Železničář / Zpravodajství / Mezi Prahou a Moskvou byly nasazeny nové lůžkové vozy
Mezi Prahou a Moskvou byly nasazeny nové lůžkové vozy
13.8.2014 – autor: PETR HORÁLEK, PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Prestižní spoj EN Vltava se může pochlubit zajímavou novinkou v podobě nasazení nových lůžkových vozů, které byly vyrobeny ve vídeňském závodě společnosti Siemens. Nabízejí o něco vyšší komfort než jejich předchůdci, takže kvalita cestování mezi českým a ruským hlavním městem se na turisty vyhledávaném spoji jednoznačně zvýšila. Do každého vozu se vejde až 32 cestujících, kterým se dostane takřka luxusního pohodlí.
Cestující v mezinárodním spoji EN Vltava mezi Prahou a Moskvou mohli v posledních dnech zaznamenat zajímavou změnu ve složení soupravy. Vlak je sestaven z nových lůžkových vozů, které si Ruské dráhy objednaly u konsorcia složeného z firmy Siemens a TVZ (Tverskoj Vagonostrajitělnyj Zavod). Dopravce si jich v roce 2009 objednal dvě stě kusů. Nyní se první z nich dostaly do provozu. Výše zakázky jen u Siemensu činila 320 milionů eur (asi 8,96 miliardy korun). Výroba vozů proběhla ve vídeňském závodě této společnosti. Asi 35 procent komponentů pochází z ruských zdrojů.
V každém voze se nachází osm kupé s celkem 32 lůžky, resp. 32 místy pro cestující. Uspořádání je jako v tradičních ruských lůžkových vozech, tedy dvě lůžka na obou stranách kupé, což se liší od evropského uspořádání podle podmínek RIC (tři lůžka nad sebou). Tvarově vůz připomíná jednotky railjet. V kupé cestující najde i hygienický koutek včetně umyvadla a sklopný stolek pod oknem. Ve voze se rovněž nachází kupé a další pracovní prostor pro průvodce vozu, klasický záchod a pak také záchod se sprchou (s protiskluzovou podlahou). Skoro netřeba dodávat, že záchodový systém je uzavřený.
Provoz vozu má zvládat venkovní teplotu od –40 do +45 stupňů Celsia. Samozřejmostí je klimatizace – cirkulace vzduchu probíhá obdobně jako ve voze s klasickými kupé. Teplý vzduch se dostává do prostoru z podlahy, zatímco studený vzduch shora. Cestující mají k dispozici chytrý informační systém. Venkovní displej ukazuje cíl cesty, vnitřní displej u vchodu teplotu, čas, cíl cesty a rovněž ukazatel obsazenosti toalety. V každém kupé jsou komunikátory pro kontakt s personálem. Ve všech prostorách vozu se nacházejí protipožární detektory.
Vozy se vyrábějí pro maximální rychlost 200 km/h, na území Ruska jen 160 km. Vzhledem k odlišnému rozchodu mají podvozky jak pro 1 435 mm, tak 1 520 mm. Délka vozu činí 26 400 mm, šířka 2 825 mm. Hmotnost je udávána 57,5 tuny.
TECHNICKÉ VLASTNOSTI
Max. rychlost: 200 km/h, resp. 160 km/h
Délka vozu: 26 400 mm
Šírka vozu: 2 825 mm
Hmotnost: 57,5 t
Pocet lužek: 32
Vlakové napájení: AC – 1 000 V, 16,7 Hz/50 Hz, 1 500 V/50 Hz, 3 000 V/50 Hz; DC – 1 500 V, 3 000 V
Síť ve voze: 3AC – 400 V/50 Hz, 400/230 V/50 Hz; DC – 110 V
Baterie: 110 V
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »