Železničář / Zpravodajství / Nadcházející jízdní řád přinese komfortnější vozy
Nadcházející jízdní řád přinese komfortnější vozy
4.11.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Nasazení souprav v dálkové dopravě se od nového grafikonu a také v průběhu příštího roku výrazně pozmění. Vše začne s dodáním prvních nových jednotek InterPanter na linku R 13 na začátku listopadu, modernizovaných vozů na trasu z Prahy do Hamburku a s nasazením prvních vozů řady Bdpee do provozu.
S tím souvisí uvolnění kvalitních vozidel, která budou moci být využita jinde. Z trasy Olomouc – Přerov – Břeclav – Brno se vagony řady ABpee přesunou do Hradce Králové, kde spolu s částí řady Bpee uvolněnou z DKV Praha vytvoří komfortní soupravy pro rychlíky na lince Praha – Hradec Králové – Trutnov (R 10). Vozy Bdtee zůstanou v Brně a řídicí vozy 961 se rozptýlí do regionální dopravy v rámci sítě. Další várka InterPanterů očekávaná na jaře „zakotví“ na rychlících Praha – Česká Třebová – Brno. Moderní dálkové jednotky tak obslouží na čtyři desítky rychlíků. Díky tomu na rameno Jeseník/Šumperk přejdou z linky R 13 kvalitnější vozy řady Bdtee. Cestující na trase z Prahy do Trutnova a z Brna do Šumperka a Jeseníka již také ocení pohodlí cestování v modernizovaném interiéru.
Do provozu pouštíme další klimatizované vagony
K prosincovému startu nového grafikonu bude k dispozici již třináct vozů Bdpee z dvaašedesátikusového kontraktu, které se zařadí do stavu DKV Praha a vypomůžou na lince Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Další část dodávky se později objeví i na dalších spojích. Modernizované vagony jsou vybaveny výkonnější klimatizací, přípojkami 230 V včetně možnosti napájení elektronických zařízení přes USB konektory. Z bratislavské linky se nyní uvolní vozy Bpee, které opět budou moci být využity jinde.
Samostatnou kapitolou jsou vagony pro linku do Hamburku. O nových vozech s místy pro vozíčkáře, dětským oddílem nebo s místy pro přepravu jízdních kol, které vznikly modernizací vozů Bmz Siemens, jsme na stránkách Železničáře informovali už několikrát.
Část vozů, která byla kvůli kontraktu s Deutsche Bahn coby záložní blokována, se díky tomu uvolní a v průběhu příštího roku spolu s dalšími dodávkami „dvojek“ Bdpee – celkem 19 kusů – umožní malou, avšak dlouho požadovanou revoluci v kvalitě cestování na rameni Praha – České Budějovice (R 7). Větší počet klimatizovaných vozů vylepší cestování i na lince R 6 z Prahy přes Plzeň směr Klatovy. Další moderní vozy řady Bdtee se objeví na rychlících ramene Ústí nad Labem – Kolín.
Změny na Ostravsku i v Praze
Dva nové RegioPantery již zanedlouho zamíří na linku z Ostravy na letiště Mošnov a regionální dopravy se bude týkat i akce připravovaná na druhou polovinu roku 2016, kdy budou dodány modernizované patrové vozy a tři vozy řídicí, které postupně vytlačí z kolejí poslední archaické jednotky řady 451 v okolí Prahy. Jejich nasazení v pracovní dny na městské lince Libeň – Roztoky zůstane podobné současným Pantografům.
Během jízdního řádu 2015/2016 tak zaznamenají cestující výraznou výměnu starších vozů s koženkovými sedačkami v běžných rychlících za nové nebo modernizované soupravy. Nové nebo výrazně omlazené rychlíky nabídnou ve větší míře klimatizované prostory, světlý a přehledný interiér velkoprostorových oddílů, více míst pro jízdní kola a objemná zavazadla, moderní informační systém, přípojky 230 V pro napájení drobné elektroniky a nové rychlíkové soupravy také wi-fi připojení k internetu. Národní dopravce tak jasně dokazuje, že myslí na komfort cestujících a chce být jejich první volbou.
Další články této rubriky
ČD otevřely v depu ve Vršovicích novou dílnu pro praktickou výuku
9.12.2024 - Ve středisku údržby Českých drah v Praze-Vršovicích slouží budoucím mechanikům nová moderní učebna odborného výcviku. Přímo v prostorách depa žáci získávají potřebné praktické dovednosti. Nový učební obor Mechanik… »
Poslední turnusový den pro pražské Banány
8.12.2024 - Konec provozu expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných Banán se blíží. Pražské depo na konci října naposledy vystavilo na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. Od… »
SŽ rozšířila dálkový systém řízení do Českých Budějovic
4.12.2024 - Správa železnic rozšířila dálkový systém řízení železniční dopravy. Od začátku října jsou do tohoto systému zapojeny stanice České Budějovice a výhybna Nemanice. Dálkově je tak řízená celá trať z Prahy přes Tábor do… »