Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Nový most na viadukt usadil obří jeřáb

Nový most na viadukt usadil obří jeřáb

6.6.2019 – autor: JOSEF HOLEK Foto: STRABAG

Oprava pražského Negrelliho viaduktu vstoupila do další fáze. Těžký kolový jeřáb na něj počátkem května usadil nový železobetonový most. Ten bude součástí modernizované trati do Kladna. Na rozdíl od předchozího je jen jednokolejný.

Nový most na viadukt usadil obří jeřáb

Negrelliho viadukt v Praze se dočkal nového ocelového mostu nad ulicí Prvního pluku. Ten na místo usadil největší kolový jeřáb v České republice. Konstrukce totiž váží 169 tun a je dlouhá 34,8 metru. Rekonstrukce druhého nejstaršího mostu v Praze začala na konci dubna 2017, kdy stavební firma převzala staveniště.

Konstrukce nového mostu se skládá ze dvou příhradových nosníků s parabolickým horním pásem a mostovkou se štěrkovým ložem. Mezi nejvyšším bodem oblouku a spodní hranou mostovky je výškový rozdíl 5,6 metru. Výrazným rysem konstrukce je její šikmost – úhel křížení silnice a koleje na mostě činí 45,21°. Konstrukce je usazena na šesti kalotových ložiscích, která se nacházejí na nových úložných prazích. Ložiska přenáší zatížení z ocelové konstrukce do spodní části stavby.

Kolos nad Florencí

Aby bylo možné dopravit konstrukci z výrobny na stavbu, má mostovka celkem devět dílů. „Ty byly přepraveny na parkoviště autobusového nádraží a následně svařeny. Poté dorazily oblouky a diagonály,“ popsala postup prací mluvčí stavební společnosti Strabag Edita Novotná s tím, že každý z oblouků se skládal ze tří částí a na každou stranu přišlo 19 diagonál.

Kvůli usazení musela být ve středu 8. května ulice zcela uzavřena. Nad Florencí se do výšky několika desítek metrů tyčil obří jeřáb s nosností 550 tun s protizávažím o hmotnosti 350 tun. Nejen instalace nového mostu ale omezila místní dopravu. Místo totiž zabíral i samotný jeřáb. „Manipulace s takto těžkým břemenem si vyžádala vytvoření dvou pomocných provizorních konstrukcí. Aby je bylo možné zavěsit na jeřáb, museli stavbaři vytvořit speciální vahadlovou konstrukci, která zajistila rovnoměrné rozdělení hmotnosti konstrukce na všechna lana,“ uvedla mluvčí. Pokud by totiž byl šikmý most zavěšen špatně, mohl by se začít kroutit.

Vlakem až za rok

Zvedání a usazení trvalo stavební firmě zhruba pět hodin, nicméně už předtím museli dělníci připravit odvodnění, opravit vozovku, která je v důsledku silné dopravy v dezolátním stavu, a rekonstruovat kanalizaci v ulici Malého. „Most ještě nemá nátěr. Při manipulaci by se mohla poškodit povrchová úprava, a tak bude finální sjednocení protikorozní ochrany provedeno až dodatečně,“ doplnila mluvčí Novotná.

Nyní je v přípravě i další most, jenž se bude klenout nad ulicí Křižíkovou. Hotové jsou ocelové nosníky, dokončuje se spodní stavba. Naopak na mostech přes Vltavu se nyní osazují nové žulové kvádry, které budou tvořit římsu s ocelovým zábradlím.

Vlaky se na Negrelliho viadukt vrátí až příští rok v létě. Podle původních plánů měla rekonstrukce skončit v prosinci 2019, nyní se mluví o termínu 30. červen 2020. Za posunem stojí špatný technický stav oblouků.

 


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 5

Další články této rubriky

ČD chystají další velké investiceČD chystají další velké investice

22.10.2020 - České dráhy hodlají v dalších pěti letech dále investovat do obnovy vozidlového parku, rekonstrukce a výstavby zázemí a ETCS. Na šestém ročníku Železniční konference Pardubice 2020, která se prvně uskutečnila i formou on-line… »

Nadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korunNadační fond Skupiny ČD rozdělil prvních 400 tisíc korun

30.9.2020 - Správní rada Nadačního fondu Skupiny ČD – ŽELEZNICE SRDCEM rozdělila prvních 400 tisíc korun z transparentního účtu. Příjemci jsou zaměstnanci Českých drah, kteří utrpěli zranění při nedávných vážných nehodách u… »

Spolupráce NRZP a ČD pokračujeSpolupráce NRZP a ČD pokračuje

29.9.2020 - Více než šest stovek bezbariérových vozů a jednotek, přes 5 000 bezbariérových spojů každý den, což představuje více než dvě třetiny denně vypravených vlaků Českých drah, či unikátní společně vyvinutý objednávkový… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika