Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Skupina ČD / Letošní rok ve VUZ: nákladní přepravy zažívají boom

Letošní rok ve VUZ: nákladní přepravy zažívají boom

21.11.2014 – autor: MARTIN NAVRÁTIL

Výzkumný Ústav Železniční si letos určitě na nedostatek zakázek stěžovat nemusí. Zkušební centrum Velim, které se nachází v Cerhenicích, je obsazeno zajímavými zákazníky rekrutujícími se převážně ze zahraničí. Na jeho kolejích můžete vidět moderní evropské lokomotivy a jednotky. Část z nich je určena i pro provoz v České republice.

Letošní rok ve VUZ: nákladní přepravy zažívají boom

Jaký byl a ještě bude letošní rok ve Výzkumném Ústavu Železničním? Dokončovaly se zkoušky vozu řady ABpee polského výrobce PESA a vozu řady Bdtee z KOS Krnov – oboje pro České dráhy. Během jediného roku se sešlo hned devět velmi zajímavých zkoušek nákladních vozů snad pro prakticky všechny dopravce od různých evropských výrobců – Industry Plant (bývalý Legios), OOS Ostrava, ŽOS Trnava, Greenbrier, LOHR Industry nebo Tatravagonku. Běží zkoušky vozů Eas, výsypných Falls, kontejnerových Sggnss, cisteren s termickými kotly Zacns a vozů kombinované dopravy Modalohr Sdmrs.

„Bez nadsázky by šlo říci, že Evropa zažívá oživení z hlediska nákladních přeprav. VUZ spolupracuje i s dceřinými společnostmi Českých drah. Například u ČD Cargo objednáváme některé služby přepravní a personální, u DPOV opravujeme techniku a jsme zákazníky pro společnost ČD - Telematika a Dopravně vzdělávací institut. Snažíme se pracovat se synergiemi v rámci Skupiny ČD,“ říká generální ředitel VUZ Antonín Blažek.

Zkušební stav plně vytížen

A VUZ zkouší i některé díly vozů – zejména podvozky a rámy podvozků, nápravy a kola – což je práce pro dynamický zkušební stav. „Ten máme plně vytížen a jsou pro něj nasmlouvány zakázky i na příští rok,“ dodává Miloš Klofanda, ředitel sekce zkušebnictví VUZ, „pro Škodu Transportation běží zkoušky rámu podvozku tramvaje 30T pro Bratislavu, k tomu se budou zkoušet nápravy PESA, kola Vyksa a kola KLW.“ VUZ se daří spolupracovat se ZKL Brno ohledně zkoušek ložisek, takže to vypadá na další zajímavý projekt.  A na příští rok už jsou objednány zkoušky rámů podvozků pro turecký Durmazlar a znova polská PESA a také zkoušky rámů podvozků a příčníků pro Škoda Transportation. „Od října máme zkoušky rámu nasmlouvané. V kalendáři zkušebny by se ještě našly skulinky, protože rámy umíme zkoušet paralelně dva a s další technikou až tři,“ dodává ředitel sekce zkušebnictví.

Traxx, Vectron, Zefiro a další

Co bude čtenáře zajímat zřejmě nejvíce, jsou lokomotivy a jednotky. V době, kdy jsem informace ve Zkušebním centru zjišťoval, se za okny kanceláří ZC v pravidelném intervalu míhala po velkém okruhu svištící nová lokomotiva Traxx 386.001 dodána firmou Bombardier Kassel pro dopravce Metrans. V posledních týdnech se také zkoušely lokomotivy Vectron firmy Siemens, na kterých se dokončovaly zkoušky EMC pro homologaci těchto lokomotiv v ČR, a také se dokončovaly nějaké testy na řadě 380 pro ČD. Možná ještě zajímavější jsou jednotky. „Od regionálních patrových od francouzského Bombardieru až po hybridní jednotky od Alstomu. Dále španělské jednotky od výrobce CAF, který zde měl dvě elektrické pro Terst, jednu elektrickou pro Bari a jednu motorovou pro Sardinii, a dále Zefiro VRT od italského Bombardieru pro Trenitalia, o němž se říká, že to je designově nejpovedenější vlak, až po španělskou soupravu Talgo pro spojení mezi Berlínem a Moskvou. U tohoto vlaku se provádějí brzdové zkoušky, přičemž souprava je tažena buď lokomotivou VUZ řady 124, nebo lokomotivou Siemens Vectron. Pak tu byl také italský Alstom s polským Pendolinem PKP a v těchto dnech přijela příměstská jednotka Siemens pro novou linku londýnského metra Thameslink,“ vypočítává generální ředitel Blažek. 

Od příštího roku i zkoušky na ECTS Level 2

U zkoušek s taženými vozidly vykonala velký kus práce zkušební laboratoř VUZ, převážně při práci se zahraničními výrobci nákladních vozů. Například ŽOS Trnava tu měly zajímavý projekt nákladních vagonů pro Makedonii, zkoušely se a VUZ coby notifikovaná osoba je posuzoval. Zkušební laboratoř nyní dokončuje zakázku pro PESA a další pro polského výrobce je naplánována na příští rok.

VUZ pokračuje v modernizaci cerhenického Zkušebního centra. Po náročné čtyřměsíční rekonstrukci byla na jaře znovu předána k používání hala pro přípravu zkoušek označená jako HPZ I, prodloužená na celkovou délku 120 metrů. Přístavek haly nově nabízí kanceláře a skladové prostory, které v ZC citelně chyběly. Rovněž hala HPZ II byla prodloužena na celkovou délku 208 metrů. Za první dva měsíce letošního roku byla využívána společností Bombardier pro jejich projekty Zefiro, resp. R2N. Dostavba těchto dvou hal znamená výrazné zlepšení podmínek pro přípravu zkoušek klientů VUZ.

Modernizace Zkušebního centra VUZ Velim dále pokračuje. Nyní zbývá poslední etapa spočívající ve vybudování zabezpečovacího zařízení ECTS úrovně 2 (L 2). „Úroveň L 1 už máme včetně mobilního vybavení na naší lokomotivě řady 124, ale plánujeme dosazení mobilní části L 2 a hlavně stacionární části, která bude umístěna v novém objektu postaveném vedle řídicího stavědla. Tady bude dispečink pro L 2 samozřejmě provázaný s technologií GSM-R, kterou už tu máme,“ uzavírá Antonín Blažek s tím, že VUZ má ambice v polovině roku 2015 na okruhu kompletně zkoušet ETCS L 2 se simulacemi všech možných poruch přenosu kódu na lokomotivu.  A být tak připraven na další rozvoj železniční dopravy a příchod moderních technologií.


Průměrné hodnocení (7 hlasů): 4.43

Fotogalerie

Další články této rubriky

ČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerůČD začaly s výměnou první generace wi-fi routerů

17.4.2024 - Cestující v dálkové dopravě a ve vybraných spojích Pražské integrované dopravy (PID) se mohou těšit na lepší fungování palubní wi-fi sítě. České dráhy uzavřely se svou dceřinou společnosti ČD - Telematika smlouvu na výměnu… »

Nový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD CargoNový kalkulátor emisí pro zákazníky ČD Cargo

25.3.2024 - Ekologie, udržitelnost, dekarbonizace, to vše jsou pojmy, které v současné době rezonují celou společností, oblast dopravy nevyjímaje. Dceřiná firma Českých drah ČD Cargo je společensky odpovědná firma a otázce udržitelnosti… »

Posuzování interoperability železničního systémuPosuzování interoperability železničního systému

27.2.2024 - Posuzování interoperability železničního systému je nezbytnou součástí provozování železniční dopravy v Evropské unii. Výzkumný Ústav Železniční (VUZ) jakožto společnost specializovanou na poskytování odborných služeb se… »

 

Všechny články rubriky Skupina ČD

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika