Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Zpravodajství / Koněspřežka slavila 190 let, přijel railjet, Štokr i císař se Sissi

Koněspřežka slavila 190 let, přijel railjet, Štokr i císař se Sissi

2.9.2015 – autor: MARTIN HARÁK

Nejen tradiční Léto s párou na Šumavě, které získává stále více příznivců, ale i oslavy 190 let od zahájení stavby první koněspřežné železnice ve střední Evropě, přilákaly během letních prázdnin do malebných jižních Čech stovky zájemců o železnou dráhu. Vrcholem železničních radovánek se stala sobota 22. srpna, kdy bohatý program kromě railjetu, defilé lokomotiv či jízdy koňkou završila hraná scénka rekonstrukce slavnostního výkopu při začátku budování dráhy.

Koněspřežka slavila 190 let, přijel railjet, Štokr i císař se Sissi

O víkendech od 18. července do 9. srpna se v jižních Čechách konalo již poosmnácté Šumavské léto s párou s historickými vlaky Českých drah, které jezdily z Černé v Pošumaví do Nového Údolí a zpět. Ve vlaku, v jehož čele statečně supěl Kafemlejnek, neboli parní stroj 310.093, byly řazeny historické vozy 3. třídy s plošinkami, bufetový a také otevřený vyhlídkový vůz. Většina spojů byla zcela vyprodána hlavně rodinami s dětmi. Parní vlak, pojmenovaný po slavném šumavském fotografovi Josefu Seidlovi, svezl zájemce po břehu lipenského jezera, aby u Nové Pece zamířil do Národního parku Šumava, kde sledoval tok řeky Vltavy v její nejkrásnější partii – uvnitř šumavských slatí.

Navíc se železniční fanoušci mohli v Nové Peci pokochat zbrojením parní lokomotivy. U romantické lesní železniční křižovatky Černý Kříž se parní vlak pomalu vydával údolím Studené Vltavy do Stožce, obce proslavené největší pytláckou bitvou v dějinách a také dřevěnou vyřezávanou kaplí. Ve Stožci si navíc na své přišli fotografové, kteří si zdokumentovali zbrojení parního stroje. „Naši zákazníci mohli využít z Nového Údolí také návazný speciální autobus ČD Bus Šumava, který je zavezl až na vrchol Třístoličníku, respektive Dreisesselbergu, jehož vrchol o výšce 1 333 metrů nad mořem se tyčí přímo na česko-německých hranicích,“ říká ředitel ROC České Budějovice Jiří Kafka.

Výročí koňky s párou i modernou

Jízdou několika zvláštních vlaků si předposlední srpnovou sobotu národní dopravce připomněl neuvěřitelných 190 let od zahájení stavby koněspřežné železnice z Českých Budějovic do hornorakouského Lince, jež se stala první svého druhu v kontinentální Evropě. Budovat se začalo ve Výhni u Netřebic v červenci 1825 a na dráze započal provoz v letech 1827 až 1836. Veřejnost se mohla na oslavy svézt přímo z Prahy, Plzně či Českých Budějovic současnou chloubou českého národního dopravce – jednotkou ČD railjet nebo naopak parním spojem, který z jihočeské metropole až do Summerau v sousedním Rakousku vedl Štokr 556.0506. V obci Kerschbaum v Horním Rakousku byl umožněn volný vstup do tamního muzea koněspřežky, včetně jízd koňskou železnicí po zhruba půl kilometru dlouhé trati. V Kaplici také nechyběl Vláček Hráček a Kinematovlak.

Zastávka Bujanov ožila veselím

Centrem oslav se na české straně stala zastávka Bujanov s tamním malým muzeem historie koněspřežné dráhy, kde byl připraven program pro velké i malé. Od třetí hodiny odpolední návštěvníky zaujalo komentované defilé lokomotiv převážně moderní trakce. Malí i velcí mohli obdivovat railjet, po němž následovala dvouzdrojová lokomotiva řady 218 a ze stejné stáje dceřiné společnosti ČD Cargo dvousystémová lokomotiva řady 340 a modernizované Eso řady 363.5, jež v krátké chvíli dostihl Štokr s pětivozovou soupravou. Necelých šest minut byla pauza na oddech a po ní se „přivalil“ Čmelák řady 771 s nákladními vozy řady Eas. Defilé uzavíralo Eso řady 363. „Doprovodné akce se konaly současně na dalších sedmi místech, mezi kterými se dalo cestovat v Čechách i Rakousku po železnici nebo kyvadlovými autobusy. Organizace perfektně klapla, za což patří obrovský dík nejen všem našim zaměstnancům, ale i rakouským kolegům, kteří nám velmi pomohli,“ upřesnil Kafka.

Akce v duchu c. a k. mocnářství

Ve Výhni u Netřebic nedaleko Kaplice se letos poněkud netypicky setkali rakouský mocnář František Josef I. s císařovnou Sissi. Ty si včetně jejich doprovodu s gustem zahráli rakouští herci a naopak českého inženýra Františka Antonína Gerstnera a zástupce železniční společnosti ztvárnili čeští ochotníci.

Šlo o určitou uměleckou nadsázku, v reálu totiž k tomuto setkání nemohlo dojít, neboť akt prvního výkopu se uskutečnil 22. července 1825, kdy panovníkovi do narození scházelo ještě celých pět let. To ale divákům věrně provedené scénky vůbec nevadilo. „Ve scénce si zahrál i originální rýč, který byl na památku slavnostního výkopu uchován a dodnes je v držení rakouského muzea c. k. první privilegované železniční společnosti v Kerschbaumu. Byl samozřejmě vystaven pouze k prohlédnutí a fotografování, a ten, který použili herci, bude na památku uložen ve stejném muzeu,“ vysvětlil Jiří Kafka.

Blízkost Čechů s Rakušany byla příznačná i na malé slavnosti se stylovou místní hudební skupinou v přechodové stanici Summerau. Po zdravicích si bylo možné prohlédnout jak railjet, který do Summerau přijel poprvé v historii, a naopak čeští hosté si měli možnost „osahat“ nejnovější regionální vlak pro rakouské spolkové dráhy Cityjet, jehož prototyp měl v Horních Rakousích předpremiéru. „Jsem spokojený, že jsme si v dnešní den mohli připomenout nejen společnou historii, ale zároveň prezentovat naše nejmodernější vlaky. Účastníci oslav viděli náš nejnovější Cityjet na předpremiéře v Summerau dokonce o den dříve než byl oficiálně předveden rakouské veřejnosti ve Vídni,“ zhodnotil oslavy regionální manažer ÖBB pro Horní Rakousy Paul Sonnleitner.         


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5

Fotogalerie

Další články této rubriky

Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí Chystá se elektrifikace trati z Českých Velenic do Veselí nad Lužnicí

24.4.2024 - Správa železnic vybrala projektanta pro rekonstrukci a elektrizaci trati v úseku mezi Českými Velenicemi a Veselím nad Lužnicí. Stavba má umožnit provoz přímých elektrických vlaků na trati z Vídně přes Gmünd do Prahy. Traťová… »

Vlaky jezdí i mezi školními lavicemiVlaky jezdí i mezi školními lavicemi

23.4.2024 - V několika partnerských středních školách Českých drah se mohou pochlubit funkčními a skvěle vybavenými modelovými kolejišti. Jedním ze zařízení je Střední škola Edvarda Beneše v Břeclavi. »

Chystá se rekonstrukce trati na HavlíčkobrodskuChystá se rekonstrukce trati na Havlíčkobrodsku

19.4.2024 - Rekonstrukce osmikilometrového úseku železnice mezi Přibyslaví a Pohledem na Havlíčkobrodsku přijde bezmála na 2,8 miliardy korun. Zhotovitelem, jehož vybrala SŽ, je společnost Chládek & Tintěra. Rekonstrukce umožní zvýšit rychlost… »

 

Všechny články rubriky Zpravodajství

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika