Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Na IV. koridoru se rodí obří stavby

Na IV. koridoru se rodí obří stavby

27.5.2020 – autor: JOSEF HOLEK Foto a vizualizace: SPRÁVA ŽELEZNIC

Zřejmě na žádné jiné dopravní stavbě v Česku se v současné době nepracuje více, než je tomu v případě čtvrtého tranzitního koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Staví se totiž hned na třech dlouhých úsecích a na přestavbu čtvrtého už vznikají plány. Vyrostou zde další nové tunely, obří estakády, mohutné zářezy i stanice a zastávky. Navíc se plánuje zavedení dvoustovky.

Na IV. koridoru se rodí obří stavby

Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží, Sudoměřice – Votice a Soběslav – Doubí. To jsou tři úseky čtvrtého, tranzitního, železničního koridoru, kde nyní vládne těžká stavební technika a kde se v blízké budoucnosti svezeme rychlostí 200 km/h. Kromě toho Správa železnic už připravuje plány na modernizaci tratě mezi jihočeským Ševětínem a Nemanicemi. Samozřejmostí je instalace evropského zabezpečovače ETCS. Rekonstrukce tří úseků vyjde Správu železnic na zhruba 16,3 miliardy korun. Asi dvě třetiny pokryjí dotace z EU.

Praha Hostivař – Praha hl. n.

V centru Prahy se začalo kopat už před dvěma lety a další rok potrvá, než stavební firmy práce dokončí. Stávající trať se přeloží do nové stopy při jižním okraji bývalého seřaďovacího nádraží do souběhu s tratí Praha-Malešice – Praha-Vršovice. Ta bude provozně využívána pro zvýšení kapacity koridoru. Součástí stavby jsou rekonstrukce stanice Praha-Vršovice s výstavbou nového, čtvrtého nástupiště, nové zastávky Praha-Eden a stanice Praha-Zahradní Město. V obou případech už jsou dobudovaná například nástupiště včetně zastřešení. Všechna budou vybavena nástupní hranou 550 mm, což umožní pohodlný vstup do vlaků. Ve Vršovicích navíc vznikl podchod spojující Ukrajinskou a Bartoškovu ulici.

Stavební ruch je patrný také na mostě nad ulicemi Nad Vinným Potokem a Bartoškovou, resp. potokem Botič. Stavební firma opravuje most ve třech etapách tak, aby se příliš nenarušil silniční provoz v oblasti. Přemostěno je 43 metrů volného prostoru.

Stanice Praha-Zahradní Město, stojící nad podjezdem v Průběžné ulici, v němž vznikne i nový terminál MHD, dostane tři zastřešená nástupiště a podchod. Aktuálně Správa železnic upravila projekt tak zásadně, že na změny musí vypsat novou soutěž. Hledá firmu, která doplní objezd pro nákladní vlaky a současně upraví železniční svršek, spodek a trakční vedení pro úsek z Malešic do Zahradního Města. Současně stavbaři rozloží dvojité kolejové spojky v budoucí stanici Praha-Zahradní Město na dvě jednoduché. Změny přispějí ke snazšímu průjezdu nákladních vlaků z Malešic na Beroun a zpět.

Sudoměřice – Votice

Předmětem stavby je zdvoukolejnění trati, její vedení v nové stopě, opuštění stanic Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky a zřízení nové u Červeného Újezdu. Cílem je zkrácení jízdních dob, zvýšení kapacity dráhy, zkrácení trasy o 2 km a také zvýšení traťové rychlosti na 200 km/h. Nejvýznamnějšími stavbami jsou tunely Deboreč a Mezno. První zmíněný byl pod stejnojmenným kopcem proražen letos 11. února. Nyní stavbaři pracují na dobírce jádra tunelu, na izolacích a na sekundárním ostění.  Tunel Deboreč je dlouhý 660 m a v celé délce klesá. Raženo bylo 562 metrů, zbytek dělníci hloubili. Nedaleký druhý tunel Mezno začali dělníci razit loni v září a bude měřit 840 metrů. „Razíme novou rakouskou tunelovací metodou, a to nikoliv razicím štítem, ale pomocí důlních strojů a trhacích prací,“ napsala Správa železnic na Facebooku. Předpoklad prorážky v kalotě tunelu Mezno je druhá polovina července 2020.

Součástí výstavby trati mezi Sudoměřicemi a Voticemi jsou i mostní estakády u Ješetic, přes údolí nad obcí Radíč, s délkou 175 m a navazující s délkou 244 m. Práce tu začaly už v roce 2018, hotovo by mělo být za dva roky.

Soběslav – Doubí

Modernizovaný úsek ze Soběslavi do Doubí je dlouhý 8,8 km a opět se tu počítá se zdvoukolejněním a zavedením rychlosti 200 km/h. Mezi nejvýznamnější objekty stavby opět patří tunel – Zvěrotický s délkou 370 m. Vzniká ale v zářezu, tedy vrchol nad ním byl odtěžen, a poté, co bude konstrukce vylita z betonu, bude zpětně obsypán. Kvůli objektu je nutné odtěžit 140 000 m3 zeminy.

Tunelu budou sekundovat estakády přes údolí Černovnického potoka (832 m) a přes Kamenný rybník (263 m). Nechybí ani mohutné zářezy. Ty staré stavební technika zaveze materiálem ze současných náspů a z výkopů nově prováděné stavby, navrch se naveze ornice, oseje se, místy se vysází stromy a keře. Manažer infrastruktury zároveň jedná s některými obcemi o tom, že by se z části tělesa trati staly cyklostezky. S opravami Správa železnic začala loni, hotovo bude až v roce 2023. Novinkami jsou zastávky Myslkovice a Doubí u Tábora.

Nemanice – Ševětín

Modernizace a zdvoukolejnění úseku mezi jihočeskými Nemanicemi a Ševětínem je zatím jen na papíře. Trať měří zhruba 17 km a Správa železnic tu vybuduje dva dlouhé tunely (Chotýčanský – 4 810 m, Hosínský  – 3 120 m). Prvně jmenovaný se stane nejdelším u nás, trumfne i Ejpovický tunel se 4 150 m. Celý úsek bude veden v nové stopě a projektován na rychlost 200 km/h. Stavba již získala kladné stanovisko k vlivu stavby na okolí (EIA) a měla být být zahájena v roce 2022, konec je naplánován na rok 2027. Investiční náklady jsou odhadnuty na 15,6 miliardy korun.

 


Průměrné hodnocení (9 hlasů): 4.56

Další články této rubriky

Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou

22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »

České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu MoravyČeské dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy

20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »

Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodejiJízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji

17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika