Železničář / Zpravodajství / Jižní expresy čekají příští rok změny
Jižní expresy čekají příští rok změny
27.3.2019 – autor: JOSEF HOLEK
Řazení vlaků na Jižních expresech mířících z Prahy do Českých Budějovic a dále do rakouského Lince dozná od příštího roku změn. České dráhy převezou více kol, nový bude i koncept cateringových služeb. Naopak jízdní řád se příliš měnit nebude. V Rakousku se na tom dohodli zástupci Českých drah s partnerskými ÖBB.

České dráhy mají za sebou další kolo jednání s partnerským dopravcem Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) o spolupráci na hraničním přechodu Horní Dvořiště – Summerau. Obě strany budou na jihu Čech spolupracovat dalších deset let. Kromě toho Rakušané potvrdili nasazení nových jednotek Talent3. Setkání se uskutečnilo na konci února v příhraničním Ulrichsbergu. „Odsouhlasili jsme si jízdní řád, který se prakticky měnit nebude. Dále jsme řešili střídání strojvedoucích v Summerau s možností, že by někteří naši strojvedoucí jezdili až do Lince. Problematiku si ale musí vyřešit především na rakouské straně. Konkrétní výsledky zatím neznáme,“ upřesnil Jiří Kafka, ředitel regionálního obchodního centra ČD v Českých Budějovicích.
Na řadu při jednání se dostalo i řazení expresních vlaků. „Za lokomotivu řady 380 budeme řadit bistro vůz řady ARmpee s první třídou, multifunkční řady Bbdgmee s háky pro kola a rampou, oddílový vůz řady Bmz a dva vozy řady Bdpee. Díku tomuto konceptu budeme moci našim cestujícím nabídnout ještě lepší cateringové služby, neboť na Jižních expresech zatím funguje služba ČD Minibar. Naopak sportovcům bude k dispozici až dvaadvacet míst pro kola na hácích,“ sdělil Jiří Kafka. Podle něj je k cestování s bicykly do Rakouska dobré využít jízdenku Vltava-Dunaj Tiket, se kterou si mohou cestující „přibalit“ kolo zdarma. České dráhy na Jižní expresy zatím nasazují vozy řad Aee, Bee a Bdpee.
S řazením do určité míry souvisí i posilování, které je nutné kvůli neustále narůstajícímu počtu cestujících. V současnosti je však možné jen z Prahy do Českých Budějovic. Dále do Rakouska budou moci jezdit stále pouze pětivozové soupravy. V Linci je totiž krátké nástupiště. Tamní správce infrastruktury poukazuje i na vyšší hmotnost šesti a vícevozových souprav. „Problém to je zejména ve špičkách a v hlavní turistické sezoně. Celoročně můžeme o jeden vůz posílit jen expresy Ex 330 v sobotu a Ex 337 v pátek. Pětivozové soupravy musí být zachovány i v případě, že vezou přímý lůžkový vůz do švýcarského Curychu,“ přiblížil komplikace Jiří Kafka.
Vozbu osobních vlaků budou nadále zajišťovat ÖBB netrakčními elektrickými jednotky CityShuttle s vozy řad Bmpz, Bmpz-s a lokomotivou řady 1116. Rakušané potvrdili, že od prosince 2022 by měly být CityShuttly nahrazeny modernějšími jednotkami Bombardier Talent3. „Spolupráce s Českými dráhami je výtečná. Od otevření hranic spolupracujeme na řadě projektů. Tak mohl být podstatně zlepšen jízdní řád, kvalita vozidel a rovněž tarifní nabídka. Rovněž jsme například společně vytvořili atraktivní jízdenku Vltava-Dunaj Tiket proto, aby čeští turisté mohli za příznivých finančních podmínek navštívit Rakousko a naopak,“ uzavřel Paul Sonnleitner, regionální manažer ÖBB pro regionální dopravu v Horním Rakousku.
Další články této rubriky
Nádraží ve Veleslavíně se přesune pod zem
28.9.2023 - Správa železnic v srpnu vybrala projektanta pro úsek modernizace trati mezi pražským Veleslavínem a Ruzyní. Dokumentaci pro společné povolení vytvoří společnosti SUDOP Praha a Moravia Consult Olomouc za zhruba 212 milionů korun. »
Moravák Trojan lajkuje moderní vlaky ČD
24.9.2023 - Jsou lepší Moravské dráhy, nebo České dráhy? V kampani, která chce vyzdvihnout pohodlí a moderní výbavu v nových vlacích ČD, to řeší Moravák od Kyjova a vegan „z Prahe“. V zápletce založené na odvěké rivalitě Čech a… »
Nymburské nádraží získá novou podobu
23.9.2023 - Přestavba hlavního nádraží v Nymburce, kterou připravuje Správa železnic, vznikne podle návrhu architekta Tomáše Hanuse. Odborná komise architektonicko-urbanistické soutěže vybrala mezi 17 účastníky jednomyslně právě jeho… »