Železničář / Zpravodajství / Na Vysočině viděli simulované nárazy a pestrobarevné RegioSpidery
Na Vysočině viděli simulované nárazy a pestrobarevné RegioSpidery
16.10.2014 – autor: MARTIN HARÁK
Třetí zářijový pátek se na Vysočině odehrály dvě důležité železniční prezentace. První z nich se zaměřila na nově polepené motorové vozy Regio-Shuttle RS1 s motivy a v barvách dvou dalších měst. Jedná se o způsob, jak podpořit cestovní ruch v regionu. Následující akce pak měla osvětový charakter, když ukazovala následky střetu železničního vozidla s člověkem na přejezdu.
Radnice v Havlíčkově Brodě a Žďáru nad Sázavou investovaly do originálních polepů na motorových vozech RegioSpider, které zabezpečují regionální železniční dopravu v Kraji Vysočina. Vlaky upozorňující na turistické zajímavosti byly v pátek 19. září postupně v obou městech slavnostně pokřtěny svými starosty a pozvanými hosty. K nynějším devíti polepeným vozům se tak přidaly další dva. Z celkového počtu třinácti vozidel tak mají šanci na pojízdnou reklamu ještě dva.
Jedenáct RegioSpiderů už polepených
„Své“ vozy pokřtili postupně ve Žďáru nad Sázavou starostka a současně senátorka Dagmar Zvěřinová a o dvě hodiny později v Havlíčkově Brodě tamní starosta Jan Tecl. „Města i Kraj Vysočina zaujala nevšední možnost reklamy již před pár lety. V pravém slova smyslu se jedná o mobilní poutač a pozvánku k návštěvě jednotlivých měst a jejich okolí. Každé město vyzdvihlo své kulturní a přírodní zajímavosti a pestrobarevnost jednotlivých vozů tvoří unikátní prezentaci nejkrásnějších míst kraje. Kromě několika vozidel v Pardubickém kraji jde o ojedinělý projekt v rámci celé České republiky. Základem celé akce je zájem samotných měst, potažmo veřejnosti, o železniční dopravu a atraktivní polepy jsou zhmotněním tohoto vztahu,“ řekla manažerka Regionálního obchodního centra Jihlava Lenka Horáková.
V Kraji Vysočina je nyní v provozu jedenáct vlaků s reklamními polepy, takže dva vozy RegioSpider jsou ještě k dispozici. „Doufám, že se radnice třeba v Přibyslavi, Telči nebo v Třebíči připojí k naší plejádě atraktivních vozidel. Vysočina se dnes může pochlubit vysokým podílem nových či modernizovaných vozidel na jednotlivých spojích. Od roku 2011 postupně hlavní roli sehrávají právě motorové vozy RegioSpider. České dráhy za ně zaplatily celkem 412 milionů korun a nákup byl podpořen i z Regionálního operačního programu Jihovýchod. Například mezi Slavonicemi, Telčí a Kostelcem u Jihlavy jezdí výhradně tyto vozy. Velký podíl mají i na spojích mezi Havlíčkovým Brodem a Jihlavou či Žďárem nad Sázavou nebo také z Křižanova a Velkého Meziříčí,“ doplnila Lenka Horáková.
Atraktivní reklama přitahuje cestující
Jaká bude finální podoba reklamy na drážních vozidlech, je výsledkem dohody řady subjektů. České dráhy ve spolupráci s Drážním úřadem řeší především bezpečnostní hledisko, což znamená, aby polep zasahoval jen určitou část boků a oken vozidlové karoserie. Úřad regionální rady musí souhlasit s grafickými návrhy, protože vozidla byla pořízena za pomoci evropských peněz. Každé město tak použilo jinou metodu, jak se zviditelnit. Někdo využil služeb společnosti Railreklam, jiný si vytvořil grafiku svépomocí. Nejpodstatnější je ale zachování technických údajů na vozidle plus povinná publicita, což jsou loga kraje a Regionálního operačního programu. Na motorovém voze 841.004, který propaguje Žďár nad Sázavou, se objevilo například vyobrazení kostela svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře, zámku rodiny Kinských nebo nového volnočasového areálu u Pilské nádrže. Stroj 841.005 v hnědo-žlutém odstínu propaguje Havlíčkův Brod s panoramatickým záběrem hlavního náměstí a také sochou Karla Havlíčka Borovského.
Srážka při malé rychlosti? Riziko smrti je stále vysoké
Ve stejný den se ve Žďáru nad Sázavou konala i osvětová akce zaměřená na zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech. Především novináři se mohli podívat na simulace hromadných nehod a prezentace náročných záchranářských prací. Po pro oko příjemné prezentaci RegioSpiderů to byl poutavý kontrast. Na akci se podílela i Policie ČR, Hasičská záchranná služba ČR a oddělení BESIP ministerstva dopravy.
„Chtěli jsme především studentům středních škol ve věku patnáct až dvacet let ukázat, jak taková nehoda vypadá v reálu. V první ukázce jsme simulovali srážku lokomotivy s chodcem v rychlosti 10 km/h. Tato modelová situace ukázala, že i v této poměrně malé rychlosti dochází ke sražení člověka do kolejiště a v důsledku toho i k závažným zraněním, zbytek dokonají kola drážního vozidla. V druhé ukázce se srazila lokomotiva s figurínou, představující chodce, ve stejné rychlosti jako při první simulaci. Figurína stála v průjezdním profilu vlaku. I při této modelové situaci je jasné, že srážka vlaku s osobou, byť nestojí přímo v kolejišti, končí většinou tragicky, neboť člověk skončí zpravidla pod vlakem. Ukázky měly vést k tomu, aby si lidé uvědomili, že sebemenší klopýtnutí mezi železničními pražci může mít nedozírné následky,“ vysvětlil Libor Hájek z oddělení bezpečnosti a nouzového plánování ČD, který akci spoluorganizoval.
Ve třetí simulaci nehody hrál hlavní roli vyřazený linkový autobus a motorová lokomotiva Brejlovec zapůjčená z DKV Brno plus sedm dokonale nalíčených figurantů z jihlavské odborné školy bezpečnosti silniční dopravy TRIVIS. Pro přítomné diváky byl atraktivní zejména příjezd sanitky, helikoptéry zdravotní služby, policejního a následně pohřebního vozu.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %
8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »
Mobilní signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
7.10.2024 - Cestující se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly soutěž na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech… »
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »