Železničář / Zpravodajství / Legiovlak vyrazil na pouť napříč republikou
Legiovlak vyrazil na pouť napříč republikou
27.5.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Replika vlakové soupravy, kterou kdysi využívali českoslovenští legionáři, vyrazila v úterý 19. května na zhruba půlroční pouť po krajích České republiky. Legiovlak má lidem na nádražích přiblížit život a boj československých vojáků na Transsibiřské magistrále v letech 1918–1920. Soupravu si na pražském hlavním nádraží před jejím odjezdem mohli prohlédnout například partneři projektu. Podívat se přišel i premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Při té příležitosti řekl, že jeho praděd byl legionář a možná podobným vlakem projel Sibiř. Vlak poté vyrazil směrem na Mladou Boleslav.

Na slavnostním „roll-outu“ nechyběli samozřejmě ani představitelé Českých drah, ČD Cargo a SŽDC. Dorazili šéfové těchto tří společností Pavel Krtek, Ivan Bednárik a Pavel Surý, tedy zástupci hlavních partnerů odpovědných za logistiku. Novými gestory projektu, jehož hlavním iniciátorem je Československá obec legionářská, jsou Český rozhlas a Česká unie sportu.
Připravuje se obytný vůz
Souprava nyní zatím čítá deset vozů (do budoucna by jich mělo být jedenáct) z nichž část nabídlo legionářům DHV Českých drah, které spolu s depy a dalšími významnou měrou zajišťovalo jejich zprovoznění. Novinky na vlaku přítomným přiblížil vedoucí projektu Legie 100 Jiří Charfreitag. „Obytný vůz, který je jediný zelený, není určen k prohlídkám veřejnosti, ale bude sloužit při putování Legiovlaku jako zázemí pro pětici lidí obsluhy, která se bude na prezentaci soupravy ve čtrnáctidenních turnusech střídat – samozřejmě v legionářských uniformách,“ řekl velitel jednotky Tomáš Gál. Nově se podle něj představuje prodejní vůz, jehož vzory na sibiřské magistrále fungovaly jako prodejny a kantýny.
Třetí novinkou v soupravě Legiovlaku je vůz kovářský, který včetně dobového strojního vybavení ilustruje dílenské zázemí legionářů. Jde o jedno z nejstarších vozidel soupravy, na jeho objevení a opravě se kromě dalších významnou měrou podílel Klub historické techniky při RD Zvolen. Financování se ujala Nadace Milana Rastislava Štefánika. Slovenská strana také přislíbila finanční podporu projektu. Všichni věří, že pouť historické soupravy povede v budoucích letech i na Slovensko.
V pravé poledne pak Legiovlak v parní trakci odjel z hlavního nádraží do Mladé Boleslavi hl. n., kde byl od 20. května týden zpřístupněn především školákům a studentům. Nejbližší další zastávka z celkem dvanácti je 28. května v Liberci. Cestu Legiovlaku zaštiťuje předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Jan Hamáček.
Další články této rubriky
V Ústí nad Labem vyjel první trolejbus ve speciálním polepu
12.3.2025 - Součástí nové kampaně Českých drah s heslem „Milujeme vlaky. Zamilujte si je taky.“, která cílí na propagaci cestování vlakem se speciálním důrazem na nové jednotky ComfortJet, je kromě běžnějších i méně obvyklých… »
Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44
10.3.2025 - V souvislosti s výstavbou nové stanice Praha-Bubny a pokračujících prací na Masarykově nádraží je od 3. března do 1. srpna 2025 omezen provoz na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou v úseku Praha-Masarykovo nádraží –… »
Středočeský kraj a Praha vypsaly obří soutěž na provoz vlaků
6.3.2025 - Středočeský kraj a hlavní město Praha zveřejnily parametry soutěže na provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy od prosince 2029. Zadavatelé předpokládají, že zakázka dosáhne hodnoty téměř 142 miliard… »