Železničář / Zpravodajství / Modernizované velkoprostory omladí tvář rychlíků a spojů EC
Modernizované velkoprostory omladí tvář rychlíků a spojů EC
13.1.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Prvních třináct modernizovaných vozů Bdpee231 z šumperské továrny Pars nova obdržely České dráhy k novému jízdnímu řádu 2016. V polovině března letošního roku by národní dopravce měl mít k dispozici už celkem 31 modernizovaných vozů. Díky opci na rekonstrukci stejného počtu vozů bude celá flotila kompletní v srpnu 2016.

Původní řadu Btm(e), později Bp282 třetí výrobní série z roku 1991, vyrobila tehdejší moravskoslezská vagonka ve Studénce pro maximální rychlost 120 km/h. V té době šlo o poměrně moderní vozidla, která byla vybavena například kotoučovými brzdami. Modernizací všech 62 původních vozů zároveň zanikne kompletně řada Bp282. První vozy byly loni na podzim zařazeny do zkušebního provozu s cestujícími na vybraných rychlících na trati Praha – Plzeň – Cheb, od nového jízdního řádu jsou k vidění naopak na mezinárodní lince Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Po další dodávce by zhruba od května měly vozy Bdpee231 vyjet na trasu Praha – Plzeň – Železná Ruda a poslední dodávka vozů umožní na přelomu června a července rychlíkovou vozbu z Prahy přes Tábor a České Budějovice do hornorakouského Lince.
Interiér se zcela proměnil
Zákazníci ocení celkovou změnu interiéru s novými pohodlnými sedačkami ve velkoprostorovém uspořádání. Sedadla jsou uspořádána po čtveřicích a vybavena rozkládacími stolky pro pohodlné čtení, odložení občerstvení nebo práci na notebooku či tabletu. Jinak jsou koncipovány zásuvky – jedna se nachází pod stolkem u okna a druhá na noze stolku směrem do uličky. Tím odpadne leckdy nepříjemné přetahování kabelů od počítačů přes sedačky spolucestujících. K dispozici jsou i toalety s uzavřeným systémem a vůz je plně klimatizován. Navíc je uprostřed interiéru umístěna velkoobjemová police pro nadrozměrná zavazadla.
Nosiče kol i pro dlouhá provedení
Vozy jsou vybaveny pěti nosiči jízdních kol, z čehož dva jsou určené pro kola o velikosti devětadvacet palců, která se do běžných držáků ve stávajících vozech jednoduše nevejdou. Zásadní vnější vizuální změnou je i výměna původních nástupních skládacích dveří na kliku za nové předsuvné dveře. Také původní stahovací okna nahradila plná s determálními skly. Podle odborníků z Odboru kolejových vozidel ČD prochází postupně šedesátka vozů zásadní technickou modernizací splňující standardy RIC, takže jsou nově způsobilé pro provoz po celé Evropě s maximální rychlostí 160 km/h. Díky tomu jsou vozidla vybavena účinnými elektropneumatickými a také magnetickými brzdami. Nedílnou součástí modernizovaných vozů je nová elektrická výzbroj a také WTB (Wire Train Bus) komunikace pro přenos dat, která umožňuje jejich provoz s řídicími vozy a nasazení do souprav push-pull. A jedna zajímavost na závěr – vozy řady Bdpee231 splňují navíc specifické konstrukční podmínky pro provoz v tunelech o délce do pěti kilometrů.
Další články této rubriky
Časopis Železničář po mnoha desetiletích skončil
30.4.2025 - Dubnové číslo Železničáře, které vyšlo 3. 4., je tak trochu zvláštní. Ne snad svým obsahem, ten je jako obvykle věnován novinkám a dění na Českých drahách a na železnici obecně. Výjimečné je toto vydání tím, že se jedná… »
Uspořádali jsme odborný seminář pro stipendisty
30.4.2025 - Na konci března jsme pro naše stipendisty uspořádali ČD Akademii, abychom je podpořili v jejich odborném rozvoji a přípravě na práci strojvedoucí. Odborného semináře se zúčastnila skupinka stipendistů, kteří studují na našich… »
Libeňský přesmyk odstraní úzké hrdlo na koridoru
28.4.2025 - Správa železnic hledá zhotovitele dokumentace pro povolení stavby Libeňského přesmyku. Přebudování trati mezi Libní a Malešicemi pomůže odstranit kritické místo, které dnes představuje úrovňové křížení vlaků ve východní… »