Železničář / Zpravodajství / Nejkrásnější nádraží republiky hledá další nájemníky
Nejkrásnější nádraží republiky hledá další nájemníky
7.3.2013 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Rozsáhlá a starobylá nádražní budova ve stanici Opava východ před několika lety prodělala velkou opravu. Loni ji zástupkyně opavského magistrátu Dagmar Kůrečková navrhla do soutěže o nejkrásnější nádraží a hlasujícím patrně učarovala natolik, že ji vyslali hned na první místo. Drážních zaměstnanců zde pracuje méně než v minulosti, a proto část uvolněných prostor nyní hledá své nájemníky.
Proč zrovna Opava východ? To jsem si říkal, když loni v prosinci vyhlašovali výsledky populární ankety o nejkrásnější tuzemské nádraží. Rozjel jsem se tedy podívat do centra Slezska, abych se přesvědčil, čím si toto nádraží zasloužilo své vítězství. Průvodce na místě mi dělal přednosta osobní stanice Lubomír Mendrok.
Tři pokladní na směnu
Na úvod bude nutná organizační vsuvka. Stanice Opava východ spadá do správy KCOD Ostrava. Své příslušné výkonné jednotky tu má i DKV, Správa železniční dopravní cesty a společnost ČD Cargo. Samotný obvod KCOD je územně velmi rozlehlý, sahá přes Krnov až po Dětřichov nad Bystřicí či po státní hranici s peážní tratí přes Glucholazy. Pod zdejšího přednostu stanice spadá asi 50 zaměstnanců.
„Tady v Opavě fungují vnitrostátní a jedna mezinárodní pokladna, celkem tři zaměstnankyně ve směně. Dál tu pracuje skladník přepravy, který obstarává službu ČD Kurýr a úschovnu,“ vypočítává přednosta Mendrok a hned také dodává, že více lidí ve směně, čtyři, mají pouze v Krnově, dva pracují v Bruntále, zatímco v Hlučíně a Kravařích pouze jeden. Na některých stanicích v obvodě prodávají jízdenky (buď celodenně, nebo jen večer) na základě smlouvy výpravčí SŽDC – v Holasovicích dokonce hláskař-závorář.
Zázemí oceněné výpravní budovy dnes – po vyklizení nocležen – vedle několika kanceláří společnosti ČD Cargo, přednosty stanice a odloučeného zaměstnance Odboru správy nemovitostí Generálního ředitelství ČD ukrývá jen odpočinkové místnosti a šatny vlakových čet. Správa železniční dopravní cesty sídlí v samostatné budově za kolejištěm, kde dříve byla traťová distance. V této části nádraží má SŽDC vlastně jediného zaměstnance, staničního dozorce, který sleduje a hlásí dopravní situaci na centrální stavědlo. Přízemí nádražní budovy využívá několik prodejen, například Mr. Baker v prostoru po bývalé poště, Point, nádražní restaurace a bufet. Efektivnějšímu využití budovy by prospěl zájem dalších nájemníků, o což se snaží zejména na olomoucké regionální správě majetku. „Někteří zájemci tu byli. Jenže vzhledem k tomu, že volné místnosti jsou vesměs propojené a mají i společné vstupy, nijak velký zájem o jejich nájem není,“ vysvětluje Mendrok, který podobně jako předchozí přednosta Valeček zasvětil železnici většinu svého života a stál u zřízení KCOD v Olomouci.
Na bedrech přednosty stanice leží starosti různého druhu. Během mé návštěvy například asistoval pracovníkovi RSM při opravě zimou poničených (pokřivených) vstupních dveří. „Jen kdyby nebylo tak zdlouhavé to papírování!“ povzdechne si Lubomír Mendrok. „Před Vánocemi nám někdo rozbil jedno okno do čekárny, jenže než sem doputovala objednávka podepsaná a potvrzená z RSM Olomouc, trvalo to měsíc. Pak to ale bylo zaskleno za pár minut,“ popisuje reálnou příhodu.
Chystají úschovnu kol i úpravu prodejních okének
Ale zpět k hlavnímu účelu mé cesty. Proč je pro cestující toto nádraží nejkrásnější? Když vystoupíte z vlaku, najdete tu nádherný vestibul s vitrínou, ve které jsou vystaveny diplomy ze zmíněné ankety a poděkování za hlasy. Vestibul působí opravdu vznešeně. V příštích měsících mají přijít ještě další změny k lepšímu. Město Opava má v rámci projektu Quest v plánu po dohodě s Českými drahami a SŽDC upravit prostor za kolejištěm u východu z podchodu s tím, že by se tu mělo vybudovat záchytné parkoviště P+R. Počítá se zde i s kamerovým systémem a prostorem pro bezpečnou úschovu kol.
Chtějí tu také přemístit prodejní okénko mezinárodní pokladny z ČD centra tak, aby ústilo přímo do vestibulu a bylo lidem lépe na očích. Když jsou totiž večer vnitrostátní pokladny zavřené, cestující tak hned uvidí, že si mohou doklady koupit jinde. „Přitom bychom chtěli u všech okének vyřešit přepážky, které brání pokladním mít přehled o tom, co se děje v otočné misce na peníze. A také pultíky na zavazadla pod okénky,“ dodává Lubomír Mendrok. I bez toho se ale jedná o nádraží opravdu krásné, pardon, vlastně nejkrásnější. Aspoň do vyhlášení dalšího vítěze.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »
Bohumín se stal centrem pravidelných obnov osobních vozů
28.9.2024 - Středisko údržby Bohumín začalo už na podzim minulého roku provádět pravidelné obnovy osobních vozů. Do té doby byla činnost servisu v tomto středisku zaměřena především na základní nižší stupně údržby a korektivní… »
První tři kilometry nové tratě z Prahy do Kladna jsou v provozu
27.9.2024 - Přestože byla rekonstrukce Negrelliho viaduktu zmiňována jako počátek výstavby moderní trati z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště, první faktická novostavba trati, jež nahrazuje původní zastaralou jednokolejnou a neelektrifikovanou… »