Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Největší výluka roku ovlivní dálkovou i regionální dopravu

Největší výluka roku ovlivní dálkovou i regionální dopravu

1.3.2021 – autor: JOSEF HOLEK

Stavební práce související s modernizací prvního tranzitního koridoru letos výrazně ovlivní cestování vlaky Českých drah. Například expresy linky Ex3 budou vedeny oklikou přes Vysočinu, vybrané vlaky kategorie EC a railjet mířící z Grazu do Berlína nezastaví na pražském hlavním nádraží, ale jen v Holešovicích. Doba jízdy se pak u všech dotčených vlaků linky Ex3 výlukami prodlouží o 21 minut, respektive v opačném směru o 24 minut. Dotčená bude většina vlaků v dálkové i regionální dopravě.

Největší výluka roku ovlivní dálkovou i regionální dopravu

Postupná rekonstrukce prvního koridoru změní trasu řady vlaků Českých drah, jiným prodlouží dobu jízdy a místo dalších vyjedou na řadě míst autobusy. Pracovat se již začalo nebo začne mezi Poříčany a Velimí, Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí, Brnem a Blanskem a v Pardubicích. Největší změny pak kvůli výlukám doznají dálkové vlaky linky Ex3  (Praha – Pardubice – Brno – Břeclav), které budou  vedeny z Brna do Prahy a zpět přes Vysočinu. Ostatní sice pojedou přes Pardubice, nicméně prodlouží jízdní dobu o 5 až 25 minut. Změny v jízdním řádu by měly platit od 6. dubna a potrvají nejspíše do poloviny roku 2023.
Výluky tratí se dotknou více než sta kilometrů. Doba zpoždění se bude odvíjet od systému zastavování jednotlivých linek a především možnosti průjezdu úzkými hrdly v místě vyloučení traťové koleje.

Hungaria a Vindobona výjimkami
A zatímco rychlíky do Brna a expresní vlaky na Ostravsko budou vedeny v tradiční trase, byť s výlukovým jízdním řádem, expresní vlaky linky Ex3 pojedou odklonem přes Havlíčkův Brod.
Zastaví až na brněnském hlavním nádraží. Kromě toho vlaky EC 172/173 Hungaria z Budapešti do Hamburku a dvojice spojů rj 256/257 Vindobona z Grazu do Berlína nezastaví na pražském hlavním nádraží a z Libně pojedou rovnou do Prahy-Holešovic.
Dálkové dopravě se bude muset přizpůsobit i doprava regionální. Ve Středočeském kraji se kvůli výluce mezi Poříčany a Velimí omezí už z Prahy. „Jistá je změna časových poloh vlaků linek S1 a S7 od začátku dubna, v období letních prázdnin zřejmě dojde k dočasné náhradě osobních vlaků autobusy v úseku Poříčany – Kolín a opačně,“ informoval Jakub Goliáš, ředitel pražského Regionálního obchodního centra (ROC) ČD.

Běžný stav až v zimě
Změny v regionální dopravě nastanou i na Pardubicku. Po změně jízdního řádu (6. dubna) by měl být umožněn provoz osobních vlaků mezi Chocní a Českou Třebovou pouze měsíc, pak ke slovu přijdou autobusy. „Osobní vlaky budou poté jezdit pouze mezi Kolínem a Chocní, a to v mírně pozměněných časech. Tento stav by měl trvat do konce jízdního řádu. Přes zimu se na koleje opět vrátí osobní vlaky, ale po zahájení jarní stavební sezony je bude opět nutno nahradit autobusy,“ upřesnil Tomáš Netolický, ředitel pardubického ROC ČD.
Na jihu Moravy začne nepřetržitá výluka 1. září. Vyloučena bude druhá traťová kolej v úseku Adamov – Blansko. Do té doby brněnské ROC ČD očekává pouze výluky víkendové. Protože od dubna 2021 pojedou expresy jinudy, nebude mít výluka výrazný dopad do provozu. Jen osobní vlaky, které jezdí z Brna směr Blansko ve čtvrthodinovém taktu, skončí už v Adamově. Ostatní pojedou bez omezení.
Po celou stavební sezonu 2022 má být ještě výluka TK v úseku Blansko – Rájec (rekonstrukce mostu v km 182,618). Během úplného zastavení provozu v úseku Brno – Blansko už tato výluka dopravní opatření výrazným způsobem nezhorší.

Moravský ostrov
Autobusy však začnou v úseku Brno-Maloměřice – Blansko jezdit se začátkem platnosti jízdního řádu 2021/2022. „Náhradní doprava bude zavedena za linky S2 a R19. Osobní vlaky pojedou v úseku Blansko – Letovice,“ uvedl Jiří Sysel, ředitel brněnského ROC ČD. Zajímavé bude z pohledu provozu i období od 1. 6. 2022 do 26. 8. 2022, kdy začne výluka v úseku Březová nad S. – Svitavy. V úseku Blansko – Letovice (resp. Březová nad S.) tedy nastane prakticky ostrovní provoz, v nezávislé trakci.  Vozidla bude na výkony možno dopravovat pouze přes Velké Opatovice. „Zajištění tohoto provozu je teprve v řešení,“ doplnil Sysel. ○

Blansko – Brno-Maloměřice

  • Správa železnic vypsala tendry na zhotovitele oprav stavět se bude od letoška do roku 2023
  • chystá se kompletní rekonstrukce železničního svršku v celém mezistaničním úseku a sanace železničního spodku ve vybraných úsecích včetně stabilizace skalních svahů a rekonstrukce pěti tunelů
  • součástí je oprava zastávek v Adamově, Bílovicích nad Svitavou a Babicích nad Svitavou
  • vybudována bude nová odbočka Svitava


Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí

  • rekonstruován bude téměř 10 kilometrů dlouhý úsek, resp. železniční spodek i svršek, včetně hloubkové sanace násypového tělesa stavební firma se zaměří
  • na zabezpečovací a sdělovací zařízení, trakční vedení, silnoproudé technologie a mostní konstrukce. Jedná se celkem o 14 mostů a čtyři propustky.
  • stanice Brandýs nad Orlicí bude
  • kompletně rekonstruována (přístup na obě nástupiště bezbariérový + nový podchod)
  • zastávka Bezpráví se zruší, v její blízkosti vznikne nová odbočka (zvýší propustnost trati zejména v případě výluk). od 4. května 2021 do konce platnosti jízdního řádu (12/2021) zahájen jednokolejný provoz
  • stavba má být dokončena v polovině roku 2023

Pardubice

  • rekonstrukce začala loni v září
  • přibude nové ostrovní nástupiště.
  • Díky výstavbě bezbariérově přístupné lávky stanice přestane být překážkou pro místní obyvatele
  • počítá se s přestavbou stávajících nástupišť, včetně zajištění bezbariérových přístupů
  • ve stanici začne sloužit nové osvětlení, orientační systém, rozhlas a zvukové majáčky pro nevidomé a nové kolejiště
  •  instalováno bude nové staniční zabezpečovací zařízení
  • rozšířen bude zabezpečovač ETCS a upraveno zařízení pro automatické vedení vlaku
  • dokončení prací v celém uzlu je plánováno na rok 2024

Poříčany – Velim

  • stavaři opraví železniční spodek i svršek, včetně odvodnění + pět mostů a zruší přejezd v Dobřichově
  • nově vzniknou odbočky v Cerhenicích a Tatcích (ke zvýšení variability řízení provozu)
  • nástupiště v Cerhenicích a Tatcích utvoří konzolové desky s normovou výškou 550 mm
  •  Velim, Cerhenice i Tatce dostanou nový inf. systém a mobiliář  
  • obnoví se a rozšíří funkcionality staničního zabezpečovacího zařízení ve Velimi a Pečkách
  • celá stavba potrvá do konce roku 2022

Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Zemřel kolega Michal HeindlZemřel kolega Michal Heindl

19.3.2021 - Dnešní doba je velmi náročná. Do toho všeho občas přijde zpráva, kterou člověk nechce slyšet. Stejně tomu bylo i 18. 3. 2021, kdy se ráno rozletěla do světa zpráva o úmrtí Michala Heindla, našeho kamaráda a kolegy z plzeňského… »

Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie

3.3.2021 - Koronavirus v uplynulém roce výrazně omezil možnosti cestování, což se týkalo i nejzranitelnější skupiny obyvatel, osob se zdravotním handicapem. České dráhy navzdory tomu loni zajistily 4 584 objednaných přeprav… »

ČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém krajiČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém kraji

2.3.2021 - České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji i po roce 2022. Zástupci ČD a Olomouckého kraje podepsali začátkem ledna příslušnou desetiletou smlouvu. Kontrakt se týká provozního souboru Elektrická síť – střed a… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika