Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Měření signálu odhalilo značné rozdíly

Měření signálu odhalilo značné rozdíly

18.5.2016 – autor: JOSEF HOLEK

Český telekomunikační úřad se zaměřil na kvalitu pokrytí železničních koridorů signálem mobilních sítí. Pro spolupráci si vybral České dráhy, které na třídenní testovací akci vyčlenily modernizovaný velkoprostorový vůz řady Bdmpee. Jaké výsledky měření přineslo? A budou muset být vlaky vybaveny zesilovači signálu?

Měření signálu odhalilo značné rozdíly

Stát učinil další krok ke zjištění skutečného stavu pokrytí tratí signálem mobilních operátorů. Po únorovém měření propustnosti signálu do vlaků se technici Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) v průběhu dubna vypravili na koridory. Z šetření, které inicoval právě ČTÚ, vyplynulo, že si z většiny hlavních tras zavoláme, ale málokde se stabilně připojíme k internetu. Na kvalitu hovorů i připojení k internetu má značný vliv konstrukce vozu a pokovená skla v oknech (více jsme psali v Železničáři č. 8/2016).

Operátoři musejí investovat

Operátoři budou muset investovat do vylepšení kvality sítí využívaných pro hlasové služby i do posílení pokrytí rychlým internetem. Jak jsme již informovali, na financování jsou sice poskytovatelé mobilních služeb připravení a do rozvoje průběžně peníze pumpují, stabilního pokrytí se ale dočkáme až za několik let. „Do roku 2019 musí operátoři pokrýt datovou sítí 4G padesát procent koridorů, na úplné pokrytí mají čas do roku 2021,“ upřesnil Martin Drtina, mluvčí ČTÚ s tím, že tyto časové horizonty nastavil telekomunikační regulátor při aukci kmitočtů. Vylepšení hlasových služeb by mělo jít ruku v ruce s datovými.

Případné další zlepšení mohou přinést tzv. repeatery. Ty dokáží signál přijmout a šířit dále po interiéru vagonu. Otázkou však zůstává, kdo tato zařízení bude provozovat. Jde totiž o telekomunikační zařízení nakládající s kmitočty, jež jsou ve vlastnictví operátorů, a České dráhy nemají na provozování licenci. Podle námi oslovených odborníků navíc nejde o levnou technologii, koupě jednoho opakovače přijde na několik stovek tisíc korun. Neznamená to však, že by národní dopravce zařízení předem neotestoval. „Aktuálně je instalována zapůjčená testovací sestava v Pendolinu a od začátku května ji zkoušíme v reálném provozu,“ uvedl IT specialista Českých drah Jan Jasný.

Čím starší vůz, tím lepší příjem

ČTÚ se v rámci třídenního testování zaměřil na měření sítí 4G LTE, GSM a 3G UMTS. K měření technici používali speciální skener připojený k počítači na straně jedné a na straně druhé k anténě na střeše vozu Bdmpee, která je v běžném provozu používána pro příjem mobilních dat a k následnému rozšíření internetu pomocí wi-fi technologie. „Využití stávajícího anténního systému tedy úřadu umožnilo provést měření bez jakýchkoli destruktivních zásahů do vozu,“ uzavřel Jasný. Měření prokázalo, že mezi používanými typy vagonů jsou v hodnotách útlumu značné rozdíly, a to čím modernější vagon, tím horší prostupnost. Například vůz soupravy Pendolino má střední hodnotu útlumu pro signál GSM až 25 dB, což odpovídá více než stonásobnému snížení výkonu signálu. U moderních vozů druhé třídy Bmz241 pro vlaky vyšší kvality je útlum 42 dB, což představuje 10 000krát nižší výkon.

Výsledky měření propustnosti signálu do vozidel

Český telekomunikační úřad v únoru uskutečnil ve spolupráci s ČD měření útlumu stěn vozidel. „Otestovali jsme devět nejpoužívanějších typů vozů. Měřili jsme prostup signálu v pásmech 2G a 4G, kdy měřený vůz byl ozařován signálem z generátoru postupně přelaďovaného v jednotlivých kmitočtových pásmech,“ popsal postup Martin Drtina, mluvčí ČTÚ. Měření prokázalo, že mezi používanými typy vozidel jsou v hodnotách útlumu rozdíly. Zatímco konstrukce starších typů zpravidla propouští mobilní signál lépe, u modernizovaných vagonů je útlum mnohonásobně vyšší.


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 3

Další články této rubriky

Zemřel kolega Michal HeindlZemřel kolega Michal Heindl

19.3.2021 - Dnešní doba je velmi náročná. Do toho všeho občas přijde zpráva, kterou člověk nechce slyšet. Stejně tomu bylo i 18. 3. 2021, kdy se ráno rozletěla do světa zpráva o úmrtí Michala Heindla, našeho kamaráda a kolegy z plzeňského… »

Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie Přípravu dalších bezbariérových služeb ČD nezastavila ani pandemie

3.3.2021 - Koronavirus v uplynulém roce výrazně omezil možnosti cestování, což se týkalo i nejzranitelnější skupiny obyvatel, osob se zdravotním handicapem. České dráhy navzdory tomu loni zajistily 4 584 objednaných přeprav… »

ČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém krajiČD získaly desetiletý kontrakt v Olomouckém kraji

2.3.2021 - České dráhy zajistí regionální dopravu v Olomouckém kraji i po roce 2022. Zástupci ČD a Olomouckého kraje podepsali začátkem ledna příslušnou desetiletou smlouvu. Kontrakt se týká provozního souboru Elektrická síť – střed a… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika