Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Noční šichta ve vlaku: nic pro bázlivé

Noční šichta ve vlaku: nic pro bázlivé

6.9.2019 – autor: JOSEF HOLEK

Aby se cestující ve vlaku Českých drah cítili skutečně bezpečně, doprovází je, kromě klasické vlakové čety, i ochranka. Měli jsme možnost se zúčastnit celonoční patroly v mezinárodním expresu mířícím z Prahy do Varšavy. Že se muži v černém jen procházejí? Z omylu vás snadno a rychle vyvedeme.

Noční šichta ve vlaku: nic pro bázlivé

Noční akce bývají nejdramatičtější. Pod rouškou tmy za lupem vyrážejí zloději, opilci se vrací po večerních pitkách domů a černých pasažérů také nebývá ve vlacích právě málo. A těch kuřáků na toaletách… Dost pádných důvodů k tomu, abych se po čase opět postavil po bok dvou členů vlakové ochranky. Postavu mám silnou, naleštěné kanady pamatují doby, kdy jsem jako skaut přísahal věrnost vlajce, ale stále sedí. Bunda a džíny už jsou vpravdě civil, ale „masňácká“ taktická vesta s logem firmy Securitas mi dodává sebevědomí. Vzhůru na noční vlak EN 443 Slovakia Českých drah z Prahy na Slovensko a do Varšavy. Naším cílem však bude Bohumín.

„Procházíme v určitém intervalu celý vlak, a pokud se cokoliv děje, má na nás vlakový doprovod číslo a zavolá. Jsme schopni téměř okamžitě zasáhnout,“ vysvětluje Igor, jeden z mých dnešních průvodců. Tihle muži v černém se starají o všeobecný pořádek nejen při jízdě rozjařených a alkoholem posilněných cestujících, ale i na spojích, kde mohou potenciálně hrozit problémy. České dráhy disponují systémem, který eviduje veškerá hlášení od vlakových čet. Pracovníci generálního ředitelství vyhodnotí, zda je stav únosný či nikoliv, a podle toho vysílá ochranku na konkrétní vlak. Kromě nevybíravého chování pasažérů či opilců ochranka řeší i ničení vybavení souprav a krádeže. Často v jejích rukou končí i kuřáci anebo cestující bez jízdenky.

Pohoda na palubě

Točíme už čtvrtou „procházku“, cestující v lůžkových anebo lehátkových vozech vesměs spí, ve vozech s oddíly určenými k sezení je příjemné teplo, které většinu osazenstva taktéž uspalo. Jen na mě jde krize. Zoufale mě bolí nohy z dlouho nevyšlapaných bot, v zimní bundě pod černou vestou je vedro k padnutí. A pořád: dvanáct vozů tam, přestávka, dvanáct vozů zpátky. Celou cestu z Prahy do Bohumína na nohou.

Tahle práce si žádá fyzičku, hodí se i při řešení incidentů. A tu já prostě nemám. Ovšem stačí ji jen prezentovat, ochranka se s nikým nepere. „Vyloženě fyzicky nás nikdo zatím nenapadl,“ říká druhý z mužů.  A já se ani nedivím. Oba pánové jsou fyzicky zdatní a jejich mohutné postavy oděné do černých kapsáčů a bund typu bombr odradí od útoku leckterého výtečníka. „Ani se s námi moc nehádají.“ 

Stačí pár slov

Ptám se, co dělají s černými pasažéry. „Přijdeme, dotyčného vyzveme, aby s námi šel do chodbičky, nebude přece bez jízdenky pohodlně sedět. Do první stanice postojíme ve spolupráci s vlakovým doprovodem a je vyloučen z přepravy. Musím říci, že problémy nedělají,“ odpovídá Igor. „Jen jednou se v průběhu naší letité praxe stalo, že jsme museli notorického cestujícího bez jízdenky, bez použití násilí, doslova vynést. Průvodčí nás o to požádala,“ vypráví.  A opilcům stačí domluvit. „Vše řešíme dialogem. Vysvětlíme jim, jaké následky mohou nastat, kolik stojí například zastavení vlaku. Stačí slovní argumentace a vše se uklidní.“ Třetí skupinou hříšníků jsou kuřáci. Ty obvykle prozradí typický zápach linoucí se z toalet. „Zaklepeme, počkáme, a pokud není odezva, otevřeme si kličkou. Mezitím jeden z nás dojde pro vlakvedoucího, aby si šel provinilce převzít. Většinou se vše vyřeší pokutou 400 korun.“

Učebnicový případ se nakonec přihodil i naší patrole. Jeden z opilých cestujících chtěl vystoupit v Ostravě-Svinově. Jenže zaspal a probudil se až po odjezdu ze stanice. Když vlakvedoucí menšího vzrůstu kontrolovala jeho jízdní doklad a požadovala nicotný doplatek na hlavní nádraží, vulgárně jí začal nadávat. I nastoupili černí šerifové, stačilo pár slov a situace se vmžiku obrátila ve prospěch mladé vlakvedoucí ČD.

Po výstupu na nádraží v Bohumíně sotva pletu nohama. V půl třetí ráno na zdejším nádraží naštěstí funguje malé bistro. Dávám si kafe, colu a energetický nápoj. I přes nápor kofeinu se mi oči klíží. O generaci starší pánové před staniční budovou pokuřují, popíjí kávu, jsou fit a svěží. A možná se mi i trochu smějí. Co dál? Cesta zpět vlakem EN 442.


Průměrné hodnocení (18 hlasů): 4.39

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika