Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Konference Evropské komise a Evropské železniční agentury k implementaci 4. železničního balíčku

Konference Evropské komise a Evropské železniční agentury k implementaci 4. železničního balíčku

9.6.2017 – autor: Roman Štěrba

V Berlíně se 7. června na konferenci Jednotný železniční systém v Evropě sešli železniční odborníci z řad dopravců, provozovatelů dráhy, regulátorů, drážních úřadů, průmyslu a exekutivy. Cílem akce, pořádané EK a Evropskou železniční agenturou ve spolupráci s ministerstvy dopravy ČR, Německa, Polska, Rakouska a Švýcarska, byly prezentace a diskuse o implementaci technického pilíře 4. železničního balíčku do administrativní a provozní praxe.

Konference Evropské komise a Evropské železniční agentury k implementaci 4. železničního balíčku

 Z pohledu operátorů přednesl klíčový projev předseda představenstva Rakouských spolkových drah Andreas Matthä (na snímku). Poměrně kriticky, avšak věcně a výstižně, se vyslovil k aktuálnímu stavu železničního sektoru. Zatímco Evropská komise prosadila již 4. železniční balíček, teprve poté začíná pracovat na 1. silničním balíčku. Na jedné straně deklaruje Evropská komise železniční dopravu jako ekologickou, na druhou stranu ji však v praxi přílišnou regulací a s ní spojenými náklady vytěsňuje z přepravního trhu. Železnice totiž musí náklady (nekryté účelovou dotací) přenést do cen za přepravu a tím se stává nekonkurenceschopnou vůči především silniční dopravě. Konkurenceschopnost železnice je podmíněna srovnáním podmínek podnikání v různých druzích dopravy. Z pohledu infrastruktury železnice za silniční dopravou velmi zaostávají. Vázne výstavba nových vysokorychlostních tratí.

Zástupci institucí Evropské komise volali po potlačení národního egoismu v zájmu zjednodušení a standardizace evropské železnice po vzoru letecké dopravy. Je nasnadě, že menší průmyslové podniky mají obavy, že Evropská komise vyhlásí standardy podle produktů největších průmyslových koncernů na úkor malých producentů, kteří již dnes mají sofistikované řešení. České firmy železničního průmyslu svádí právě takový boj. Příkladem může být Automatické vedení vlaku, které je nasazeno, funguje, prověřeno v praxi, přesto se obtížně daří prosazovat jako závazný evropský standard. Tváří v tvář velkým producentům z Německa, Francie, Itálie a dalších.

Jedním z témat bylo i uplatnění standardů EU ve Švýcarsku a dalších nečlenských státech. Evropská komise bude nepochybně implementací předpisů podmiňovat reciproční přístup na společný trh EU.   


Hlasování o tématech

Účastníci hlasovali o tématech diskusního kulatého stolu. Nebylo překvapením, že nejvíce hlasů získala problematika "přechodného období" transpozice nových předpisů v jednotlivých členských státech EU, která budí velké vášně v sektoru. Druhým tématem bylo vybráno "dovybavení stávajících vozidel" tak, aby splňovaly budoucí požadavky na jednotné standardy. Na třetí místo se k překvapení bruselských úředníků dostala otázka "jednacího jazyka", která s sebou nese značné náklady na tlumočení a překlady při komunikaci s centrálním schvalovacím a regulačním orgánem Evropské železniční agentury (ERA).

Nezbývá než doufat, že realizace původní dlouhodobé vize "jednotných železničních standardů v EU" nepřinese železničním dopravcům střednědobě neúnosně vysoké náklady, které by dále snížily jejich cenovou konkurenceschopnost na přepravním trhu.   


Průměrné hodnocení (4 hlasů): 5

Další články této rubriky

Připravuje se modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic Připravuje se modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic

22.2.2024 - Správa železnic hledá projektanta modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic. Vítěz vytvoří projekt pro téměř tříkilometrový úsek mezi již budovanou zastávkou na Výstavišti a stanicí v Dejvicích. Ta bude nově umístěna v… »

Plzeňské nádraží opět září novotouPlzeňské nádraží opět září novotou

18.2.2024 - Po téměř tříleté rekonstrukci v hodnotě zhruba jedné miliardy korun se počátkem ledna otevřela památkově chráněná budova hlavního nádraží v Plzni z roku 1907. Celý objekt, jímž denně projde až 20 tisíc cestujících, má… »

Vyjel jubilejní 800. Mattoni expressVyjel jubilejní 800. Mattoni express

15.2.2024 - Ze stanice Vojkovice nad Ohří se 16. ledna odpoledne vydal na cestu jubilejní 800. Mattoni express, kterým ČD Cargo ve spolupráci s dopravcem Railsystém zajišťuje přepravu nealkoholických nápojů společnosti Mattoni 1873 z Kyselky do… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika