Železničář / Zpravodajství / Jak se daří CityElefantům na rychlících?
Jak se daří CityElefantům na rychlících?
6.5.2013 – autor: VÁCLAV RUBEŠ
Počínaje druhým dubnovým víkendem mohli cestující v rychlících Praha – Děčín a zpět zaznamenat radikální změnu. Namísto klasické soupravy vedené lokomotivou se na těchto spojích objevují v sobotu a v neděli elektrické jednotky řady 471, známé především z regionální dopravy. Ve srovnání s vozy ze 70. let, produkovanými bývalou východoněmeckou vagonkou v Bautzenu, přináší nasazení těchto jednotek do dálkové dopravy podstatné zvýšení úrovně cestování.
Možnost nasazení CityElefantů v dálkové dopravě se otevřela s postupným zvýšením počtu dodaných jednotek a nižší turnusovou potřebou o víkendu. Zatímco od pondělí do čtvrtka je z DKV Praha vystavováno na pravidelné výkony 59 CityElefantů (v pátek 60), jejich turnusová potřeba v sobotu a v neděli činila pouze 36, resp. 38. Proto se České dráhy rozhodly využít vozidla řady 471 pro víkendové rychlíky mezi Prahou a Děčínem a posilový rychlík Praha – Třinec a zpět.
CityElefanty přebírají víkendovou zátěž v dálkové dopravě v pátek večer. Výkonem první jednotky je rychlík 784 s odjezdem z Prahy hlavního nádraží v 18.48. Následuje druhá a třetí jednotka na R 786 a nočním R 788. Čtvrtý CityElefant odváží v pátek večer zmiňovaný posilový rychlík 1485 do Třince, aby se jako R 1484 v neděli vrátil do Prahy. V sobotu je všech devět párů rychlíků mezi Prahou a Děčínem čistě v režii řady 471. Z rychlíkového angažmá se jednotky do své domoviny vrátí na nedělních spojích R 785, R 787, respektive R 789.
Pozor na omezení přepravy jízdních kol
Nezasvěcenému cestujícímu se může zdát, že oproti šestivozovému rychlíku nemůže třídílná (byť dvoupodlažní) jednotka nabídnout dostačující kapacitu. Obsaditelnost CityElefantu však činí 310 sedících osob, zatímco klasická šestivozová souprava ve složení 1x A, 1x BDs, 4x B nabídne 334 míst. Rozdíl je tedy prakticky zanedbatelný. Větší handicap však panuje v kapacitě pro přepravu jízdních kol (papírově 15 versus 12 v neprospěch CityElefantů) a kvůli absenci služebního oddílu u CityElefantů také ve způsobu přepravy. Víkendové spoje vedené těmito jednotkami nedisponují službou úschova během přepravy a cykloturisté musí počítat se zjednodušenou přepravou bicyklů. Některé vlakové čety už problém zaznamenaly, např. u spoje R 772.
„Zkušenosti hovoří o tom, že v jednotkách 471 je možné přepravit více kol než v zavazadlovém voze řady BDs, a to až v počtu 25–30 kusů. Věříme, že také na rychlíkových spojích i díky prozákaznickému přístupu vlakových čet bude učiněno maximum pro zvládnutí případné zvýšené poptávky. Nicméně i cestující musí počítat s tím, podobně jako ve všech jiných vlacích ČD, že kapacita pro přepravu kol je limitována a že ne vždy se reálně podaří uspokojit všechny zájemce,“ upozorňuje Jiří Ješeta, ředitel Odboru dálkové a mezinárodní dopravy.
Chytrý způsob, jak zvýšit kvalitu
Pro mnoho cestujících bude v nadcházejících jarních a hlavně letních měsících výhodou klimatizace, kterou CityElefanty mohou na rozdíl od starých východoněmeckých vozů nabídnout. Mezi další přednosti patří i pohodlnější nástup a výstup a částečná bezbariérovost. Oproti klasickému rychlíku tu ale chybí prostory pro větší zavazadla (která se v příměstských vlacích tolik nevyskytují), což se ale dá při dobré vůli a s pomocí vlakových čet vyřešit. Každopádně pravidelné nasazení CityElefantů v dálkové dopravě představuje relativně jednoduchý a chytrý způsob, jak zvýšit kvalitu některých tuzemských spojů efektivnějším využitím dostupných vozidel.
Fotogalerie
Další články této rubriky
Nádraží v Klatovech projde kompletní rekonstrukcí
5.2.2025 - Správa železnic počátkem prosince zahájila celkovou rekonstrukci nádražní budovy v Klatovech. Obnovou projde jak odbavovací hala, tak i obě křídla památkově chráněného objektu. Stavba přinese účelnější využití interiéru… »
Začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová
1.2.2025 - Na přelomu roku začala modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Správa železnic tak zahájila jednu z nejvýznamnějších staveb za 17,132 miliardy korun. Staví se za provozu. Soutěž vyhrály společnosti Eurovia CZ; Strabag Rail;… »
Dopravce splnil podmínky dle normy ISO 50001
31.1.2025 - Na základě Českým drahám udělených certifikací dle normy ISO 50001 se od 25. až 29. listopadu 2024 uskutečnil recertifikační audit zaměřený na plnění požadavků implementace normy v oblasti hospodaření s energií smluvně… »