Železničář / Zpravodajství / Jízdní řád 2022: nová vozidla i větší komfort
Jízdní řád 2022: nová vozidla i větší komfort
20.10.2021 – autor: PETR SLONEK
Především ve znamení nových moderních vozidel se ponese jízdní řád Českých drah pro rok 2022. Například na spoje Západní expres a Krušnohor nasadí dopravce nejmodernější soupravy InterJet, na regionální spoje z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm vyjedou patrové soupravy push--pull a dvě desítky zbrusu nových bezbariérových RegioPanterů obslouží regionální linky v Plzeňském, Středočeském a Jihočeském kraji.

Nový jízdní řád 2022 zákazníkům nabídne opět o něco komfortnější cestování. „Čeká nás největší revoluce v kvalitě, komfortu a rozsahu nabízených služeb od nasazení railjetů před sedmi lety. Do provozu nasadíme nové vlaky v hodnotě zhruba 9 miliard korun. Velká část z nich začne jezdit od začátku nového jízdního řádu a další podle plánu nasadíme v průběhu roku 2022,“ řekl Ivan Bednárik, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Největší novinkou se stanou moderní soupravy InterJet. „Po éře Pendolina a railjetů, které znamenaly zlomové okamžiky v komfortu a službách v dálkové dopravě, nyní přichází éra InterJetů, které jsou ještě lepší než jejich populární předchůdci. Nasadíme je na linky Západní expres a Krušnohor,“ zdůraznil Bednárik. Vlaky budou vybaveny speciálními okny, která lépe propouští mobilní signál. V první třídě jsou bezdrátové nabíječky a novinkou pak i zásuvky na dobíjení elektrických vozíků a elektrokol. ČD v těchto spojích nabídnou drobné občerstvení přímo na místech cestujících prostřednictvím mobilního minibaru.
Koženky definitivně skončí
Dalším výrazným posunem je vyřazení starších vozů s koženými sedačkami, jež dosud jezdí na obyčejných rychlících. „Koženky zmizí z plánovaných oběhů v mnoha vlacích a nahradíme je klimatizovanými vagony s řadou služeb, jako je wi-fi nebo zásuvky na dobíjení cestovatelské elektroniky. Většina našich rychlíků tak nabídne komfort vlaků EC/IC,“ dodal Bednárik.
Podle člena představenstva a náměstka pro osobní dopravu Jiřího Ješety kvalitativní skok zaznamenají cestující v rychlících Vltava a Lužnice z Prahy přes Tábor do Českých Budějovic a Českých Velenic a v rychlících Vysočina z Prahy přes Havlíčkův Brod do Brna. „Tam odstavíme nejvíce koženek a nahradíme je moderními vagony. Jednotlivé komfortní vozy pak doplníme také do rychlíků Hradečan a Krakonoš z Prahy do Hradce Králové a Trutnova a do rychlíků Bouzov z Brna do Olomouce a Šumperka. Starší vozy pak budeme používat jako zálohu,“ upřesnil.
Nové push-pully i Panteři
Moderní soupravy zamíří i na regionální linky. „S novým jízdním řádem a během roku 2022 nasadíme na linku Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm nové patrové jednotky push-pull a RegioPantery zamíří na linku P2 z Klatov přes Plzeň a Rokycany do Berouna a na regionální linky v Jihočeském kraji. Díky tomu vyřadíme z každodenního provozu desítky velkoprostorových vozů z přelomu 80. a 90. let,“ doplňuje Jiří Ješeta. Nové jednotky nahradí vozy typu Bdtmee z bývalé NDR a především vagony řad Bdt, Bdtee nebo vozy se služebním oddílem BDs.
Moderní regionální soupravy nabídnou cestujícím služby na úrovni dálkových expresů. Jsou klimatizované, plně bezbariérové, vybavené zásuvkami a USB konektory pro dobíjení cestovní elektroniky a nově i výkonnými zásuvkami 230 V pro dobíjení elektrických vozíků handicapovaných cestujících a elektrokol. Soupravy push-pull na Ostravsku budou mít i speciální okna umožňující lepší průchod mobilního signálu, podobně jako InterJet.
ČD hodlají během jízdního řádu 2022 uvádět do provozu také další modernizovaná vozidla. V Olomouckém kraji jde o motorové jednotky Stadler GTW, a v dalších soupravách budou rozšiřovány služby, například v motorových soupravách v Královéhradeckém kraji.
U dálkových vlaků výrazné změny nenastanou. Na všech linkách v režii ČD zůstává zachován současný rozsah provozu a jen minimálně, v rozsahu jednotlivých minut, se upravují cestovní doby a časy odjezdů a příjezdů.
Další články této rubriky
Vlak Lemkin připomněl genocidu
27.5.2023 - České dráhy společně s Centrem studií genocid Terezín a dceřinou společností ČD Cargo zahájily na konci dubna na pražském Masarykově nádraží projekt Vlak Lemkin. Ten byl vypraven u příležitosti 75. výročí přijetí Úmluvy o… »
ČD předvedly zázemí odstavného nádraží v Praze
25.5.2023 - Dvě hodiny poutavého výkladu představily zástupcům médií fungování střediska údržby v pražské Michli, které spadá pod Oblastní centrum údržby Střed Českých drah. Cílem bylo zejména seznámit novináře s úskalími údržby… »
Starý ocelový most z Výstaviště zamířil do muzea
22.5.2023 - Stavbaři během třetího dubnového víkendu demontovali a snesli železniční most, který dosud stál nedaleko areálu Výstaviště v Praze 7. Historicky cenná stavba dopravě spolehlivě sloužila přes 130 let. Železniční viadukt z… »