Železničář / Zpravodajství / Knihovna na žižkovském nádraží ukrývá drážní klenoty
Knihovna na žižkovském nádraží ukrývá drážní klenoty
15.1.2015 – autor: MARTIN NAVRÁTIL
Během téměř stoleté existence nosila různé přívlastky, její hlavní náplň – dopravní literatura – však zůstává. Co se týká knižních titulů a časopisů, je tuzemskou jedničkou v oboru. Řeč je o Ústřední technické knihovně dopravy, jejíž poklady ukrývá známá budova žižkovského nákladového nádraží. Její dvě zaměstnankyně pomáhají dvakrát týdně odhalovat badatelům zapomenutá tajemství nejen železniční dopravy, ale zapůjčují i horké zahraniční oborové novinky.
Ústřední technická knihovna dopravy, která se v roce 2007 přestěhovala ze Sweerts-Sporckova paláce v Hybernské ulici do památkově chráněné budovy Nákladového nádraží Žižkov, za čtyři roky oslaví neuvěřitelných 100 let fungování. Vznikla totiž prakticky hned po ustavení československého ministerstva železnic, v jehož původních objektech v Dlážděné ulici také našla první azyl. Poté se přestěhovala do nově postavené budovy ministerstva na Petrském nábřeží.
Z této doby také pochází příběh dvou glóbusů, které má knihovna v inventáři. „Prý když se na ministerstvu železnic za doby prezidenta Masaryka měnil nábytek, knihovna získala kožená křesla a právě tyto glóbusy. Od předchozích generací knihovnic se traduje, že glóbusy pocházejí právě od T. G. M.,“ říká knihovnice Eva Rubková a její kolegyně Monika Vitnerová ukazuje na trojrozměrný předmět – obrovský model portálového jeřábu, který někdy v 60. letech vytvořil známý modelář velkých měřítek pan Quadrát. „Občas se o něj zajímají děti tatínků, kteří sem přijdou studovat,“ čímž paní Vitnerová poukazuje na nový fenomén knihovny, a to „dětský knižní koutek“. „Musíme podchycovat a vychovávat i novou generaci dopraváků,“ říká a Eva Rubková si hned na jednoho nadějného mladého čtenáře vzpomíná: „Nezapomenutelným juniorským čtenářem tu byl asi patnáctiletý nadšený student, který si už tehdy četl v němčině ve švabachu. No a časem se z něj vyklubal známý historik a specialista Národního archivu.“
Někteří zde našli své předky
Základem knihovního fondu jsou tuzemské a zahraniční odborné knihy, časopisy, skripta, normy, resortní předpisy včetně historické sbírky, předpisy UIC a OSŽD, výzkumné zprávy, sborníky z konferencí, mapy, jízdní řády, disertační a diplomové práce a další písemnosti. Půjčují se staré odborné knihy, ročenky, ale i novinky z oboru dopravy nebo jízdní řády. Zájem o platné jízdní řády díky internetu poklesl, navíc některé železniční společnosti jízdní řády v knižní podobě již nevydávají. Přibývají i návštěvníci, kteří dohledávají své předky. Knihovnice mi ukazují několikacentimetrové svazky úředních listů a schematismů, které obsahují seznamy železničních zaměstnanců.
Vyhledávání usnadňuje elektronický systém
Stálými čtenáři knihovny jsou převážně zaměstnanci Českých drah, ministerstva dopravy, SŽDC, ČD Cargo. Knihovnu však využívají i čtenáři, kteří sledují aktuální dění v dopravě, zájemci o historii, železniční fanoušci, železniční modeláři nebo cestovatelé, kteří si mohou půjčit různé mapy a cestovní průvodce. Tady se jasně ukazuje platnost rčení: co dopravák, to cestovatel. Vyhledávání ve svazcích usnadňuje elektronický knihovnický systém, který je dostupný všem uživatelům ve studovně knihovny a současně je zobrazován také na internetu (http://odis.cd.cz/knihovna).
Nezanedbatelnou skupinu čtenářů tvoří profesoři a studenti z dopravních fakult či Vysoké školy ekonomické. Významnou skupinou jsou badatelé-historici, kteří získávají v knihovně důležité podklady pro vydávání svých publikací. „Autoři nám pak většinou knihu darují i s podpisem,“ říká paní Rubková. Ale poptávány nejsou jen prastaré archiválie. Knihovní fond je proto pravidelně doplňován knižními novinkami s dopravní tematikou a vybranými technickými obory. Zapomenout bychom neměli ani na časopisy tuzemských i zahraničních vydavatelů.
Jako každá knihovna i ta dopravní se potýká s nedostatkem prostoru. Nicméně tento neutuchající boj o místo se alespoň částečně podařilo vyřešit. „Oceňujeme možnost získat v budově další prostory, kam se může knihovna rozšířit. Již jen vymalovat a knihy se mohou stěhovat do prostor vonících novotou,“ dodávají knihovnice, které se společně s bedlivě střeženými, ale vstřícně zapůjčitelnými papírovými poklady těší třeba i na vaši návštěvu.
Ústřední technická knihovna dopravy
Adresa
Nákladové nádraží Žižkov
Jana Želivského 2, Praha
(vchod pro čtenáře z boku pravé strany hlavní budovy)
Spojení tramvají
9, 10, 11, 16, 26
Otevírací doba
pondělí 9.00 až 12.30
středa 12.30 až 15.30
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »