Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Oprava Negrelliho viaduktu finišuje

Oprava Negrelliho viaduktu finišuje

21.4.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt se vrátí vlaky na začátku června letošního roku. V současné době už je na mostě nainstalováno zábradlí, sloupy trakčního vedení a hotové je i kolejiště. Oprava vyjde na zhruba 1,4 miliardy korun.

Oprava Negrelliho viaduktu finišuje

První cestující na pravidelných linkách mířících z pražského Masarykova nádraží dále na sever a severozápad republiky se po opraveném Negrelliho viaduktu poprvé svezou na začátku června. Dokončení prací je plánováno na listopad, v květnu 2021 by měla stavební firma předat hotové dílo objednateli.

„Rekonstrukce historickéhoNegrelliho viaduktu postoupila do další fáze, a tou je montáž stožárů trakčního vedení. Vše úspěšně směřuje k 31. květnu tohoto roku, kdy Správa železnic zahájí provoz na prvním modernizovaném úseku plánovaného železničního spojení na pražské letiště,“ informoval na Twitteru Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.Vlaky by měly vyjet 1. června.

O posledním březnovém víkendu se na mostě uskutečnila zatěžovací zkouška, při níž byla ověřena spolehlivost nosné konstrukce z hlediska mezního stavu použitelnosti, a to na třech mostních objektech. Pro měření se použilo zatížení dvěma až šesti vozíky, z nichž každý váží 62 tun.

Rohože i sloupy

Nyní se pracuje na kabeláži a zabezpečovacím zařízení. Do konce dubna bude hotové trakční vedení. Naopak dokončené je okrasné, kovové zábradlí a položené i kolejiště včetně antivibračních rohoží. Stavbu už několik měsíců zdobí dva nové mosty přes ulice Prvního pluku a Křižíkova. Zatímco výluka provozu končí 31. května, stavbaři na místě ještě pár měsíců zůstanou.

Práce zcela dokončí v listopadu 2020, staveniště předají v květnu příštího roku. Oprava památkově chráněného objektu trvá déle, než se předpokládalo. Původně měla rekonstrukce skončit v prosinci 2019. Za posunem stojí špatný technický stav oblouků. Hlavním důvodem prodloužení doby byla nutnost postupné obnovyčtyř kleneb včetně pilířů s ohledem na zachování provozuna autobusovém nádraží. Diagnostika poukázala na rozsáhlé poruchy a musely být přezděny včetně tří pilířů. Viadukt byl v provozu více než 160 let bez zásadních rekonstrukcí. Kromě vylepšení technického stavu mostních konstrukcí oprava přinese zvýšenou ochranu obyvatel před hlukem a nejvyšší povolenou rychlost zvýšenou ze 40 na 60 kilometrů v hodině. Rekonstrukce se odehrává v délce téměř 1,5 km.

První pražský most

Kamenný obloukový most vznikl jako součást státní dráhyPraha – Podmokly (dnes část Děčína), první vlak přes nějprojel 1. června 1850. Měří 1 120 metrů, široký je 9 metrůa původně měl 87 oblouků. Vede z Holešovic Karlínem ažna Masarykovo nádraží. Je historicky prvním pražským železničnímmostem přes Vltavu a druhým nejstarším dochovaným pražským mostem. Je nejdelším železničním a celkově třetím nejdelším mostem v ČR. Do roku 1910 byl nejdelším mostem Evropy a dosud je to nejdelší železniční most ve střední Evropě. Most postavily firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny za 1,5 milionu zlatých. Viadukt je postaven ze žuly ze Schwarzenberského lomu, který je dnes na dně Orlické přehrady, pilíře měly pískovcové obklady. Jméno dostal po stavbyvedoucím státní dráhy Aloisi Negrellim.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

Historická budova nádraží v Teplicích má původní vzhledHistorická budova nádraží v Teplicích má původní vzhled

16.4.2024 - Správa železnic dokončila rekonstrukci památkově chráněného nádraží v Teplicích. Obnovou prošla fasáda a střecha objektu a také první nástupiště včetně litinového přístřešku. Stavba začala v srpnu 2022, její celkové… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika