného Kostelce byla kapacita několika červeno­krémových vozů řady Bam pocházejících z konce 40. let prakticky vyčerpána. Pohostinské služby s pivem Chodovar na čepu nabízel vůz Bam-bistro provozovaný spolkem Plzeňská dráha. Vlak dvakrát zajel přes Kunčice do Vrchlabí. V jeho čele se opět „blýskla“ královéhradecká parní lokomotiva 464.008 Bulík.

Ostravsku nepřálo počasí, zájemce to však neodradilo

I přes nepřízeň počasí, kdy prakticky celý Moravskoslezský kraj pokryl v sobotu 26. září vytrvalý déšť, navštívily Den železnice v Moravskoslezském kraji stovky příznivců. České dráhy zajistily mezi ostravským hlavním nádražím a centrem města pendl historickou pantografovou jednotkou, brány otevřelo místní depo a Ostravskem jezdil parní vlak vedený Rosničkou řady 464.2. V Bohumíně navíc organizátoři zpřístupnili Depo kolejových vozidel s prohlídkou lokomotiv a vozů.

Slavnostní zahájení Dne železnice se na Ostravsku uskutečnilo před bohumínským nádražím. Děti včetně rodičů ocenily možnost prohlídky běžně nepřístupných míst a příležitost prohlédnout si lokomotivy a vozy v Depu kolejových vozidel, svézt se na posunovací lokomotivě nebo absolvovat exkurzi ústředního stavědla s odborným komentářem. Železniční fajnšmekry nadchly dvě historické „nulkové“ Bobiny, jimž sekundoval historický pantograf původní řady EM 475.1 a parní Rosnička 464.202.

Dva posledně jmenované stroje ve slavnostní den vůbec nezahálely. Parní vlak jezdil mezi Bohumínem a ostravským hlavním nádražím od deváté hodiny ranní až do pozdního odpoledne, navíc s jedním poledním „výjezdem“ až do Petrovic u Karviné a Pantograf se naopak před polednem vydal z Bohumína do moravskoslezské metropole, kde zajišťoval pendly me­zi hlavním nádražím, Stodolní a Ostravou-střed. Společnost AWT navíc nabídla jízdy zvláštními vlaky po síti svých vleček v ostravsko-karvinském uhelném revíru a k vyhlídkovým jízdám se připojily i historické tramvaje Dopravního podniku Ostrava. Stranou oslav nezůstala ani Ostrava. Brány otevřeli i ve Středisku oprav kolejových vozidel Ostrava, dceřiné společnosti ČD Cargo, kde byla k vidění nedávno opravená historická Laminátka původního označení S 489.0001. Návštěvníci nepohrdli ani projížďkou na Žehličce řady 111 nebo na malém motorovém stroji řady 708.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika