Železničář / Zpravodajství / Měření signálu odhalilo značné rozdíly
Měření signálu odhalilo značné rozdíly
18.5.2016 – autor: JOSEF HOLEK
Český telekomunikační úřad se zaměřil na kvalitu pokrytí železničních koridorů signálem mobilních sítí. Pro spolupráci si vybral České dráhy, které na třídenní testovací akci vyčlenily modernizovaný velkoprostorový vůz řady Bdmpee. Jaké výsledky měření přineslo? A budou muset být vlaky vybaveny zesilovači signálu?
Stát učinil další krok ke zjištění skutečného stavu pokrytí tratí signálem mobilních operátorů. Po únorovém měření propustnosti signálu do vlaků se technici Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) v průběhu dubna vypravili na koridory. Z šetření, které inicoval právě ČTÚ, vyplynulo, že si z většiny hlavních tras zavoláme, ale málokde se stabilně připojíme k internetu. Na kvalitu hovorů i připojení k internetu má značný vliv konstrukce vozu a pokovená skla v oknech (více jsme psali v Železničáři č. 8/2016).
Operátoři musejí investovat
Operátoři budou muset investovat do vylepšení kvality sítí využívaných pro hlasové služby i do posílení pokrytí rychlým internetem. Jak jsme již informovali, na financování jsou sice poskytovatelé mobilních služeb připravení a do rozvoje průběžně peníze pumpují, stabilního pokrytí se ale dočkáme až za několik let. „Do roku 2019 musí operátoři pokrýt datovou sítí 4G padesát procent koridorů, na úplné pokrytí mají čas do roku 2021,“ upřesnil Martin Drtina, mluvčí ČTÚ s tím, že tyto časové horizonty nastavil telekomunikační regulátor při aukci kmitočtů. Vylepšení hlasových služeb by mělo jít ruku v ruce s datovými.
Případné další zlepšení mohou přinést tzv. repeatery. Ty dokáží signál přijmout a šířit dále po interiéru vagonu. Otázkou však zůstává, kdo tato zařízení bude provozovat. Jde totiž o telekomunikační zařízení nakládající s kmitočty, jež jsou ve vlastnictví operátorů, a České dráhy nemají na provozování licenci. Podle námi oslovených odborníků navíc nejde o levnou technologii, koupě jednoho opakovače přijde na několik stovek tisíc korun. Neznamená to však, že by národní dopravce zařízení předem neotestoval. „Aktuálně je instalována zapůjčená testovací sestava v Pendolinu a od začátku května ji zkoušíme v reálném provozu,“ uvedl IT specialista Českých drah Jan Jasný.
Čím starší vůz, tím lepší příjem
ČTÚ se v rámci třídenního testování zaměřil na měření sítí 4G LTE, GSM a 3G UMTS. K měření technici používali speciální skener připojený k počítači na straně jedné a na straně druhé k anténě na střeše vozu Bdmpee, která je v běžném provozu používána pro příjem mobilních dat a k následnému rozšíření internetu pomocí wi-fi technologie. „Využití stávajícího anténního systému tedy úřadu umožnilo provést měření bez jakýchkoli destruktivních zásahů do vozu,“ uzavřel Jasný. Měření prokázalo, že mezi používanými typy vagonů jsou v hodnotách útlumu značné rozdíly, a to čím modernější vagon, tím horší prostupnost. Například vůz soupravy Pendolino má střední hodnotu útlumu pro signál GSM až 25 dB, což odpovídá více než stonásobnému snížení výkonu signálu. U moderních vozů druhé třídy Bmz241 pro vlaky vyšší kvality je útlum 42 dB, což představuje 10 000krát nižší výkon.
Výsledky měření propustnosti signálu do vozidel
Český telekomunikační úřad v únoru uskutečnil ve spolupráci s ČD měření útlumu stěn vozidel. „Otestovali jsme devět nejpoužívanějších typů vozů. Měřili jsme prostup signálu v pásmech 2G a 4G, kdy měřený vůz byl ozařován signálem z generátoru postupně přelaďovaného v jednotlivých kmitočtových pásmech,“ popsal postup Martin Drtina, mluvčí ČTÚ. Měření prokázalo, že mezi používanými typy vozidel jsou v hodnotách útlumu rozdíly. Zatímco konstrukce starších typů zpravidla propouští mobilní signál lépe, u modernizovaných vagonů je útlum mnohonásobně vyšší.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »