Železničář / Zpravodajství / Nový most na viadukt usadil obří jeřáb
Nový most na viadukt usadil obří jeřáb
6.6.2019 – autor: JOSEF HOLEK Foto: STRABAG
Oprava pražského Negrelliho viaduktu vstoupila do další fáze. Těžký kolový jeřáb na něj počátkem května usadil nový železobetonový most. Ten bude součástí modernizované trati do Kladna. Na rozdíl od předchozího je jen jednokolejný.
Negrelliho viadukt v Praze se dočkal nového ocelového mostu nad ulicí Prvního pluku. Ten na místo usadil největší kolový jeřáb v České republice. Konstrukce totiž váží 169 tun a je dlouhá 34,8 metru. Rekonstrukce druhého nejstaršího mostu v Praze začala na konci dubna 2017, kdy stavební firma převzala staveniště.
Konstrukce nového mostu se skládá ze dvou příhradových nosníků s parabolickým horním pásem a mostovkou se štěrkovým ložem. Mezi nejvyšším bodem oblouku a spodní hranou mostovky je výškový rozdíl 5,6 metru. Výrazným rysem konstrukce je její šikmost – úhel křížení silnice a koleje na mostě činí 45,21°. Konstrukce je usazena na šesti kalotových ložiscích, která se nacházejí na nových úložných prazích. Ložiska přenáší zatížení z ocelové konstrukce do spodní části stavby.
Kolos nad Florencí
Aby bylo možné dopravit konstrukci z výrobny na stavbu, má mostovka celkem devět dílů. „Ty byly přepraveny na parkoviště autobusového nádraží a následně svařeny. Poté dorazily oblouky a diagonály,“ popsala postup prací mluvčí stavební společnosti Strabag Edita Novotná s tím, že každý z oblouků se skládal ze tří částí a na každou stranu přišlo 19 diagonál.
Kvůli usazení musela být ve středu 8. května ulice zcela uzavřena. Nad Florencí se do výšky několika desítek metrů tyčil obří jeřáb s nosností 550 tun s protizávažím o hmotnosti 350 tun. Nejen instalace nového mostu ale omezila místní dopravu. Místo totiž zabíral i samotný jeřáb. „Manipulace s takto těžkým břemenem si vyžádala vytvoření dvou pomocných provizorních konstrukcí. Aby je bylo možné zavěsit na jeřáb, museli stavbaři vytvořit speciální vahadlovou konstrukci, která zajistila rovnoměrné rozdělení hmotnosti konstrukce na všechna lana,“ uvedla mluvčí. Pokud by totiž byl šikmý most zavěšen špatně, mohl by se začít kroutit.
Vlakem až za rok
Zvedání a usazení trvalo stavební firmě zhruba pět hodin, nicméně už předtím museli dělníci připravit odvodnění, opravit vozovku, která je v důsledku silné dopravy v dezolátním stavu, a rekonstruovat kanalizaci v ulici Malého. „Most ještě nemá nátěr. Při manipulaci by se mohla poškodit povrchová úprava, a tak bude finální sjednocení protikorozní ochrany provedeno až dodatečně,“ doplnila mluvčí Novotná.
Nyní je v přípravě i další most, jenž se bude klenout nad ulicí Křižíkovou. Hotové jsou ocelové nosníky, dokončuje se spodní stavba. Naopak na mostech přes Vltavu se nyní osazují nové žulové kvádry, které budou tvořit římsu s ocelovým zábradlím.
Vlaky se na Negrelliho viadukt vrátí až příští rok v létě. Podle původních plánů měla rekonstrukce skončit v prosinci 2019, nyní se mluví o termínu 30. červen 2020. Za posunem stojí špatný technický stav oblouků.
Další články této rubriky
ČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku
9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »
Poslední turnusový den pro pražské Banány
8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »
SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic
4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »