Železničář / Zpravodajství / Nový web se přiblíží k aplikaci Můj vlak
Nový web se přiblíží k aplikaci Můj vlak
20.3.2016 – autor: JOSEF HOLEK
Zákaznický portál Českých drah www.cd.cz dozná v létě radikálních změn. Více se přiblíží mobilní aplikaci Můj vlak a získá další užitečné funkce. Autoři slibují i jeho výrazné zpřehlednění. Naopak korporátní stránka www.ceskedrahy.cz se zatím měnit nebude.
Už o letních prázdninách by měli zákazníci Českých drah nakupovat jízdenky přes nový webový portál, který se svým designem hlásí k pozitivně vnímané mobilní aplikaci Můj vlak. Cestující se mohou těšit hlavně na nové funkce zjednodušující elektronické odbavení. Beze změn nezůstane ani uživatelský profil. Cestující si bude moci ukládat oblíbené spoje, vlaky, stanice anebo přiřadit příbuzné či kamarády do oblíbených záložek a využít je například při nákupu jízdenek.
Přehlednost a jednoduchost především
Autoři stránek se snažili, aby nákup jízdenky a vůbec práce s webem byla rychlejší, intuitivnější a hlavně jednodušší. A to i pro nepříliš zkušené uživatele. „Méně je někdy více, a proto jsme se s kolegy rozhodli začít, jak se říká, na zelené louce a nešli jsme cestou postupného faceliftu stávajícího webu,“ uvedl Roman Menc, jeden z lídrů projektu a také jeho designér. Nejen proto zvolil tým autorů moderní 2D „flat“ design bez rušivých 3D efektů, barevných přechodů či zbytečných rušivých fotografií. Uhlazenou podobu ocení i příznivci tabletů, webová verze je jim de facto šitá na míru co do dotykového ovládání, tak i podpory vysokého rozlišení. Samozřejmě to ale neznamená, že by lidé nakupující na klasickém počítači byli o cokoli ochuzení. Milovníci nákupů v mobilu mohou využít mobilní aplikaci. „V plochém 2D designu lze lépe vypíchnout důležité informace,“ vysvětlil Menc. To se například týká osobního profilu a uživatelského dashboardu (stránka s widgety), kde si budou moci cestující nastavit veškeré funkce. Na jednom místě si tak za pomoci widgetů spraví věrnostní program, Peněženku na In Kartě, ČD Kredit nebo In Kartu jako takovou. „Pokud zákazník uzná za vhodné, může si v profilu zaškrtnout i možnost odebírání newsletteru a spravovat ony oblíbené položky,“ připomněl Menc další podstatné výhody, jež například nenajdete ani v Mém vlaku. Zkrátka, profil si můžete poskládat na míru.
Do profilu a dashboardu může navíc cestující vstoupit prakticky ze kterékoli podstránky jedním klikem. Autoři počítají i s možností zrychleného nákupu pomoci kreditového účtu. Funkcionalita bude určena lidem, kteří si nebudou chtít vybrat různé doplňkové služby. V tomto případě vývojáři mysleli na uživatele, kteří nakupují za pět minut dvanáct – těm bude stačit pár kliků a jízdenku budou mít na světě.
Vyplatí se čekat
Profil si bude muset každý zákazník nastavit. Web si ho ale už bude pamatovat. K němu si pak může dle libosti přidat profil příbuzného nebo kamaráda. „Nahrát může i vlastní obrázek. Když nebude chtít, dostane na vybranou z galerie ,avatarů‘. Pro fajnšmekry máme i přísnou tchýni,“ konstatoval s úsměvem Menc. Připojování profilů především usnadní nákup společné jízdenky, systém pak například dokáže vyhledat optimální cenovou nabídku. „Většina nápadů je naší provenience, u konkurence jsme se inspirovali minimálně. Vycházeli jsme i z principů a mechanizmů naší úspěšné aplikace Můj vlak,“ podotkl Menc s tím, že profil na webovém portálu bude s profilem v mobilní „apce“ úzce spolupracovat.
Aplikace jako taková může za delší vývoj celé stránky. „Potřebovali jsme si na ní ověřit pár mechanismů. Delší testování se ale osvědčilo,“ vysvětlil. Vývoj tedy trvá déle, zato výsledek by měl být o to kvalitnější. „Nechtěli jsme mít na webu mraky funkcionalit, které cestující nepotřebuje. Základem jsou odbavovací funkce a důraz na prodej jízdenek a služeb,“ popsal autor. Oblíbená e-shopová „šotofunkce“ znázornění řazení konkrétního vlaku v reálných nátěrech se zruší. Cestující nově uvidí jen schematický vláček s ikonkami služeb, které jsou v daném vozu nabízeny. Nabídka e-shopu je však neměnná.
Zatím beze změny bohužel zůstává i nemožnost výběru konkrétního místa u vlaků zahraničních dopravců. „České dráhy tento problém řeší společně s kolegy ze zahraničí v rámci UIC. Cílem by mělo být vytvoření všemi uznávaného protokolu o sdílení informací o místech v rezervačních systémech. Pokud bude jednání úspěšné, jsme připraveni tuto kýženou funkci ihned nasadit,“ dodal Menc. Časový horizont však nelze nyní odhadnout.
V následujících týdnech budou programátoři pracovat na dalších podstránkách a různých vylepšeních, která uživatelé berou jako samozřejmost. „Nyní jsme ve fázi, kdy některé části stránek testujeme a ladíme, některé ještě vyvíjíme. Musíme ještě zapracovat na textech,“ vyjmenoval Menc další nezbytné kroky. Korporátní web www.ceskedrahy.cz zatím omlazovací kúrou neprojde, veškeré úsilí programátorů je směřováno na zákaznický portál www.cd.cz.
Jen výhody
▪ 4 základní aplikace pro komplexní odbavení (tak jako u Mého vlaku)
▪ podpora předplaceného ČD Kredit + možnost zrychleného nákupu
▪ ukládání uživatelů, spojů, vlaků, stanic atd. do oblíbených záložek
▪ cenové alternativy k vyhledanému spojení
▪ nový uživatelský profil, dashboard (stránka s widgety)
▪ provázání se sociálními sítěmi (twitter, facebook, youtube)
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »