Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Ochrana odstavených vlaků: Bezdomovci nemají šanci

Ochrana odstavených vlaků: Bezdomovci nemají šanci

10.4.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Okolo vlaků je živo, i když jimi zrovna nikdo necestuje a stojí na nádraží anebo v depu. Jak je to možné? Hlídají je pracovníci bezpečnostní agentury. A občas se nestačí divit, koho v odstaveném vlaku najdou. Kontroly se dělají v rámci ochrany majetku. Měli jsme možnost se pravidelné hlídky „mužů v černém“ zúčastnit. Co vše jsme zažili?

Ochrana odstavených vlaků: Bezdomovci nemají šanci

Sluneční paprsky už dokážou zahřát, ale noci jsou stále zatraceně chladné. Přesvědčuji se o tom, když vystupuji v nočních hodinách z rychlíku na plzeňském hlavním nádraží. Mrzne a mně začíná šichta s  pracovníky bezpečnostní agentury Securitas, která hlídá i odstavené vlaky ČD. Abych lépe splynul, oblékám na bundu taktickou vestu. A zatímco muži mají po kapsách prostředky osobní ochrany, já jsem se hrdinně vybavil energetickým nápojem a bagetou. Čeká nás obchůzka s hlídkou chránící majetek ČD, což přispívá i k udržení čistoty vozidel.

Nejprve mě zajímá, proč po areálu nehlídkuje policie. „České dráhy jsou z pohledu zákona soukromou organizací, byť stoprocentně vlastněnou státem, a policie nemá v tomto smyslu k soukromníkům žádnou povinnost. V případě, že agentura zjistí přestupek nebo trestný čin, policii zavolá. Kromě toho může případného pachatele zadržet, a pokud je to nutné, zakročit proti němu v mezích zákona. Konečné slovo má vždy policie,“ vysvětluje David, bezpečnostní pracovník ČD.

Noví nezvaní hosté: agenturní dělníci

Tušil jsem, že nepůjde o romantickou procházku při svitu měsíce, ale že budu klopýtat v kolejišti, lézt do vagonů, zkoušet zámky a procházet jedno kupé za druhým, to jsem nečekal. „Tak kdepak budou dnes hajinkat?“ prohodí řečnickou otázku jeden z kolegů. Na mysli má bezdomovce, narkomany, útěkáře z pasťáků, případně mladé páry, které si v chladném období vybírají vyhřáté oddíly coby své jednorázové útočiště. „Nově se setkáváme s tím, že v průmyslových sídlech si noclehárnu ve vagonech dělají i agenturní dělníci z ciziny,“ přihazuje David další „ubytovanou“ část lidí.

Pokud ostraha najde bezdomovce v odstaveném voze, tak jej vykáže. Obvykle je donucen si po sobě uklidit. Jak známo, tahle komunita si libuje v odhazování odpadků a nezřídka vůz znečistí. Feťáci pak po sobě zanechávají použité injekční stříkačky. O silném zápachu nemluvě. Pokud ráno do vlaku nastoupí cestující, jsou po právu znechucení. A to není pro ČD dobrá vizitka. „Proto se o vozy, o náš majetek tak staráme i v době, kdy v nich běžní cestující nejsou,“ upřesnil David. Také nám se poštěstí vyhmátnout postaršího muže, který si ustlal v odstaveném rychlíku. Bezdomovec, notně posilněn krabicovým vínem, tvrdí, že jede do Domažlic. „Netuším, proč vlak stojí,“ vykoktá ve chvíli, kdy je mu ukázán výstup z nádraží.

Namátková kontrola

Kdybychom při hlídce po obřím nádraží, která už trvá nějakou chvíli, našli mladistvou osobu, museli bychom si přizvat policii k provedení lustrace. Nikoho však do brzkého rána nenacházíme. Jen okolo třetí hodiny se podél jedné soupravy potlouká dvojice mladých mužů. Jeden z nich má v ruce laser a nápadně často prosvěcuje interiéry souprav zeleným paprskem. Když jej naši muži obstoupí, přichází s výmluvou, že si jde „pro svoje lidi“.  Nemusíme být jasnovidci – tenhle týpek je narkoman-dealer, upozorňuje na sebe laserem a očekává, že se nějaký z jeho zákazníků chytne. I ten je bez milosti vykázán.

V mnoha případech černí šerifové a zaměstnanci národního dopravce spolupracují s policisty, kteří si při té příležitosti dotyčné jedince prověří. Často jim v síti uvízne pohřešovaný anebo osoba v celostátním pátrání. „Počet vykázání nežádoucích osob je různý, ale v průměru to je pět až patnáct osob za noc,“ vypočítává David. A jak se vlastně do vlaků dostanou, když jsou vozy zamčené? Jednoduše. Nežádoucí nocležníci si už dokázali obstarat kličky, a pokud ani to nestačí, přichází ke slovu běžné nářadí. Do rána je však už klid. „Bezpečnostní pracovníky můžeme operativně nasadit v podstatě kdekoliv po republice. A namátkově,“ uzavřel David.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika