Železničář / Zpravodajství / Lidem v Uherském Brodě slouží nový terminál
Lidem v Uherském Brodě slouží nový terminál
14.4.2016 – autor: MARTIN HARÁK
Jízda parní lokomotivy Kafemlejnek 314.303 se třemi historickými vozy do stanice Uherský Brod první dubnový den předznamenala otevření zbrusu nového přestupního dopravního terminálu. Současně cestujícím začala sloužit i kompletně zrekonstruovaná výpravní budova Českých drah, jejíž obnovu zaplatil národní dopravce z vlastních prostředků.
Takřka šest let po zpřístupnění přechodové lávky přes železniční trať se cestující konečně dočkali i důstojného dopravního terminálu v těsném sousedství výpravní budovy. Kolem nádraží byl navíc vybudován zcela nový bezbariérový prostor propojující železniční a autobusovou regionální a městskou dopravu.
Ojedinělý terminál „hrana-hrana“
Před šesti lety se otevřela možnost čerpání finančních dotací z Programu švýcarsko-české spolupráce a okamžitě začala intenzivní jednání o výstavbě dopravního terminálu. Partnerem se společně s městem Uherský Brod staly České dráhy i Správa železniční dopravní cesty. Část projektu národního dopravce, tedy rekonstrukce výpravní budovy, se uskutečnila jako paralelní vlastní dílo na základě čestného prohlášení. Cílem bylo splnění požadavků švýcarské strany, jež stavbu spolufinancovala, na finální podobu terminálu.
Uherský Brod tak poprvé v historii získal zcela nové a jednotné odbavovací prostředí jak pro cestující v železniční, tak i autobusové dopravě, kde se dá přestupovat z řady spojů i v rámci jednoho společného nástupiště takzvaným systémem „hrana-hrana“. Terminál navazuje na vybudování lávky pro pěší, která před pár lety propojila obě části města Uherský Brod. Zrekonstruovaná nádražní budova umožňuje komfortní odbavení, pohodlné čekání na vlakové nebo autobusové spoje a nechybí v ní ani občerstvení. „Nejen jako představitel Českých drah, ale i jako občan a zastupitel Zlínského kraje vysoce hodnotím propojení železničního a autobusového nádraží do jednoho celku. Celkové náklady na zbudování celého terminálu však dosáhly výše takřka 100 milionů korun, z toho České dráhy investovaly do rekonstrukce své výpravní budovy 14,2 miliony korun,“ zdůraznil místopředseda představenstva ČD Ludvík Urban.
Bezbariérové nádraží v nové podobě
Projekt Českých drah musel vyřešit zázemí pro cestující ze železniční, ale i autobusové dopravy, rekonstrukci odbavovací haly, opravu fasády a přístřešku, výměnu dveří a oken a také kompletní výměnu střešní krytiny výpravní budovy. Součástí rekonstrukce byla i úprava prvního nástupiště včetně vybudování laviček a odpadkových košů. Návrh města řešil úpravu autobusového nádraží včetně dvanácti autobusových stání, přístřešků a přednádražního prostoru jako klidové zóny s vodní fontánkou. Řidiči a dispečeři regionální autobusové dopravy dostali navíc novou budovu. Součástí je také nově vybudované parkoviště pro osobní automobily včetně stání pro taxislužbu a městskou hromadnou dopravu. ČD proto poskytly pozemky přilehlé k nádražní budově formou výpůjčky a následného odkupu.
Loni na jaře podepsaly ČD se stavební firmou smlouvu o dílo a v létě se začalo stavět. Stavba začala v loni v červnu a zkolaudována byla letos v lednu. „Museli jsme se potýkat se souběhem stavebních činností jak na budově samotné, tak i v přednádražním prostoru, čímž ke značným stavebně-logistickým komplikacím došlo. Už po několika týdnech od zahájení rekonstrukce výpravní budovy bylo jisté, že akce a celá druhá etapa přestavby dopravního terminálu skončí včas. Díky tomu jsme mohli stavbu v termínu zkolaudovat a zahájit v lednu zkušební provoz. Ten vyvrcholil 1. dubna předáním celé stavby,“ uvedl ředitel olomoucké Regionální správy majetku ČD Gabriel Jursa.
Další články této rubriky
Ceny jízdného na ČD pro rok 2025 od půlky prosince vzrostou o 4,9 %
8.10.2024 - Ceny jízdného ve vlacích Českých drah se od 15. prosince zvýší průměrně o 4,9 %. Stane se tak na základě principu průběžné valorizace, který odráží inflaci a zvýšení nákladů za uplynulý rok. Cena jízdenky dospělého na… »
Mobilní signál ve vlacích vylepší 5G opakovače
7.10.2024 - Cestující se mohou těšit na kvalitní pokrytí mobilním signálem po celou dobu jízdy. České dráhy vypsaly soutěž na dodavatele 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino, railjet a InterPanter v předpokládaných nákladech… »
Obnova trati pod Vyšehradem zvýší kapacitu
2.10.2024 - Správa železnic připravuje zkapacitnění frekventované trati mezi pražským hlavním a smíchovským nádražím. Vyhlásila už výběrové řízení na projektanta úprav úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a začátkem… »