Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Návrh jízdního řádu 2016: dálkové spoje o něco zrychlí

Návrh jízdního řádu 2016: dálkové spoje o něco zrychlí

7.9.2015 – autor: PETR SLONEK

Cestování vlaky Českých drah bude v příštím roce o něco rychlejší než dosud. Vyplývá to alespoň z návrhu jízdního řádu 2016, který dopravcům a objednavatelům veřejné dopravy v polovině června předala SŽDC. Do konečné zářijové uzávěrky nového jízdního řádu se ještě očekávají dílčí úpravy a změny.

Návrh jízdního řádu 2016: dálkové spoje o něco zrychlí

Pomohou hlavně koridory

Podle navržené podoby nových jízdních řádů by měly vlaky Českých drah citelně zrychlit na úsecích, kde se podaří dokončit další koridorové stavby. Nejvýraznější zkrácení cestovních časů čeká spoje z Moravy a z východních Čech do Prahy, respektive v opačném směru, které používají 1. koridor. U některých vlaků to může být až o 10 minut. To se týká také mezistátních vlaků do Vídně, Bratislavy nebo Budapešti. Cestování ze Zlína nebo Olomouce do Prahy by mohlo zrychlit o 8 minut, z Prahy do Brna pak o 7 minut na 2 hodiny a 30 minut. Rychleji pojedou i vlaky mezi Prahou a Českými Budějovicemi, kde se očekává zkrácení jízdy přibližně o 8 až 12 minut nebo po Podkrušnohorské magistrále mezi Chebem a Ústím nad Labem (úspora okolo 5 minut). 

S delším cestováním naopak musejí počítat cestující do/ze Žiliny jedoucí přes Horní Lideč, ale pouze na slovenském území. Jízdní doby se prodlouží kvůli modernizaci trati mezi Púchovem a Žilinou. Spojení Žiliny a Prahy přes Ostravsko se opět o několik minut zrychlí.

Díky těmto zkrácením cestovních časů bude vlak na dalších relacích srovnatelně rychlý, na některých mezistátních linkách pak i výrazně rychlejší oproti nejrychlejším autobusovým spojům provozovaným v letošním roce. Na rozdíl od autobusů, které často vyjíždějí z autobusových nádraží v okrajových částech Prahy, však vlakové spoje zajíždějí přímo do centra na hlavní nádraží, které leží v docházkové vzdálenosti od pražského Václavského náměstí.

Zůstávají pravidelné intervaly

Jízdní řády dálkových vlaků budou i v roce 2016 stabilní. Na většině tratí zůstává pravidelný hodinový nebo dvouhodinový interval mezi spoji. Přesto několik novinek bude s největší pravděpodobností zavedeno. Ve vnitrostátní dopravě se plánuje například provoz pátečního odpoledního posilového vlaku Praha – Opava, který se bude vracet zpět do Prahy v neděli odpoledne.

Jednou z výraznějších změn v dálkové mezistátní dopravě bude rozdělení ramen vlaků EuroCity Praha – Berlín – Hamburk a Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Zachován bude pouze jediný přímý vlak Hungaria Budapešť – Hamburk. U ostatních spojů se zajistí přestup v Praze hlavním nádraží. Cestující dostanou novou kvalitu vozidel, přičemž spojení nadále zůstanou spolehlivá díky zachování přestupních vazeb v Praze. Na rameni Praha – Hamburk bude jeden vlak prodloužen až do Kielu.

Pozitivní zprávou v dálkové dopravě je rozšíření počtu vlaků do Polska ze současných tří párů na dvojnásobek. Do Varšavy mají jet nové přímé vlaky EuroCity Comenius z Ostravy, Porta Moravica z Prahy přes Pardubice a Olomouc a Varsovia z Budapešti a Bratislavy přes Břeclav a Přerov. V regionální dopravě by měla být posílena například doprava v aglomeraci hlavního města Prahy. Ve špičkách pracovních dní se má díky prodloužení spojů linky S7 zkrátit interval vlaků mezi Prahou a Českým Brodem a některé spoje linky S 9 budou prodlouženy až do Lysé nad Labem.


Průměrné hodnocení (5 hlasů): 4.4

Další články této rubriky

Trať Praha-Bubny – Výstaviště čeká kompletní proměnaTrať Praha-Bubny – Výstaviště čeká kompletní proměna

29.12.2021 - Mnoho let plánovaná modernizace tratě z Prahy do Kladna s odbočkou na Letiště Václava Havla Praha se přiblížila ke kýženému zahájení. Správa železnic totiž v listopadu vypsala výběrové řízení na zhotovitele úseku Praha-Bubny… »

Pražské Masarykovo nádraží získává novou tvářPražské Masarykovo nádraží získává novou tvář

28.12.2021 - Masarykovo nádraží má za sebou další významnou část rekonstrukce. ČD, které jsou majitelem areálu, na jedné z budov zajistily statiku, vyměnily okna nebo inženýrské sítě a zrekonstruovaly celý interiér. Počítají s tím, že… »

 Wi-fi se rozšíří do další tisícovky vlaků Wi-fi se rozšíří do další tisícovky vlaků

21.12.2021 - Mezi cestujícími oblíbená služba wi-fi se dočká dalšího rozšíření. ČD totiž meziročně navýší počet vlaků s bezdrátovým připojením o dalších 1 015. Navíc v části spojů, kde byla wi-fi dostupná už letos, přibude vozů… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika