Železničář / Zpravodajství / Kontroloři vyrazili na jižní Moravu
Kontroloři vyrazili na jižní Moravu
30.4.2018 – autor: MARTIN HARÁK
Tak jako každý rok, i letos se hlavní kontroloři osobní přepravy Českých drah rozjeli podle ročního plánu kontrolní činnosti a určených obvodů na komplexní prověrku. Tentokrát byla centrem jejich pozornosti jižní Morava. Cílem týdenní akce, která se uskutečnila ve druhé polovině března, bylo prověření fungování všech procesů v rámci osobní přepravy, a to jak v samotných železničních stanicích, tak i ve vlacích.
Hlavní kontroloři osobní přepravy během několikadenní terénní práce prověřili nejen osobní pokladny a další stacionární pracoviště, ČD centra, komanda vlakových čet i sklady minibarů, pozornost ale zaměřili i na vlakové čety regionálních i dálkových spojů včetně těch mezinárodních. Jak potvrdila vedoucí Oddělení kvality osobní dopravy Českých drah Petra Kloknerová, kontroly se odehrávaly i skrytou formou. „Nejde o žádné podpásovky. Jde o důležitý kontrolní prvek, kdy sledujeme zaměstnance vlakových čet a osobních pokladen, jak se chovají k našim zákazníkům, jak je dokáží odbavovat, ale hlavně s nimi i komunikovat. Sledujeme nejen jejich odbornost, ale i měkké dovednosti – zda se umějí usmát, oslovit cestujícího odpovídajícím a vstřícným způsobem a jak celkově vystupují. Když zaměstnanci neví, že je někdo kontroluje, chovají se přirozeně, a o to nám jde. Účelem naší činnosti je ověřovat nastavení procesů v přístupu k zákazníkovi a kvalitu jejich naplňování,“ říká Petra Kloknerová.
Prioritou bezpečnost cestujících
A co dále kontroloři prověřovali? Sledovali péči o bezpečnost cestujících a dopravní povinnosti vlakových čet s důrazem na uzavírání mechanických dveří, které nemají dálkové ovládání. Vlakoví revizoři, kteří při této prověrce pomáhali, sledovali na nástupištích bezpečnostní postupy, jako je například výprava vlaků při odjezdu a správné pracovní postupy vlakových čet. Práce hlavních kontrolorů osobní přepravy je náročná. Všichni, kteří tuto činnost provádí, musí dobře znát práci všech, které sledují. Není možné, aby pro ně některá z kontrolovaných činností byla jakousi „neznámou“. Rozsah a objem vědomostí vyžadovaných k výkonu profese hlavního kontrolora jsou obrovské. Musí znát pracovní činnost a postupy skladníků přepravy, osobních pokladníků, informátorů, vlakových čet, ale i příslušnou přepravní část u strojvedoucích na tratích se samoobslužným způsobem odbavování a detailně veškeré služby, jež jsou v rámci osobní přepravy poskytovány.
Pokud u zaměstnanců zjistí cokoli negativního, musí kontrolor umět tyto nedostatky rozdělit podle závažnosti. Práce se zaměstnancem je na prvním místě. S nedostatky jsou všichni seznámeni, navíc je řešena i preventivní stránka – předcházení opakování závad. „O menších prohřešcích jsou informováni supervizoři, kteří umí zaměstnance vést tak, aby postupovali v souladu s předpisy. Při závažnějších zjištěních kontroloři spolupracují s dozorčími a přednosty osobních stanic. Třetí skupinu tvoří závady, jež se projednávají a řeší sepsáním Zprávy o výsledku kontroly, která je zaslána k dořešení manažerovi příslušného Zákaznického personálu (ZAP), nebo do Dep kolejových vozidel,“ dodává vedoucí Kloknerová. Vyzdvihla i úzkou spolupráci s vlakovými revizory a supervizory.
Represe až na posledním místě
Hlavní kontroloři osobní přepravy jsou celorepublikově rozděleni. Je jich celkem sedm, mají „své“ obvody, které lze lokalizovat jako severní Morava, jižní Morava, severovýchodní Čechy, západní a severní Čechy, západní a jižní Čechy a středočeská a pražská aglomerace. Jeden z kontrolorů se specializuje na Depa kolejových vozidel, kde nejnáročnější činnost, vzhledem k počtu vypravených vlakových souprav, je u pražského depa. S jeho vedením se podařilo navázat výbornou spolupráci. „Nechceme být vnímáni jako represe, naše činnost by měla sloužit ke změně chování zaměstnanců a dobrému hodnocení národního dopravce. Chceme, aby národní dopravce i přes rostoucí konkurenci zůstal pro cestující vždy první volbou. Píšeme sice kontrolní zprávy a zjištění, ale s provozními zaměstnanci se snažíme na místě pracovat, protože si uvědomujeme jejich nelehkou práci a časté stresy,“ potvrzuje Petra Kloknerová.
Podle ní by ještě během letošního roku mělo také odpadnout pracné papírové zpracování kontrolních zjištění. Společně s Odborem informatiky připravují zpracování všech kontrolních výstupů jako aplikaci do mobilních telefonů, čímž by se odbouralo sepisování písemných kontrolních listů. Aplikace by měla umožňovat statistické výstupy v excelových tabulkách, s nimiž budeme moci pracovat. Podle kontrolorů se tyto tabulky v současné době vyplňují ručně, což s sebou přináší určitou chybovost, a navíc se v nich složitě něco dohledává. Elektronická statistika umožní navíc volbou filtrů, například informace o konkrétním vlaku nebo stanici. To vše výrazně zjednodušší a zefektivní nelehkou práci hlavních kontrolorů osobní přepravy.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »