Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Mikulášské a čertovské jízdy pobavily děti i dospělé

Mikulášské a čertovské jízdy pobavily děti i dospělé

20.12.2012 – autor: VÁCLAV RUBEŠ, MARTIN NAVRÁTIL, MARTIN HARÁK

Na různých místech republiky uspořádaly České dráhy na začátku prosince zvláštní jízdy s mikulášskou a čertovskou tematikou. Zájem cestujících byl značný, adventní a pohádkové bytosti procházely vlaky a rozdávaly suvenýry i radost. Na několik těchto akcí jsme se vyjeli podívat.

Mikulášské a čertovské jízdy pobavily děti i dospělé

Syčení páry, cinkot čertovských řetězů i andělské úsměvy. Kdo se první prosincovou sobotu či neděli vypravil do pražského Braníka, tomu určitě utkvěly v paměti právě tyto obrazy. Po oba víkendové dny připravily České dráhy ve spolupráci se SŽDC, ČD Cargo a Domem dětí a mládeže Prahy 5 nejen dětem zážitek, na který se s většími či menšími obavami těší každá ratolest – mikulášskou nadílku obohacenou zážitkem z jízdy parním vlakem. 

Děčínská Šlechtična na návštěvě v Praze

Pro každoroční nápor zájmu o mikulášské jízdy si letos organizátoři připravili dokonce čtrnáctivozou soupravu složenou z dvounápravových Rybáků a čtyřnápravových Bajek v čele s děčínskou parní krasavicí – Šlechtičnou 475.179, které na postrku pomáhal neméně legendární první vyrobený Brejlovec T 478.3001 s domovem v České Lípě. „Dvě lokomotivy jsou použity zejména kvůli vytápění soupravy párou. Motorový Brejlovec má jako jediný funkčního Pegase, tedy zařízení pro parní vytápění, a tak se se Šlechtičnou podílí na vytváření tepelné pohody rovným dílem,“ vysvětluje Petr Pavlík, dozorčí provozu SŽDC, který stojí za pořádáním pražských akcí Českých drah. Přestože souprava byla skutečně prvotřídně vytopena, velká část rodičů neodolala a využila nabídky bufetového vozu i k vnitřnímu zahřátí. Atmosféru adventu tak dokreslovala i vůně svařeného vína.

Šlechtična s Brejlovcem se v jasné, ale mrazivé sobotě rozjela celkem čtyřikrát, stejně jako v oblačnější neděli. První okružní trasa vedla z Braníka přes Vršovice, Smíchov a Radotín zpět do Braníka. Po poledni Mikulášský vlak objel Prahu z Braníka přes hlavní nádraží a Prahu-Libeň opět do Braníka a následně vyjel v sobotu z Braníka do Prahy-Holešovic a zpět a v neděli vedla jeho okružní trasa přes Čakovice. Jen v sobotu proběhla navíc večerní jízda z Braníka přes Smíchov do Prahy-Zličína a zpět. Sobotní čertovskou jízdu po půvabné trati Pražského Semmeringu zakončil po návratu do domovského Braníka slavnostní ohňostroj.

O správnou atmosféru se staraly celkem čtyři mikulášské družiny, které procházely soupravou při všech jízdách. Jeden Mikuláš měl ovšem problémy s chytáním rovnováhy během kodrcání  vlaku přes výhybky, takže mu padající čepice odkryla tvář a tím i pravou identitu, což mu přineslo od dospělé části cestujících škodolibý smích. Jak ošemetné může býti vysmívání se důstojnosti Mikuláše ale záhy předvedl duchapřítomný čert. Uhlí proto tentokrát nedostaly zlobivé děti, ale rozjaření dospělí! A bylo ho opravdu dost, ostatně Šlechtična si vezla plně naložený tendr. 

Ve východních Čechách hned dva víkendy za sebou

Pardubické KCOD organizovalo spolu s partnery hned dvě mikulášské jízdy. V sobotu 1. prosince vyjel parní Velký bejček neboli Líza 423.009 (VUZ) na nejstarší jízdu tohoto typu v Česku z Letohradu do Dolní Lipky a zpět. Parní Líza si se sedmivozovou soupravou hravě poradila, na postrku ji totiž pomáhala českotřebovská Žehlička, která soupravu zároveň vytápěla. Mikulášský parní vlak, který letos absolvoval již svou 24. sezonu, doslova praskal ve švech. Při stejné výši jízdného jako loni bylo cestujících téměř o stovku více – přes 600. „Z tohoto důvodu došly i drobné cukrovinky, proto organizátoři neprodleně dokoupili další a děti je obdržely hned po zastavení Mikulášského vlaku v Letohradě,“ říká Michal Štěpán, ředitel KCOD Pardubice, který nezapom­něl poděkovat partnerům akce a pochválil organizační spolupráci s Letohradským železničním klubem.

O týden později, v sobotu 8. prosince, se v DKV v České Třebové znovu zatápělo pod kotlem. Na programu byla jízda dvou párů zvláštních parních vlaků z Chocně do Vysokého Mýta a Litomyšle a zpět, kterou za podpory měst a vesnic na trati připravily depo ČD a Společnost železniční v České Třebové. Jak pro historická kolejová vozidla (soupravu Rybáků, dílem dovezených z Brna), českotřebovský bufetový přípojný vůz i „párovku“, tak zejména pro strojní a vlakovou četu to byl takříkajíc křest mrazem. Před ranním odjezdem ojíněné soupravy padaly z úst zachumlaných pasažérů možné i nemožné hodnoty odčítané z domácích venkovních teploměrů. Děti se těšily na nadílku sladkostí, omalovánek či výtisků časopisu Můj vláček a dobrou náladu ještě vylepšenou modrou oblohou a zasněženou krajinou nepokazila ani dvojice vcelku dobráckých čertů, takže i slziček v očích nejmenších bylo méně než jinde. 

S párou na oslavanský jarmark

Na jižní Moravě připravily České dráhy – společně s městem Oslavany a tamním Divadlem Na mýtině – již třetí ročník jízdy parního vlaku „Mikuláš“. V mrazivou, ale sluncem prozářenou první prosincovou sobotu vyrazil zcela zaplněný vlak z brněnského hlavního nádraží směr Moravské Bránice a Oslavany. Zcela stylově jezdily navíc k hlavnímu nádraží dvě historické tramvaje s Mikulášem a čerty.

„Byli jsme doslova ohromeni obrovským zájmem o letošní Mikulášský vlak, který byl po vyhlášení nabídky vyprodán během pěti dnů!“ říká Michal Teplík z brněnského KCOD, který celou akci připravoval. „Letos jsme objednali z brněnského Depa kolejových vozidel osvědčenou parní lokomotivu 433.001, zvanou Skaličák, pocházející z roku 1948. V soupravě za ní bylo zařazeno sedm historických vozů ze čtyřicátých a padesátých let včetně pojízdného bufetu, kde si bylo možné zakoupit suvenýry a studené a teplé nápoje. Vlak doprovázeli průvodčí z Chornického železničního klubu v dobových uniformách. Celý vlak byl povinně místenkový a vzhledem k velkému zájmu jsme museli řadu našich zákazníků odmítnout. Bylo nám to moc líto, ale už i tak byl vlak technicky na hraně svých možností,“ vysvětluje Michal Teplík.

Během cesty do Oslavan dostaly všechny děti časopis Můj vláček a obrázek s čertovským domečkem, do kterého sbíraly na oslavanském zámku razítka se splněnými čertovskými úkoly. Díky spolupráci s herci z oslavanského Divadla Na mýtině byli ve sklepeních, na nádvoří a arkádách oslavanského zámku připraveni čerti, kteří jednotlivé skupiny rodičů s dětmi prováděli. Na všechny čekal na nádvoří zámku tradiční jarmark s vánoční atmosférou. Zpět do jihomoravské metropole se vlak z Oslavan vydal již za tmy, po půl sedmé večer. V příjemné atmosféře procházeli vlakem dva Mikulášové s anděly, kteří dětem výměnou za domečky s razítky rozdali mikulášský balíček se sladkostmi a drobnými upomínkovými předměty včetně adventního Elfíkova čokoládového kalendáře.


Průměrné hodnocení (1 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Skoro 9 000 spojů je připravených pro cyklistickou sezonuSkoro 9 000 spojů je připravených pro cyklistickou sezonu

4.5.2024 - České dráhy přepravují jízdní kola prakticky ve všech svých téměř 9 000 pravidelných spojích, které v jízdním řádu 2024 vypravují. Do vybraných turisty a cyklisty oblíbených míst ve spolupráci s kraji provozují v turistické… »

Železniční skanzen ve Střezimíři bude lákat na drezíny i výletní vláčekŽelezniční skanzen ve Střezimíři bude lákat na drezíny i výletní vláček

28.4.2024 - Starosta obce Střezimíř Miloš Jelínek, člen představenstva Českých drah Jiří Ješeta a Jan Šatava ze společnosti Railway Capital podepsali na začátku března memorandum o spolupráci při prezentaci železniční dopravy v areálu… »

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika