Železničář / Zpravodajství / Oprava druhé lokomotivy pro Osoblažku skončí na jaře
Oprava druhé lokomotivy pro Osoblažku skončí na jaře
5.3.2024 – autor: PETR SLONEK
Oprava druhé motorové lokomotivy pro úzkorozchodnou dráhu, která vede na Bruntálsku z Třemešné do Osoblahy, bude hotova na jaře. Pokud vše půjde bez dalších komplikací, mohl by být stroj 705.914-0 na trati už před zahájením letošní turistické sezony. V uplynulých týdnech se v dílnách firmy PARI CZ v Kutné Hoře podařilo prvně nastartovat motor.
Na jaře se očekává dokončení všech prací. Pro letní sezonu 2024 by tak měly být k dispozici na úzkokolejce dvě provozní lokomotivy řady 705. České dráhy investovaly do obnovy několik milionů korun. Modernizaci lokomotivy zajišťuje společnost CZ LOKO. Při hlavní opravě se kompletně opravily všechny součásti stroje včetně hlavního rámu a zkorodovaných částí skříně. Technici dosadili nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens. Obměnou prošla elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové je chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích. Podvozky s trakčními motory zůstaly původní a prošly kompletní opravou. Skříň lokomotivy nese jeden z původních nátěrů, který je odlišný od druhé provozní lokomotivy ČD na Osoblažce. Obnova lokomotivy nabrala velké zpoždění.
Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběny v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD s rozchodem 760 mm nahradily parní lokomotivy a část z nich se exportovala do Sovětského svazu. Celkem vzniklo 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. V současné jsou to nejstarší pravidelně provozované stroje na území Česka. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají ČD vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916) je pak exponátem ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »