Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Orlickoústecká zastávka slouží jako přestupní uzel

Orlickoústecká zastávka slouží jako přestupní uzel

17.4.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Orlickoústecké nádraží nyní žije hlukem stavebních strojů. Po kompletním snesení trakčního vedení kolejiště pražského nástupiště se zde obří jeřáb Gottwald přezdívaný Mazlík pustil do vytrhávání starých, před pár dny ještě plně pojížděných kolejových polí. Naproti tomu zastávka asi o kilometr dále se na několik měsíců změnila v ústřední přestupní uzel.

Orlickoústecká zastávka slouží jako přestupní uzel

Jak jsme vás již informovali, v Ústí nad Orlicí právě probíhá výluka kvůli výstavbě koridoru. V souladu s výlukovým jízdním řádem rychlíky Praha – Česká Třebová orlickoústecké nádraží pouze projedou. Stanice slouží dál coby výhybna na fakticky jednokolejné trati s odbočkou směr Letohrad. Rychlíky místo toho pro cestující staví v zastávce Ústí nad Orlicí město. Lidé přestupující ve směru Letohrad a Lichkov zde přejdou podchodem k českotřebovskému nástupišti a dál pokračují autobusy náhradní autobusové dopravy buď do Letohradu, nácestných zastávek, případně do speciálního přestupního bodu Dolní Libchavy. V této zastávce je možnost přestupu do nebo ze spěšných vlaků Pardubice – Lichkov (– Wrocław), které rovněž Ústím pouze projíždějí a na něž by se cestující od České Třebové neměli jak včas dostat.

Ve špičkách pomáhají pokladním revizoři

„Většina autobusů je zastávkových, některé další kvůli návaznosti na přípoje nezajíždějí do Dolních Libchav, ty jsou označeny písmenem A. V Libchavách přestup frekvence řídí už vlaková četa,“ vysvětluje Pavla Šafářová, koordinátorka KCOD Pardubice, která momentálně ve směně „na městě“ střídá svou kolegyni. Náhradní autobusová doprava (její provozování vysoutěžila firma Radka Bartoše z Hnátnice) je rozdělena do pěti typů linek. Základní spoje označené Z jedou mezi Ústím nad Orlicí město a Letohradem a obsluhují všechny nácestné zastávky, tedy zastávky náhradní. Spoje A nezajíždějí do Dolních Libchav, na­opak spoje D jedou jen mezi Ústím nad Orlicí městem a Dolními Libchavami – slouží jako přípoje ke spěšným vlakům, respektive od nich. Dále cestujícím slouží přímý autobus kategorie R, který jede v úseku Letohrad – Ústí nad Orlicí město se zastavením pouze v Dolní Dobrouči, a konečně tři páry spojů označených CH jedou pouze v pracovní dny mezi Letohradem a Chocní.

Kromě koordinátora se na informování cestujících podílejí také dvě pokladní a ve špičkách, v pondělí, pátek nebo v neděli, pomáhají s koordinací zpravidla někteří z vlakových revizorů, což uvítají zvláště noví zaměstnanci. Na vnitrostátní pokladnu v suterénu historické budovy zastávky, kde se střídají dvě pokladní v denních směnách, už byli Ústečané zvyklí. Novinkou je mezinárodní pokladna, která byla do upravených prostor prvního patra přemístěna právě z nádraží Ústí nad Orlicí. „Odtud už se budeme v září stěhovat přímo do nově stavěné budovy na nádraží,“ říká mezinárodní pokladní Jana Divíšková a potvrzuje slova obou kolegyň, že zatím nenarazila na žádný záludný dotaz nebo problém. 

Podchodem a do autobusu!

„Jedním z hlavních úkolů je vysvětlovat cestujícím, že při přestupu na Letohrad musejí sejít podchodem k českotřebovskému nástupišti, kde už čeká autobus, nebo naopak. Nejčastějším dotazem je asi, jestli budou mít přípoj v Letohradě. Tak na to odpovídáme, že samozřejmě ho mít budou,“ směje se Pavla Šafářová a dodává, že fungují vlastně jako takoví malí výpravčí, protože pomocí vysílačky předávají údaje o příjezdech nebo přistavení autobusů do dopravní kanceláře v Ústí nad Orlicí a odtud na základě této informace se vyhlašuje rozhlasem nástup do autobusů na českotřebovském nástupišti. A pak také odhlášky autobusů. „Pouze u prvního a posledního autobus ohlašuje příjezd a odjezd autobusu sám vlakový doprovod,“ upřesňuje koordinátorka Šafářová.

Po ukončení modernizace stanice se cestující i drážní zaměstnanci budou moci těšit na celkové zlepšení stavu nádraží Ústí nad Orlicí. Dojde i ke zrychlení dopravy a dosažení nejvyššího stupně jejího zabezpečení.    

PO HITLEROVĚ SPOJCE

Po dobu této fáze přestavby koridorové stanice Ústí nad Orlicí všechny vlaky Praha – Česká Třebová a opačně projíždějí již obnovenou částí kolejiště okolo tzv. letohradského nástupiště. Zajímavostí je, že všechny přitom projedou i nedlouhou válečnou kolejovou spojkou. Nenápadná kolej číslo 90 křížící příjezdovou ulici k nádraží pod velmi ostrým úhlem spojuje druhou traťovou kolej ze směru Dlouhá Třebová s traťovou kolejí od Lanšperka. Vznikla už v průběhu druhé světové války v rámci celkové modernizace ramene Ústí nad Orlicí (Wildenschwert) – Kyšperk – protektorátní hranice – Lichkov (Lichtenau) – Wrocław (Breslau).

Německé říšské dráhy po ní totiž potřebovaly provážet silnou průvozní nákladní i rychlíkovou dopravu. Vlaky, včetně rychlíků z Vídně do Berlína, Královce (dnes Kaliningradu) nebo jeden čas i do Narviku (!), tak mohly nově odjíždět od letohradského nástupiště či k němu přijíždět, což odlehčilo pražské koleje. Tyto dálkové expresy jezdily přes protektorátní území s uzam­čenými vozy a v Ústí nad Orlicí si předávaly lokomotivy – německé (dříve rakouské) stroje řady 16 výtopny Vídeň západ a německé (původem mnohdy rovněž české, resp. rakouské) stroje z Wrocławi. Za války se dokonce uvažovalo o výstavbě spojky, která by umožnila bez­úvraťové spojení z českotřebovské tratě na kyšperskou. Tato „Hitlerova spojka“ v minulých desetiletích prošla obnovou svršku a občas ji využívaly i vlaky vyšší kvality. 

Tarifní novinka

Od 1. května 2014 se bude nově u vybraných typů náhradní autobusové dopravy při výlukové činnosti prokazovat cestující zakoupenou jízdenkou ČD u řidiče autobusu. Pokud před nástupem do autobusu cestující nebude mít zakoupenou jízdenku, bude tak muset učinit přímo u řidiče dle aktuálního ceníku jízdného pro náhradní autobusovou dopravu.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika