Železničář / Zpravodajství / Návrh jízdního řádu 2016: dálkové spoje o něco zrychlí
Návrh jízdního řádu 2016: dálkové spoje o něco zrychlí
7.9.2015 – autor: PETR SLONEK
Cestování vlaky Českých drah bude v příštím roce o něco rychlejší než dosud. Vyplývá to alespoň z návrhu jízdního řádu 2016, který dopravcům a objednavatelům veřejné dopravy v polovině června předala SŽDC. Do konečné zářijové uzávěrky nového jízdního řádu se ještě očekávají dílčí úpravy a změny.
Pomohou hlavně koridory
Podle navržené podoby nových jízdních řádů by měly vlaky Českých drah citelně zrychlit na úsecích, kde se podaří dokončit další koridorové stavby. Nejvýraznější zkrácení cestovních časů čeká spoje z Moravy a z východních Čech do Prahy, respektive v opačném směru, které používají 1. koridor. U některých vlaků to může být až o 10 minut. To se týká také mezistátních vlaků do Vídně, Bratislavy nebo Budapešti. Cestování ze Zlína nebo Olomouce do Prahy by mohlo zrychlit o 8 minut, z Prahy do Brna pak o 7 minut na 2 hodiny a 30 minut. Rychleji pojedou i vlaky mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kde se očekává zkrácení jízdy přibližně o 8 až 12 minut nebo po Podkrušnohorské magistrále mezi Chebem a Ústím nad Labem (úspora okolo 5 minut).
S delším cestováním naopak musejí počítat cestující do/ze Žiliny jedoucí přes Horní Lideč, ale pouze na slovenském území. Jízdní doby se prodlouží kvůli modernizaci trati mezi Púchovem a Žilinou. Spojení Žiliny a Prahy přes Ostravsko se opět o několik minut zrychlí.
Díky těmto zkrácením cestovních časů bude vlak na dalších relacích srovnatelně rychlý, na některých mezistátních linkách pak i výrazně rychlejší oproti nejrychlejším autobusovým spojům provozovaným v letošním roce. Na rozdíl od autobusů, které často vyjíždějí z autobusových nádraží v okrajových částech Prahy, však vlakové spoje zajíždějí přímo do centra na hlavní nádraží, které leží v docházkové vzdálenosti od pražského Václavského náměstí.
Zůstávají pravidelné intervaly
Jízdní řády dálkových vlaků budou i v roce 2016 stabilní. Na většině tratí zůstává pravidelný hodinový nebo dvouhodinový interval mezi spoji. Přesto několik novinek bude s největší pravděpodobností zavedeno. Ve vnitrostátní dopravě se plánuje například provoz pátečního odpoledního posilového vlaku Praha – Opava, který se bude vracet zpět do Prahy v neděli odpoledne.
Jednou z výraznějších změn v dálkové mezistátní dopravě bude rozdělení ramen vlaků EuroCity Praha – Berlín – Hamburk a Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Zachován bude pouze jediný přímý vlak Hungaria Budapešť – Hamburk. U ostatních spojů se zajistí přestup v Praze hlavním nádraží. Cestující dostanou novou kvalitu vozidel, přičemž spojení nadále zůstanou spolehlivá díky zachování přestupních vazeb v Praze. Na rameni Praha – Hamburk bude jeden vlak prodloužen až do Kielu.
Pozitivní zprávou v dálkové dopravě je rozšíření počtu vlaků do Polska ze současných tří párů na dvojnásobek. Do Varšavy mají jet nové přímé vlaky EuroCity Comenius z Ostravy, Porta Moravica z Prahy přes Pardubice a Olomouc a Varsovia z Budapešti a Bratislavy přes Břeclav a Přerov. V regionální dopravě by měla být posílena například doprava v aglomeraci hlavního města Prahy. Ve špičkách pracovních dní se má díky prodloužení spojů linky S7 zkrátit interval vlaků mezi Prahou a Českým Brodem a některé spoje linky S 9 budou prodlouženy až do Lysé nad Labem.
Další články této rubriky
Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí
24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »
Vlaky jezdí i mezi školními lavicemi
23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »
Chystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku
19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »