Železničář / Zpravodajství / Orchestrion číslo 002 se vrátil v retronátěru do služby
Orchestrion číslo 002 se vrátil v retronátěru do služby
11.7.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
V rámci vyvazovací opravy byl vůz 810.002 upraven tak, aby připomínal stav krátce po vyrobení. Motoráček se tak v plném lesku zařadí do parku nostalgických vozidel Českých drah. Zdařilou přeměnu do retro podoby zajistili pracovníci DPOV v provozním středisku ve Veselí nad Moravou.
Motoráčky řady 810 jsou na našich kolejích stále „všudypřítomné“. Jenže i ony už mají za desítky let naslouženo a postupně se stávají více a více nostalgickou záležitostí. Na druhém prototypu řady čítající kdysi téměř sedm stovek kusů, na voze číslo 810.002, nedávno proběhly takové úpravy, že navenek připomíná stav z roku 1974, kdy byl představen na brněnském veletrhu. V rámci běžné vyvazovací opravy mu pracovníci DPOV ve Veselí nad Moravou změnili i označení na M 152.0002, i když je pravda, že v minulosti vůz nesl krátce označení M 151.0.
Prototypu se vrátilo původní označení i vyklápěcí okna
První úkony během „proměny“ se ani nelišily od běžných vyvazovacích oprav. Šlo o odstrojení skříně, vývaz pojezdu a agregátu, vysklení okem, opravu skříně a demontáž sedadel. Pak následovalo zajišťování výroby nového obložení a dalších poškozených interiérových prvků, které už u běžných vozidel řad 809 a 810 jsou nahrazeny jinými. Jedná se např. o béžový umakart s charakteristickým vzorem a zejména vyklápěcí okna, která se musela vyrábět nová, neboť sériová vyklápěcí okna dosazená při dílenské opravě asi před dvaceti lety mají jiný rádius než okenní otvory ve skříni, a proto v rozích netěsnila. „Cestující tak bude moci posoudit, kudy se také mohla ubírat cesta vývoje vozů 810. Že mohly jezdit i s otvíracími okny, což by vzhledem k možnosti větrat jistě leckdo uvítal,“ říká Leoš Tomančák z DPOV, který se s kolegy o lahůdku zvanou 810.002 stará.
V létě 2012 byly odstraněny všechny staré nátěry, v lednu 2013 proveden nástřik emailů v tzv. „polomáčených“ barvách plus antigraffiti nátěr. Od března 2013 mohly začít další práce na vozidle: odstranění zbylých mezistěnových panelů či pokládka podlahové krytiny. Pak už Veselské čekalo to nejtěžší: zpětná zástavba interiéru, tedy rekonstrukce bočního obložení, montáž přihrádek, hliníkových profilů, výdřevy, sedáků a už zmíněných oken. Fakticky novostavbou byla buňka WC (dveře do ní jsou od schodiště, nikoli ve směru od vnitřku vozu jako u ostatních vozů 810).Odlišné jsou třeba i police na zavazadla, orientované podélně jako u moderních vozů či u řad 460/560 nebo 852/853/854. Naopak v Orchestrionu zůstává standardní nepřeplňovaný motor LIAZ ML 634 o výkonu 155 kW, převodovka Praga 2 M 70, tedy prvky použité v autobusech Karosa ŠM 11, a mladší vybavení radiostanicí.
Znovu v běžném provozu
Zaměstnanci DPOV zpočátku neobjevili na voze žádné zvláštnosti, tedy kromě uspořádání. I koroze skříně byla konstatována poměrně nízká, a to navzdory věku vozidla. Více zrezivělá místa vykoukla až pod podlahou na stanovištích strojvedoucího, která se musela opravit. A na závěr „šlehačka na dortu“: instalace individuálně vyráběných, gravírovaných plastových tabulek, smaltovaných domovenek a odlévaných čísel (RYDOS Praha). Skříně se opatřily nápisy tak, že se válečkem nanášely barvy do šablon zhotovených tiskárnou v Olomouci. U vnějších popisů je třeba vyzdvihnout podíl Ivo Mahela, který dodal přesné dobové předlohy.
V krásném lesku byl motorový vůz předán zpět do DKV Olomouc, PJ Valašské Meziříčí. Ještě než se vůz stane součástí nostalgického inventáře ČD, může v běžném provozu ukázat své klady. Čtyřicetiletý motorák opět září v plné kráse.
O MODERNIZACI
Vozů řady M 152.0 pro ČSD vzniklo celkem 680, z toho dva širokorozchodné (původně řada M 152.5, nyní 810.8). Výrobu zajišťovala v letech 1975–84 Vagonka ve Studénce. První dva prototypy jsou z roku 1973. K nim byly vyrobeny stovky přípojných vozů Blm/Baafx/010/24-29/Btax. Úpravami nebo modernizací z nich vznikly vozy řad 809, 811, 812, 813 a v minulých letech Regionovy řady 814.
Vozy řad 809 a 810 procházejí modernizací. Úspornější varianta zahrnuje běžnou vyvazovací opravu, dosazení polospouštěcích oken, sedadel s opěrkami hlavy a zástavbu přeplňovaných motorů TEDOM, které nahrazují původní atmosférický motor. Rozsáhlejší varianta modernizace je rozšířena o nové topení, obložení stropu a bočnic, nové anatomičtější sedačky společně s mírným snížením kapacity míst k sezení. Rovněž se používá motor TEDOM, ale při dosazení řídicího systému a elektronického regulátoru MSV. Ve Veselí nad Moravou zajišťuje DPOV 12 oprav vozů řad 809 a 810 ročně.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »