Železničář / Zpravodajství / Jízdní řád 2015/2016 zkrátí cestovní doby nejen u Pendolina
Jízdní řád 2015/2016 zkrátí cestovní doby nejen u Pendolina
4.11.2015 – autor: PETR ŠŤÁHLAVSKÝ
Vlaky národního dopravce od poloviny letošního prosince zrychlí. Například cesta z pražského hlavního nádraží do ostravského Svinova bude trvat pouze 2 hodiny 53 minut. Do Olomouce dokonce pouhé 2 hodiny a 5 minut. Zkrátí se i jízdní doby na dalších tratích, například z Prahy do Zlína, Starého Města u Uh. Hradiště, z Prahy do Brna nebo do Českých Budějovic. Rychleji se bude cestovat také do sousedních evropských metropolí.

Rychlovlaky SC Pendolino si udržují postavení nejrychlejších vlaků v České republice. Průměrná cestovní rychlost mezi stanicemi Praha hl. n. a Ostrava-Svinov bude v novém jízdním řádu 121,7 km/h. Půjde tedy o historicky nejrychlejší vlak nejen na této relaci, ale také v České republice. Cesta Pendolinem z Prahy do Ostravy se zkrátí o 6 minut a do Olomouce o 5 minut. Mezi Prahou a Olomoucí nebo Ostravou jde proto i nadále o rychlejší variantu ve srovnání s obvyklou dobou cestování autem. Například internetový plánovač cest na Google Maps uvádí dobu jízdy autem z Prahy do Olomouce 2h 39 minut a do Ostravy 3h 33 minut.
Mezi Prahou a Ostravou zrychlí také ostatní expresní spoje. Těm bude cesta trvat nově 3h 13 minut, o 7 minut méně oproti současnosti. O 6 minut méně bude trvat cesta z Prahy na Valašsko, například do Vsetína, a o 7 minut rychleji ze Zlína nebo ze Starého Města u Uh. Hradiště do Prahy. Stejný čas uspoří cestující také mezi Prahou a Brnem. Nová cestovní doba railjetů a spojů EuroCity bude mezi českou a moravskou metropolí 2h 30 minut, tedy stejně dlouho jako u autobusu, který má však o 50 kilometrů kratší trasu.
Z Českých Budějovic do Prahy s desetiminutovou úsporou
Vlaky budou konkurovat autobusům i na dalších linkách. Výraznější zkrácení cestovní doby čeká cestující z Českých Budějovic do Prahy. Vlak nově pojede o10 minut rychleji a vzdálenost mezi oběma městy urazí za 2h 23 minut, tedy za čas srovnatelný s nejrychlejšími autobusy. Na rozdíl od autobusů vlak o tomto deklarovaném čase v Praze přijíždí až do centra města. Zrychlí se také doprava pod Krušnými horami, když se cesta vlakem z Chebu do Ústí nad Labem zkrátí o 9 minut na 2h 40 min. Díky částečnému zdvoukolejnění trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové pojedou rychlíky a spěšné vlaky mezi těmito krajskými městy o 3 až 12 minut rychleji. Cestu překonají i za pouhých 17 minut.
Rychleji i do metropolí sousedů
Svižněji pojedou vlaky také na mezistátních linkách. Do Berlína, Vídně nebo Budapešti dokonce v historicky nejrychlejších časech. Cesta z Prahy do Berlína se zkrátí o15 minut na 4,5 hodiny, podobně se zrychlí i cesta do Hamburku. Z Prahy do Vídně pojedou vlaky railjet poprvé v historii spojení za méně než 4 hodiny. Tak rychle nejezdily mezi oběma metropolemi ani spoje SuperCity Pendolino. O 10 minut se zrychlí cestování z Prahy do Bratislavy (na 3h 58 minut) i do Budapešti (na 6h 43 minut). Nový rekordní čas dosáhne SC Pendolino z Prahy do Košic. Podstatné zkrácení cestovní doby do srdce Tater umožní nově zastavení ve Štrbě s okamžitým přípojem na ozubnicovou železnici.
Časová úspora mezi vybranými městy v ČR
2016 2015 2010 2005
Praha – Brno 2 h 30 min. 2 h 37 min. 2 h 43 min. 2 h 41 min. (2 h 37 min1)
Praha – Ostrava (SC Pendolino) 2 h 53 min. 2 h 59 min. 2h 56 min. 3 h 42 min.2
Zlín – Praha 3 h 24 min. 3 h 31 min. 3 h 54 min. 4 h 22 min.
České Budějovice – Praha3) 2 h 23 min. 2 h 33 min. 2 h 36 min. 2 h 37 min.
Cheb – Ústí nad Labem 2 h 40 min. 2 h 49 min. 2 h 55 min. 3 h 28 min.
Vlaky srovnatelné kategorie asrovnatelného počtu zastavení
1) z Prahy-Holešovic via Česká Třebová – EC Vindobona
2) jediný nonstop vlak SC Manažer, obvyklá doba jízdy vlaků IC 4h 21 min.
3) porovnání vlaků se srovnatelným počtem zastávek
Další články této rubriky
V Ústí nad Labem vyjel první trolejbus ve speciálním polepu
12.3.2025 - Součástí nové kampaně Českých drah s heslem „Milujeme vlaky. Zamilujte si je taky.“, která cílí na propagaci cestování vlakem se speciálním důrazem na nové jednotky ComfortJet, je kromě běžnějších i méně obvyklých… »
Výstavba stanice Praha-Bubny ovlivní provoz linek S4 a R44
10.3.2025 - V souvislosti s výstavbou nové stanice Praha-Bubny a pokračujících prací na Masarykově nádraží je od 3. března do 1. srpna 2025 omezen provoz na trati 091 Praha – Kralupy nad Vltavou v úseku Praha-Masarykovo nádraží –… »
Středočeský kraj a Praha vypsaly obří soutěž na provoz vlaků
6.3.2025 - Středočeský kraj a hlavní město Praha zveřejnily parametry soutěže na provoz elektrických vlaků v systému Pražské integrované dopravy od prosince 2029. Zadavatelé předpokládají, že zakázka dosáhne hodnoty téměř 142 miliard… »