Železničář / Zpravodajství / Oprava Fantovy budovy pokračuje, otevírá se kavárna
Oprava Fantovy budovy pokračuje, otevírá se kavárna
17.6.2015 – autor: PETR SLONEK
Poslední část dlouhodobé rekonstrukce pražského hlavního nádraží pomalu spěje k závěru. Oprava letos ale zdaleka neskončí. Sice se otevře slavná Fantova kavárna, jejíž interiér prošel náročnou obnovou a nový nájemce plánuje zahájení provozu začátkem léta, zbývá však ještě kompletně dodělat její okolí.
Se stavem oprav této železniční tepny se před květnovým zasedáním seznámila dozorčí rada Českých drah. Práce provádí na základě smlouvy společnost Grandi Stazioni ČR a dokončit by je měla na podzim příštího roku. Firma sice do projektu investovala stovky milionů korun, nicméně zatím stačila zrekonstruovat jen novou odbavovací halu a Fantovu kavárnu. Zbytek historické výpravní budovy na stavbaře stále čeká. Jedná se přitom o unikátní secesní stavbu vybudovanou v letech 1901–09 podle návrhu architekta Josefa Fanty.
„Je bohužel zřejmé, že za rok a půl není Grandi Stazioni schopna své závazky splnit. Aktuálně tedy řešíme, co dál,“ vysvětlil František Bureš, člen představenstva ČD pro techniku, servis a majetek. „Chceme, aby náš partner smlouvu dodržel a budovu opravil. V opačném případě bychom mu nemohli prodloužit nájem na dalších 30 let, jak stojí ve smlouvě."
České dráhy mají v podstatě jen dvě možnosti: po vypršení stávající smlouvy hlavní nádraží převzít zpět do své správy, nebo se s investorem dohodnout na prodloužení termínu. Která z těchto variant zvítězí, bude záležet na dalších jednáních. „Předpokládáme, že nám náš partner dá příslušné záruky, že stavbu skutečně dokončí. Očekávám z italské strany aktivitu a vstřícnost,“ dodal Bureš. Obě strany už nicméně deklarovaly, že se dohodnout chtějí. „Jednáme s Českými drahami o pokračování rekonstrukce zbývajících prostor uvnitř nádraží,“ řekl Martin Hamšík ze společnosti Grandi Stazioni.
Dorazili zástupci obou institucí
Ve staré výpravní budově se nacházely restaurace, čekárny nebo salonky pro vznešenou klientelu. Prostory jsou dodnes dekorovány ve stylu secese, velká část z nich je však nevyužita. Kanceláře slouží nejen Českým drahám, ale také SŽDC a Drážnímu úřadu.
Zástupci obou institucí byli na prezentaci přítomni, stejně jako italský velvyslanec v Praze Aldo Amati a jednatel Grandi Stazioni Česká republika Andrea Odoardi.
„Jako kontrolní orgán Českých drah jsme chtěli osobně prověřit, co se na hlavním nádraží skutečně udělalo a co zůstává jen na papíře. V sousedství Fantovy kavárny by měl být podle projektu moderní CD Lounge a na druhé straně restaurace. Nic z toho jsme zatím neviděli. Pracovat se nezačalo ani na fasádě a střeše objektu. Doufám, že se k tomu investor postaví čelem a své závazky splní,“ uzavřel předseda dozorčí rady ČD Milan Feranec.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »