Železničář / Zpravodajství / Jižní Morava si zvyká na zelené pruhy
Jižní Morava si zvyká na zelené pruhy
13.3.2020 – autor: MARTIN HARÁK
Od začátku ledna platí v Jihomoravském kraji nová pravidla na frekventovaných regionálních železničních linkách S2 a S3, které spojují Brno s Letovicemi, respektive Křenovicemi, a také s Břeclaví, Židlochovicemi, Tišnovem a Žďárem nad Sázavou. Cestující bez jízdenky mají nastupovat pouze do vozů označených zelenými pruhy nebo cedulkami, jinak se vystavují možné pokutě. Lidé si pomalu zvykají i na nový koncept brněnského hlavního nádraží, které je významným dopravním železničním uzlem na jižní Moravě.
Zelené pruhy na vybraných vlacích jsou výsledkem vzájemné smlouvy mezi národním dopravcem a Jihomoravským krajem. Důvodem je především snaha přijmout opatření k zabránění úniku tržeb. „Tomu mají napomoci zeleně označené vozy jak v soupravách, tak i elektrických jednotkách, kde se nejvíce zdržují naši vlakvedoucí a průvodčí. To je dáno i smluvním ujednáním s krajským koordinátorem integrované dopravy. Po primárním odbavení zákazníků v zelených oddílech se náš personál následně věnuje dalším cestujícím v jiných částech vlaku,“ vysvětlil manažer brněnského Zákaznického personálu Českých drah Pavel Karšulín.
Společnost Kordis, která je koordinátorem integrovaného dopravního systému na jižní Moravě, oznámila, že cestujícím bez jízdenky v jiném voze hrozí pokuta osm set korun – pokud ovšem zaplatí na místě nebo do pěti pracovních dní. V opačném případě se částka může navýšit na patnáct set korun. Kromě průvodčích a vlakvedoucích Českých drah mohou cestující namátkově kontrolovat i revizoři firmy Kordis. Nastoupí-li cestující do vlaku ve stanici, kde je otevřená osobní pokladna, musí k jízdnému zaplatit navíc manipulační poplatek ve výši padesáti korun.
Informační kampaň běží
Vzhledem k tomu, že jde o zcela revoluční systém odbavování, na který lidé nebyli zvyklí, upozorňují na tuto skutečnost nahraná hlášení ve vlacích ČD a informují o ní i sami zaměstnanci národního dopravce. Navíc bylo vyhlášeno toleranční období, kdy lidem bez jízdenky zaměstnanci jak Českých drah, tak Kordisu vysvětlovali nový systém odbavování a ti si pak mohli koupit jízdenku bez pokuty. „Nemůžeme však ovlivnit chování některých cestujících, kteří si záměrně sedají do odlehlých částí souprav, aby se vyhnuli placení. Od toho jsou tady jak naši, tak i krajští revizoři, kteří se po zjištěních z ledna a února budou více soustředit právě na tuto klientelu,“ doplňuje Karšulín.
Vůz se zeleným pruhem se nachází zpravidla uprostřed soupravy či elektrické jednotky a projít se do něj dá odkudkoli z celého vlaku. Cestujícím tedy není striktně určeno, že musí nastupovat právě do zeleně označené části, ale pokud nemají jízdenky, tak do ní mají co nejdříve projít a vyhledat obsluhu vlaku. Výjimku pochopitelně mají imobilní osoby, nevidomí, matky s kočárky nebo cestující s jízdními koly – ti všichni mohou nastoupit do vlaku libovolně kdekoli a vyčkat tam příchodu obsluhy vlaku.
Brno s novým konceptem
Nejen vlaky se zelenými pruhy, ale i zmodernizované brněnské hlavní nádraží je pro mnohé cestující novinkou, s níž se teprve sžívají. Největších změn doznala odjezdová hala. Zmizely kamenné lavice a stánky včetně pizzerie a pekařství, které nahradily osobní pokladny Českých drah. Ostatně celé nádraží národnímu dopravci patří, v nájmu ho však nyní má developerská společnost BNSD. Zaniklo nejen ČD centrum, ale i původní rozsáhlá čekárna ČD Lounge, která byla začátkem února v menším provedení přemístěna do prostoru příjezdové haly u vstupu na první peron. „V novém prostoru ČD Lounge je osobní pokladna pro cestující zajišťující prodej celé nabídky jízdenek, a to jak tuzemských, tak mezinárodních, včetně doplňkového dárkového zboží. Zaměstnanec této pokladny má navíc osobní dohled nad čekárnou ČD Lounge, která je určena jak pro zákazníky s jízdenkami první třídy, tak i pro matky s malými dětmi. Pro ně jsme také nechali vybudovat hrací koutek,“ připomíná Pavel Karšulín.
Do budoucna nájemce počítá s vybudováním laviček ve spojovací chodbě k bývalé restauraci Secese, které by měly doplnit desítku míst v malé čekárně druhé třídy poblíž odjezdové haly. V místě původního ČD Centra mají vzniknout komerční prostory. Dnes už nově mezi příjezdovou a odjezdovou halou funguje například italské bistro s rychlým občerstvením, v němž se lze najíst u několika stolků. Další obchody se zde objeví postupně.
Další články této rubriky
Branický most otestoval Sergej se Šlechtičnou
22.11.2024 - Dvě historické lokomotivy, které dohromady váží přibližně 280 tun, prověřily 17. října konstrukci pražského Branického mostu. Správa železnic jej od ledna rozšiřuje na dvojkolejný. Po první zrekonstruované koleji se jezdí už… »
České dráhy připomenou 60. narozeniny Bardotky. Vyjede na jihu Moravy
20.11.2024 - Legendární řada motorových lokomotiv bývalé řady T 478.1, později 751 a po modernizaci také 749, letos slaví 60 let od vyrobení prototypu. Při této příležitosti nasadí České dráhy lokomotivu T 478.1001 ve dnech 22. až 24.… »
Jízdenky na nový Baltic express jsou už v prodeji
17.11.2024 - České dráhy spustily prodej jízdenek na spoje Baltic express. Nová linka, která spojí přímým vlakem Českou republiku s polským Trojměstím, poprvé vyjede se začátkem nového jízdního řádu 15. prosince. Nabídne 4 páry vlaků… »