Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Nehodám na železnici vévodí střety vlaku s osobou

Nehodám na železnici vévodí střety vlaku s osobou

18.3.2020 – autor: JOSEF HOLEK

Statistika mimořádných událostí na železnici za loňský rok je alarmující. Podle nejnovějších údajů Drážní inspekce (DI) přišlo o život celkem 247 osob. Zvýšil se i celkový počet nehod a příliš dobře navíc nezačal letošek.

Nehodám na železnici vévodí střety vlaku s osobou

Loňský rok se do statistik mimořádných událostí na železnici v České republice zapsal černým písmem. Pod koly kolejových vozidel zemřelo 247 osob, což je o 8 procent více než v roce 2018. Narostl i celkový počet incidentů. Vyplývá to ze statistik Drážní inspekce, která šetří příčiny a okolnosti mimořádných událostí.

Největší podíl na počtu usmrcených osob ve statistických výstupech inspekce každoročně zaujímají střety vlaku s člověkem. Počet takových incidentů se zvýšil o dvanáct procent, což vzhledem k procentu úmrtnosti při těchto nehodách, kdy sedmasedmdesát procent událostí skončilo smrtí, mělo vliv i na nárůst počtu mrtvých (více než 10 %). „Ještě větší nárůst, a to o dvaadvacet procent, evidujeme v případě zraněných,“ doplnil Martin Drápal, mluvčí Drážní inspekce. Nejtragičtějším měsícem v případě střetu vlaku s osobou byl duben, nicméně stejně jako v roce 2017 a 2018 byl obdobím s největším počtem nehod jako takových říjen.

Kritický červenec

Nelichotivá čísla vykazuje i kolonka s počtem střetnutí na přejezdech. V porovnání s předchozími lety totiž počet těchto nehod opět narostl a byl nejvyšší od roku 2013. Počet usmrcených v porovnání s rokem 2018 vzrostl o jedenadvacet procent, a počet zraněných dokonce o pětadvacet procent. „Nejtragičtějším měsícem v souvislosti s nehodami na přejezdech byl červenec, kdy se stalo čtyřiadvacet střetů. Při nich zahynulo deset osob, což je největší počet usmrcených v jednom kalendářním měsíci za posledních deset let,“ vypočítal Drápal. Vůbec nejtragičtější byla nehoda, která se stala v polovině července v Černožicích na Královéhradecku. Tehdy při karambolu automobilu se spěšným vlakem zahynuli čtyři lidé. Všichni ve vozidle…

Pozitivní únor

Velký vliv na celkový počet zraněných při nehodách na přejezdech mají pochopitelně střety osobních vlaků s nákladními vozy či kamiony. Často totiž dojde k vykolejení a zraněním u cestujících ve vlaku. Jen loni se staly tři incidenty, kdy bylo zraněno sedm a více osob. Jednalo se o nehody u Příčin na Rakovnicku, Branky u Opavy a také v Praze-Uhříněvsi. Úmrtí pak Drážní inspekce eviduje u každé páté nehody na přejezdu. „Nejnižší počet střetnutí jsme zaznamenali v prosinci, kdy se událo šest havárii, při nichž byl usmrcen jeden člověk,“ sdělil mluvčí DI. Jediným měsícem bez mrtvých byl únor, byť se stalo jedenáct nehod.

A nepříliš dobře začal i letošní rok. Jen za první dva lednové dny zemřelo při nehodách na železnici pět lidí, což v meziročním srovnání představuje pětinásobek. Za celý leden 2020 pak Drážní inspekce zaznamenala celkem 103 mimořádných událostí se 17 mrtvými a 22 zraněnými. Loni ve stejném období zemřelo „pouze“ devět osob a zranilo se jich 10.

 


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Další články této rubriky

Do ČD Muzea v Lužné dorazily nízké i vysoké TatryDo ČD Muzea v Lužné dorazily nízké i vysoké Tatry

11.8.2022 - Do ČD Muzea v Lužné u Rakovníka o víkendu 16. a 17. července dorazily malé i velké exempláře nákladních a osobních automobilů, které kopřivnická firma za svou bohatou historii vyrobila. »

Naše nejstrmější železnice oslavila kulatých 120 letNaše nejstrmější železnice oslavila kulatých 120 let

10.8.2022 - Přesně před 120 lety začal provoz na trati z Tanvaldu do tehdejšího Hirschbergu, dnes Sklářské Poruby v Polsku. Trať vznikla především pro přepravu slezského uhlí do průmyslového Liberecka. »

Mezi Pardubicemi a Hradcem Králové opět jezdí elektrické vlakyMezi Pardubicemi a Hradcem Králové opět jezdí elektrické vlaky

9.8.2022 - Na trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové se 15. 7. vrátily elektrické vlaky. V rámci modernizace úseku Pardubice-Rosice nad Labem a Stéblová skončila v tomto úseku téměř čtyřměsíční výluka, na celé trati tak byl obnoven… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika