Železničář / Zpravodajství / Oprava Negrelliho viaduktu se protáhne
Oprava Negrelliho viaduktu se protáhne
30.1.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Vlaky se na Negrelliho viadukt vrátí patrně až v létě roku 2020. Oprava památkově chráněného objektu tak potrvá déle, než se předpokládalo. Podle původních plánů měla rekonstrukce skončit v prosinci 2019, nyní se mluví o termínu 30. červen 2020. Za posunem stojí špatný technický stav oblouků.

Další diagnostický průzkum konstrukcí a odkrytí výplní kleneb ukázaly na špatný technický stav dalších oblouků pražského Negrelliho viaduktu. To s sebou přinese posun termínu znovuotevření. Původní plány přitom hovořily o dokončení prací v prosinci letošního roku. Nyní SŽDC, coby investor, předpokládá otevření na konci června 2020.
„Hlavním důvodem prodloužení doby výstavby je nutnost postupné obnovy čtyř kleneb včetně pilířů, z důvodu zachování provozu na autobusovém nádraží Praha Florenc, kde musí být trvale průjezdné dva otvory pro autobusy a jeden pro cestující,“ vysvětlila posun Radka Pistoriusová, mluvčí SŽDC. Diagnostika poukázala na rozsáhlé poruchy, na základě sdělení projektanta budou muset být přezděny včetně tří pilířů, což je nad rámec uvažovaný projektem. Podobně jsou na tom další dvě klenby vedle opěry mostu přes ulici Křižíkovou. Loni na podzim diagnostika vykázala špatný stav u čtrnácti oblouků, aktuálně se tedy počet zvýšil na osmnáct.
Zvýší se rychlost
Na opravu musely zareagovat i České dráhy. Ve spolupráci se SŽDC připravily náhradní řešení pro provoz vlaků. „Nyní jezdí vlaky ČD od Kladna jen do náhradní stanice Praha-Bubny Vltavská, osobní vlak spojující Prahu se Středokluky končí už v Praze-Dejvicích. Na hlavní nádraží byly přes Balabenku odkloněny i děčínské rychlíky, které před opravou viaduktu končily na Masarykově nádraží. Osobní vlaky linky S4 jsou směřovány přes Holešovice a Balabenku na Masarykovo nádraží a spěšné vlaky z Loun jezdí do Libně,“ sdělil Lukáš Landsinger, vedoucí oddělení krátkodobého plánování a analýz ČD.
Viadukt byl v provozu více než 160 let bez zásadních rekonstrukcí. Důvodem té současné je téměř havarijní stav mostní konstrukce, nevyhovující stav železničního svršku a zastaralost trakčního vedení včetně sdělovacího, zabezpečovacího a silnoproudého zařízení. Kromě vylepšení technického stavu mostních konstrukcí oprava přinese zvýšenou ochranu obyvatel před hlukem (antivibrační rohože, moderní výhybky), nejvyšší povolenou rychlost zvýšenou ze 40 na 60 kilometrů v hodině a vůbec rozvoj tranzitní dopravy a veřejné dopravy v Praze. Rekonstrukce se odehrává v délce téměř 1,5 km.
Stavba je součástí připravovaného projektu, který zajistí železniční napojení Letiště Václava Havla. Plánované investiční náklady dosahují 1,4 miliardy korun bez DPH. Míra podpory Evropské unie je 85 %, tedy necelá miliarda korun.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »