Železničář / Zpravodajství / Oslavy Dne Železnice v regionech: Pára, historické jízdy i modely
Oslavy Dne Železnice v regionech: Pára, historické jízdy i modely
7.10.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL, MARTIN HARÁK
Hned na několika místech republiky se během září uskutečnily akce v rámci Dne železnice. Hlavní oslavy letos hostil Hradec Králové, veselo ale bylo i v jiných regionech. Poslední zářijovou sobotu se příznivci světa na kolejích sešli v Ostravě a Bohumíně. O týden dříve si 150 let od příjezdu prvního vlaku připomněli v Chebu, kde se slavilo i 15. výročí přeshraničního systému EgroNet. A pozadu nezůstal ani Trutnov. Oslavy NDŽ však byly i na mnoha dalších místech, o některých jsme již informovali v minulých číslech Železničáře.
Září se na železnici opětovně neslo ve znamení oslav. Největší pozornost sice směřovala do Hradce Králové, ostatní regiony však nezůstaly pozadu.
Dvojí výročí na Chebsku
V Chebu si na Den železnice kromě 150 let od příjezdu prvního vlaku připomněli také 15. výročí přeshraničního systému EgroNet. Oslavy začaly v sobotu 19. září krátce po půl desáté režijně náročným paralelním příjezdem dvou parních vlaků, českého z Karlových Varů v čele se Všudybylkou 354.195 a saského z Falkensteinu a Plauenu taženého rekonstruovanou Němkou 52.8079. Uvítací role se na nástupišti ujali hejtman Karlovarského kraje Martin Havel a primátor Chebu Petr Navrátil a samozřejmě duše celé akce ředitel ROC ČD Karlovy Vary Vladimír Omelka. Za hosty jmenujme primátora Plauenu Ralfa Oberdorfera či předsedu představenstva VUZ Antonína Blažka. Pozitivní slova o chystaném znovuzahájení železniční dopravy mezi Selbem a Aší zanikla v ryčných tónech dechovky doprovázející výstup mažoretek.
To už ovšem řada netrpělivých návštěvníků naplno vychutnávala jednotlivé nabídky z dlouhého itineráře – od prohlídky lokomotiv, modelového kolejiště ve voze BDs, pojízdné výstavy rodiny Simbartlů o historii, přednášky o dějinách chebského uzlu, přes svezení na šlapací drezíně pana Zahrádky, komentované prohlídky dopravní kanceláře, výstup na vyhlídkový ochoz výškové nádražní budovy až po okružní naučnou jízdu motorovým vozem 810 po stanici v každou celou hodinu. V obležení byla jak technika hasičů SŽDC i stánky EgroNetu či prodejců. Navíc jízdenky na parní vlak zdarma otevřely chebský hrad a v nabídce byla i prohlídka krás Chebu s průvodcem.
Mnozí si nenechali ujít jednu ze čtyř jízd do Františkových Lázní a zpět kyvadlovým vláčkem taženým buď Kafemlejnkem 310.072 nebo naleštěným Prasátkem 700.101. „Protokolární“ souprava vozů Bam před třináctou hodinou odvezla zájemce do Aše, kde proběhlo vyhodnocení výtvarné soutěže zaměřené na téma železnice.
Více o historii bylo možné se dozvědět na přednášce Jiřího Raka v patře chebského nádraží. A zjistit třeba fakt, že jako první dorazil do Chebu vlak z Řezna a Wiesau 15. října 1865, tedy po trati, která byla po druhé světové válce přerušena, a počátkem milénia dokonce úředně zrušena. A hned dva týdny nato, 1. listopadu 1865, začala železnice fungovat z Aše a Plauenu.
Dostaveníčko přátel železnice v depu nad Úpou
Regionální Den železnice v trutnovském depu by šel při troše nadsázky srovnat s archivním vínem. Pro oboje jednoduše platí, že rok od roku jsou lepší a lepší. Neděle 13. září se stala součástí komplexu akcí ke Dnům evropského dědictví (EHD). Středobodem dění ve městě nad Úpou se opět stala provozní jednotka depa patřící pod DKV Česká Třebová, kde organizátoři uspořádali výstavu lokomotiv a vozů ČD a VUZ. K vidění byly například stroje T 499.002, E 699.002, 771.172 či současné 810, 854 nebo mašiny na údržbu tratí SŽDC. V hale oprav a jinde šlo natrefit na modelová kolejiště Klubu modelářů Trutnov, Merkuru Police nad Metují, ESK Česká Skalice. Po depu lákalo svezení na malé posunovací mašince řady 799, mezi depem a stanicí převážela návštěvníky Regionova. Nechyběla vystoupení kapel a malí hosté si mohli zařádit ve Vláčku Hráčku, dětském koutku anebo si nechat pomalovat obličej. Velké pozornosti se těšila prohlídka spodku lokomotivy – tentokrát řady 742 ČD Cargo – s nezbytnou baterkou, přilbou a ochrannou vestou. Novinkou byla výstava velkoplošných fotografií k historii depa a železnice na Trutnovsku, parních strojů firmy Jakoubek a výstava vojenské techniky a automobilů místního KVH Feldgendarmerie.
Pro místní i vzdálenější návštěvníky trutnovského RDŽ pak byla určena jízda parního vlaku. Ten vyjel tradičně hned po ránu z Hradce Králové a už z Červeného Kostelce byla kapacita několika červenokrémových vozů řady Bam pocházejících z konce 40. let prakticky vyčerpána. Pohostinské služby s pivem Chodovar na čepu nabízel vůz Bam-bistro provozovaný spolkem Plzeňská dráha. Vlak dvakrát zajel přes Kunčice do Vrchlabí. V jeho čele se opět „blýskla“ královéhradecká parní lokomotiva 464.008 Bulík.
Ostravsku nepřálo počasí, zájemce to však neodradilo
I přes nepřízeň počasí, kdy prakticky celý Moravskoslezský kraj pokryl v sobotu 26. září vytrvalý déšť, navštívily Den železnice v Moravskoslezském kraji stovky příznivců. České dráhy zajistily mezi ostravským hlavním nádražím a centrem města pendl historickou pantografovou jednotkou, brány otevřelo místní depo a Ostravskem jezdil parní vlak vedený Rosničkou řady 464.2. V Bohumíně navíc organizátoři zpřístupnili Depo kolejových vozidel s prohlídkou lokomotiv a vozů.
Slavnostní zahájení Dne železnice se na Ostravsku uskutečnilo před bohumínským nádražím. Děti včetně rodičů ocenily možnost prohlídky běžně nepřístupných míst a příležitost prohlédnout si lokomotivy a vozy v Depu kolejových vozidel, svézt se na posunovací lokomotivě nebo absolvovat exkurzi ústředního stavědla s odborným komentářem. Železniční fajnšmekry nadchly dvě historické „nulkové“ Bobiny, jimž sekundoval historický pantograf původní řady EM 475.1 a parní Rosnička 464.202.
Dva posledně jmenované stroje ve slavnostní den vůbec nezahálely. Parní vlak jezdil mezi Bohumínem a ostravským hlavním nádražím od deváté hodiny ranní až do pozdního odpoledne, navíc s jedním poledním „výjezdem“ až do Petrovic u Karviné a Pantograf se naopak před polednem vydal z Bohumína do moravskoslezské metropole, kde zajišťoval pendly mezi hlavním nádražím, Stodolní a Ostravou-střed. Společnost AWT navíc nabídla jízdy zvláštními vlaky po síti svých vleček v ostravsko-karvinském uhelném revíru a k vyhlídkovým jízdám se připojily i historické tramvaje Dopravního podniku Ostrava. Stranou oslav nezůstala ani Ostrava. Brány otevřeli i ve Středisku oprav kolejových vozidel Ostrava, dceřiné společnosti ČD Cargo, kde byla k vidění nedávno opravená historická Laminátka původního označení S 489.0001. Návštěvníci nepohrdli ani projížďkou na Žehličce řady 111 nebo na malém motorovém stroji řady 708.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »