Železničář / Zpravodajství / Oprava Negrelliho viaduktu přibrzdila. Kvůli obloukům
Oprava Negrelliho viaduktu přibrzdila. Kvůli obloukům
2.11.2018 – autor: JOSEF HOLEK
Vlaky se na pražský Negrelliho viadukt vrátí o něco později, než se plánovalo. Termín dokončení oprav se totiž nepodaří dodržet. Za protažením prací stojí špatný technický stav některých oblouků. Vlaky by se na tuto památkově chráněnou stavbu měly vrátit na jaře roku 2020. Podle původních předpokladů měla rekonstrukce být hotová už na podzim 2019.
Diagnostika, kterou stavbaři provedli v minulých týdnech, ukázala, že rozebrat a znovu postavit budou muset celkem 15 oblouků a jeden kompletně opravit. Nemluvě o úplné výměně mostních konstrukcí nad ulicemi Prvního pluku a Křižíkovou a vůbec různých pracích na všech ostatních obloucích. Dohromady jich je devadesát devět. V rámci opravy se sjednotí řada částí a prvků, které byly nesourodé a lišily se konstrukcí i tvarem.
Kvůli opravě musely České dráhy ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty připravit náhradní řešení pro provoz vlaků. „Nyní jezdí vlaky ČD jen do náhradní stanice Praha-Bubny Vltavská, osobní vlak spojující Prahu se Středokluky končí už v Praze-Dejvicích. Na hlavní nádraží byly přes Balabenku odkloněny i děčínské rychlíky, které před opravou viaduktu končily na Masarykově nádraží. Osobní vlaky linky S4 jsou směřovány přes Holešovice a Balabenku na Masarykovo nádraží, další vybrané vlaky ve všedních dnech končí v Holešovicích,“ upřesnil Lukáš Landsinger, vedoucí oddělení provozu ČD. Zástupci SŽDC uvedli, že termínem dokončení stavebních prací bude jaro 2020. Vlaky by měly na Negrelliho viadukt vyjet zhruba ve stejné době.
Provoz bude bezpečnější
Stavební firma nyní postupně zahajuje práce na samotné sanaci jednotlivých kleneb, které spočívají v lokálních výměnách degradovaných zdicích prvků. V případě velkého rozsahu poškození musí tedy dělníci přezdít celou klenbu a využít přitom maxima původního materiálu. To je právě případ 15 kleneb. Po samotných opravách provede stavební firma i nové odvodnění meziklenbového prostoru a zajistí hydroizolaci kopírující klenbový tvar. Prostor mezi klenbami poté vyplní mezerovitým betonem a na nově vzniklou rovinu položí zcela novou železobetonovou roznášecí desku, která ponese další konstrukce.
Rekonstrukce umožní zavedení traťové rychlosti 60 km/h a zároveň se díky ní zvýší kapacita trati a zároveň i plynulost počtu vypravovaných vlaků až na 14 párů za hodinu. „Navíc moderní zabezpečovací a sdělovací technika zajistí bezpečnější provoz,“ doplnil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Rekonstrukce se odehrává v délce téměř 1,5 km. Plánuje se kompletní výměna železničního svršku včetně technologických částí, sanace základů a podzákladí pomocí injektáže, tryskové injektáže a mikropilot. Správce infastruktury nahradí zastaralé zabezpečovací zařízení moderním elektronickým a vymění 3,3 km kolejnic.
Stavba je součástí připravovaného projektu, který zajistí železniční napojení Letiště Václava Havla. Plánované investiční náklady dosahují 1,4 miliardy korun bez DPH. Míra podpory Evropské unie je 85 %, tedy necelá miliarda korun.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »