Železničář / Zpravodajství / Konference Evropské komise a Evropské železniční agentury k implementaci 4. železničního balíčku
Konference Evropské komise a Evropské železniční agentury k implementaci 4. železničního balíčku
9.6.2017 – autor: Roman Štěrba
V Berlíně se 7. června na konferenci Jednotný železniční systém v Evropě sešli železniční odborníci z řad dopravců, provozovatelů dráhy, regulátorů, drážních úřadů, průmyslu a exekutivy. Cílem akce, pořádané EK a Evropskou železniční agenturou ve spolupráci s ministerstvy dopravy ČR, Německa, Polska, Rakouska a Švýcarska, byly prezentace a diskuse o implementaci technického pilíře 4. železničního balíčku do administrativní a provozní praxe.
Z pohledu operátorů přednesl klíčový projev předseda představenstva Rakouských spolkových drah Andreas Matthä (na snímku). Poměrně kriticky, avšak věcně a výstižně, se vyslovil k aktuálnímu stavu železničního sektoru. Zatímco Evropská komise prosadila již 4. železniční balíček, teprve poté začíná pracovat na 1. silničním balíčku. Na jedné straně deklaruje Evropská komise železniční dopravu jako ekologickou, na druhou stranu ji však v praxi přílišnou regulací a s ní spojenými náklady vytěsňuje z přepravního trhu. Železnice totiž musí náklady (nekryté účelovou dotací) přenést do cen za přepravu a tím se stává nekonkurenceschopnou vůči především silniční dopravě. Konkurenceschopnost železnice je podmíněna srovnáním podmínek podnikání v různých druzích dopravy. Z pohledu infrastruktury železnice za silniční dopravou velmi zaostávají. Vázne výstavba nových vysokorychlostních tratí.
Zástupci institucí Evropské komise volali po potlačení národního egoismu v zájmu zjednodušení a standardizace evropské železnice po vzoru letecké dopravy. Je nasnadě, že menší průmyslové podniky mají obavy, že Evropská komise vyhlásí standardy podle produktů největších průmyslových koncernů na úkor malých producentů, kteří již dnes mají sofistikované řešení. České firmy železničního průmyslu svádí právě takový boj. Příkladem může být Automatické vedení vlaku, které je nasazeno, funguje, prověřeno v praxi, přesto se obtížně daří prosazovat jako závazný evropský standard. Tváří v tvář velkým producentům z Německa, Francie, Itálie a dalších.
Jedním z témat bylo i uplatnění standardů EU ve Švýcarsku a dalších nečlenských státech. Evropská komise bude nepochybně implementací předpisů podmiňovat reciproční přístup na společný trh EU.
Hlasování o tématech
Účastníci hlasovali o tématech diskusního kulatého stolu. Nebylo překvapením, že nejvíce hlasů získala problematika "přechodného období" transpozice nových předpisů v jednotlivých členských státech EU, která budí velké vášně v sektoru. Druhým tématem bylo vybráno "dovybavení stávajících vozidel" tak, aby splňovaly budoucí požadavky na jednotné standardy. Na třetí místo se k překvapení bruselských úředníků dostala otázka "jednacího jazyka", která s sebou nese značné náklady na tlumočení a překlady při komunikaci s centrálním schvalovacím a regulačním orgánem Evropské železniční agentury (ERA).
Nezbývá než doufat, že realizace původní dlouhodobé vize "jednotných železničních standardů v EU" nepřinese železničním dopravcům střednědobě neúnosně vysoké náklady, které by dále snížily jejich cenovou konkurenceschopnost na přepravním trhu.
Další články této rubriky
Fanshop ČD nabízí tři adventní kalendáře
13.11.2024 - Fanshop Českých drah od října nabízí tři nové 3D adventní kalendáře v podobě lokomotivy Brejlovec, motorového vozu řady 810 a také autobusu dceřiné společnosti ČD. Sortiment sportovního oblečení rozšířily softshellové bundy… »
Ve Zlínském kraji začaly jezdit první RegioPantery
11.11.2024 - České dráhy převzaly od Škody Group a uvedly do zkušebního provozu první dvě elektrické jednotky určené pro Zlínský kraj. Do konce roku zamíří do regionu celkem pět nových vlaků, které zajistí pohodlné cestování na trati z… »
České dráhy i nadále zajistí regionální vlaky na Bruntálsku
7.11.2024 - Provoz na regionálních tratích Bruntálska a části Olomouckého kraje zajistí minimálně i v následujících čtyřech letech České dráhy. Dopravce vyhrál tendr Moravskoslezského kraje na zajištění dopravní obslužnosti osobní… »